Z nowym rokiem rusza projektowanie Parku nad POW. Urzędnicy zdecydowali się podpisać umowę z wybranym w konkursie architektem, mimo iż oferta przekraczała założony budżet. Kiedy przejdziemy się parkiem nad tunelem?
Zarząd Zieleni podpisał umowę na zaprojektowanie parku nad tunelem POW na Ursynowie. Zajmie się tym firma architektoniczna Palmett, znana m.in. z zazieleniania Placu Pięciu Rogów czy koncepcji skweru zielonego przy placu Powstańców Warszawy. Miasto zapłaci za projekt 1,2 mln złotych, o sto tysięcy więcej niż planowano.
Palmett ma cały rok na zaprojektowanie ursynowskiego Parku Linearnego. Na drugi kwartał 2023 roku ratusz zaplanował ogłoszenie przetargu na budowę, tak by skończyła się ona już w 2024 roku. W sumie pierwszy etap inwestycji ma kosztować 12,3 mln.
Park Linearny to pomysł jeszcze sprzed czasów budowy tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Już w trakcie inwestycji, w 2016 roku, ursynowski ratusz przedstawił mieszkańcom koncepcję zjawiskowego parku na blisko dwukilometrowym pasie wzdłuż ul. Płaskowickiej. Oprócz drzew, krzewów i łąk w parku miały znaleźć się kawiarenka, wrotkowisko, boiska sportowe, place zabaw, punkty widokowe, plac miejski przy alei KEN oraz zadaszony niewielkie bazarek. Znakiem rozpoznawczym Parku nad POW miała być wijąca się jak wstęga główna alejka z pergolami, fontanna i rzeźby kojarzące się z Ursynowem.
ZOBACZ: Koncepcja Parku nad POW 2016 rok
Park mógł powstawać już w trakcie budowy tunelu, ale dzielnica zbyt późno się zorientowała, że jest to możliwe.
- Prawda jest taka, że jako miasto i dzielnica swoją szansę przespaliśmy w roku 2013 roku i wcześniej, gdy były tworzone założenia projektowe odcinka POW. Gdyby dzielnica domagała się tego, aby w ramach realizacji POW, w trybie zagospodarowania zieleni, to drogowcy wykonali park, po zakończeniu budowy już byśmy go mieli. Zapłaciłby skarb państwa - mówi burmistrz Robert Kempa.
W 2016 roku Kempa obiecał, że "zrobi wszystko", aby park nad POW powstał i uważał go nawet za największe wyzwanie swoich rządów. Przekonał władze stolicy, by przeznaczyły pierwsze 10 mln złotych na inwestycję, choć szacunkowe wyliczenia mówiły o kosztach w wysokości 66 milionów. Próbowano dogadać się z wykonawcą POW, aby zrezygnował z odtwarzania nawierzchni nad tunelem do stanu pierwotnego i podszykował ją pod plany miasta. Nieskutecznie. Burmistrza krytykowała za to opozycja.
Konkrety pojawiły się w lutym 2021 roku. Zarząd Zieleni przedstawił wówczas harmonogram budowy parku. Urzędnicy postanowili ze względów finansowych podzielić projektowanie i budowanie parku na etapy. Znacznie okrojono też pierwotną koncepcję.
Do 2024 roku nad tunelem ma zostać posadzonych ok. 700 drzew, 28 tys. m.kw. krzewów, będą łąki kwietne, trawniki i byliny. Ponadto: 150 ławek, 90 koszy na śmieci.
- W pierwszej kolejności prace będą skupiały się na ukształtowaniu terenu, nawierzchni i nowej zieleni. Na odcinku od ul. Braci Wagów do al. Komisji Edukacji Narodowej powstanie nowy plac miejski z fontanną posadzkową obsadzony drzewami, z miejscem przeznaczonym na bożonarodzeniową choinkę. Przewidziano tutaj również rzeźbiarskie zabawki i drewniany podest, z których będą mogły korzystać dzieci - poinformował stołeczny ratusz.
Oprócz nowych drzew i krzewów zbudowane zostaną alejki i chodniki, pojawi się też oświetlenie i monitoring. Elementem przewodnim projektowanych terenów będzie promenada biegnąca od ul. Pileckiego do ul. Nowoursynowskiej oraz tzw. „żółta wstęga”, meandrująca przez wszystkie odcinki terenu, wykonana z różnych elementów i materiałów, których wspólną cechą jest barwa żółta. „Wstęga” w jednym miejscu będzie nawierzchnią, w kolejnym zmieni się w roślinność, a następnie w element małej architektury czy też element zabawowy, w zależności od miejsca i jego funkcji.
W zmienionej koncepcji pozostawiono miejsce na takie elementy jak ścieżka rowerowa, pawilony, place zabaw, obiekty sportowe czy bazarek, za które odpowiadać będą inne miejskie instytucje i które powstaną już po 2024 roku.
DBC16:25, 03.01.2022
Czekam na ten park. Chętnie będę z niego korzystał. 16:25, 03.01.2022
Kabaciasz16:52, 03.01.2022
Trzeba iść z podstępem i odpowiadać na Potrzeby społeczeństwa; trzeba poszerzyć Płaskowicką do dwóch pasów w każdą stronę i wybudować parkingi i infrastrukturę dla samochodów, której na Ursynowie bardzo wszystkim brakuje: nowoczesne serwisy, myjnie, parkingi. Każdy ma przecież samochód i każdy będzie z nich korzystał. 16:52, 03.01.2022
Obserwator17:53, 03.01.2022
Czy przedstawiona w opisie tzw. "żółta wstega" od Pileckiego do Nowoursynowskiej nie oznacza przypadkiem, że parkingi przy Kazury i Natpolu zostaną zlikwidowane ? 17:53, 03.01.2022
K221:36, 05.01.2022
Mam nadzieje 21:36, 05.01.2022
Krzysztof O14:09, 11.01.2022
Bo i po co parkingi w Warszawie? Dziwna i specyficzna potrzeba? Parkować się będzie w Piasecznie. Ciekawe kiedy wyborcy Dublera2020 otrzeźwieją? 14:09, 11.01.2022
~gonzo18:03, 03.01.2022
Wizytówka Ursynowa z pięknym syfiastym bazarem - No wspaniale 18:03, 03.01.2022
yaki18:31, 03.01.2022
Powstanie ładny park w wielką syfiastą dziurą - czytaj bazarek. 18:31, 03.01.2022
Parking!18:53, 03.01.2022
Parking!!! A nie marnotrawstwo publicznych środków na zaprzyjaźnione firmy, projekty i dziwne przetargi. Zrobić normalny PARKING!!!!! 18:53, 03.01.2022
M19:45, 03.01.2022
Póki co to miasto i dzielnica będą mogły organizować spływy kajakowe Ursynowem przez Wilanów nad Wisłę. Wystarczy pierwsza większa ulewa w lato. Już teraz po lekkich opadach deszczu w wielu miejscach nad POW stoją ogromne kałuże. Koncertowo spartolono tę robotę. 19:45, 03.01.2022
magata20:22, 03.01.2022
Dlaczego na środku ścieżek stoją ławki? 20:22, 03.01.2022
MK20:34, 03.01.2022
Czy projekt przewiduje konsultacje społeczne wśród właścicieli okolicznych mieszkań w kwestii projektowania blaszanego zadaszenia nad pasiastymi zafoliowanymi budami i gruchotami Pana Karczewskiego? Przecież nie mogą tak moknąć na deszczu przez cały tydzień jak teraz. 20:34, 03.01.2022
Chcemy porządnego Pa21:30, 03.01.2022
No i co znowu biedny pryncypał w Ratuszu( patrz tzw.burmistrz) przespał, możliwość wcześniejszej realizacji Parku !Ten to modelowo potrafi zepsuć za co by się nie wziął! 21:30, 03.01.2022
ats23:20, 03.01.2022
oho, czyli jednak jakiś znajomek od ogródków musi się nachapać. Bo po co zostawić przestrzenne trawniki, skoro można utopić kilkaset tysięcy w nasadzenia malutkich drzewek i jakichś traw na sezon, a do tego uzupełnić to wszystko barierkami, wiatami i co tam jeszcze znajomek będzie miał do opylenia? 23:20, 03.01.2022
Kon02:08, 04.01.2022
Jechalem ostatnio wzdloz tego planowanego parku. Tam juz teraz stoja dziesiatki jesli nie setki samochodow. Moze by tak sprzedac te parcele pod osobiste parkingi ? Postawic budy jak za PRL, przy tych klocach z wielkiej plyty akurat sie wpasuja. Brud bazaru nie bedzie po oczach bil ;-). 02:08, 04.01.2022
Kon19:05, 04.01.2022
Haha, jechal tam dzis znowu i kolejny parking usypany zamiast trawnika. Za chwile nie bedzie tam tej trawy wcale nad tunelem. Dzielnica moze na tym niezle zarobic, wieczysta dzierzawa na cele parkingowe. Sam zakup to minimum 20-30k, a pozniej jeszcze dzierzawa co roku. 19:05, 04.01.2022
Boom10:11, 05.01.2022
Nie wiem czy wiesz, ale na razie to odtworzono to co tam było pierwotnie. 10:11, 05.01.2022
INKA03:18, 04.01.2022
Przed zrobieniem parku koniecznie natychmiast poszerzyć Płaskowicką żeby na całej długości były po 2 pasy ruchu z każdej strony. 03:18, 04.01.2022
Pan Hrabia01:36, 05.01.2022
Nie ma takiej ulicy na Ursynowie. 01:36, 05.01.2022
Warszawiak8208:21, 04.01.2022
Tylko bazarku nie zapomnijcie wybudować odpowiednio dużego, bo biedni kupcy nie będa mieli gdzie swojego bałaganu urządzać. Oni nie mają pieniędzy więc miasto musi im zapewnić miejsce do pracy. Albo nie, dajcie tylko plac, odpowiednio duży plac. Bazarkowy syfilis urządzą własnym sumptem. 08:21, 04.01.2022
fro11:05, 04.01.2022
Dlaczego dzielnica ma wybudować BAZAR!!?
Szkoda pieniędzy, bazar jest już przy szpitalu południowym 11:05, 04.01.2022
K221:41, 05.01.2022
Bazarek jest potrzebny 21:41, 05.01.2022
fro13:32, 06.01.2022
Jest już jeden bazarek na Ursynowie przy szpitalu południowym , drugi bazarek na Wąwozowej , W lato codziennie pod każdym metrem , każdym marketem , praktycznie na każdym rogu obleśne stragany stoją, bazar z pętli do likwidacji to największy SYF na Ursynowie i to się nie zmienia, niezależnie gdzie się znajduje czy na dołku czy na pętli! 13:32, 06.01.2022
panda20:22, 04.01.2022
Proponuję, żeby redakcja HU ogłosiła akcję prezentacji parków i przestrzeni rekreacyjnych z innych miast Polski i nie tylko Polski , które nam się podobają. Może zainspirujemy projektantów . 20:22, 04.01.2022
Boom17:48, 03.01.2022
22 1
Nie ma takiej ulicy. Kiedy się w końcu nauczycie? 17:48, 03.01.2022
Obserwator17:55, 03.01.2022
18 32
Konieczność dwóch pasów na Plaskowickiej objawi się przy pierwszym awaryjnym zamknięciu tunelu. Już teraz na rondach trzeba swoje odstać. 17:55, 03.01.2022
Władysław18:41, 03.01.2022
17 28
Dokładnie tak. W tej chwil Płaskowickiej to jeden wielki korek samochodów jadących z/do Wilanowa. Dwa pasy i przebudowa rond na skrzyżowania to dla mnie oczywistość. 18:41, 03.01.2022
MK20:26, 03.01.2022
25 11
Ruch na Wilanów powinien iść dwupasmową Gandhi do dwupasmowej Rosoła, a nie jednopasmową Płaskowickiej z licznymi rondkami. Płaskowickiej powinien iść ruch na Natolin i Kabaty. Trzeba poczekać, aż kierowcy z Wilanowa się przestawią. Nie zawsze najkrócej jest najszybciej. 20:26, 03.01.2022
Never 23:14, 03.01.2022
26 11
@Kabaciasz nie pisz, że wszyscy mają samochód, ja na przykład go nie posiadam. Jeśli chcesz mieć gdzie zaparkować, w tej okolicy masz parkingi podziemne pod blokami, ale pewnie chciałbyś parking naziemny i wszystko za darmo. 23:14, 03.01.2022
Boom08:26, 04.01.2022
22 2
MK, gógiel prowadzi ul. Płaskowickiej i tak jadą kierowcy. Oczekiwanie, że będą jeździć naokoło to był tylko głupio-naiwny pomysł urzędników. No i stąd korek przed rondem na al. KEN. Śmiesznie będzie wyglądał ten nowy park gdy wzdłuż niego będą stały samochody w korku. Cóż za wspaniałe miejsce na relaks :-) 08:26, 04.01.2022
SP10:39, 04.01.2022
22 11
Jeżeli mamy iść z duchem czasu i postępem, to raczej z miasta samochody będą wypychane. Co do POW i ruchu na Ursynowie, założenia były, jak MK już napisał, że ruch z Wilanowa będzie szedł Rosoła do Gandhi, a nie Płaskowickiej. Dlatego Płaskowickiej nie będzie poszerzona, ale można spodziewać się położenia na niej spowalniaczy, jak przy Hirszfelda, co powinno skutecznie wymusić na kierowcach skręt w Rosoła z Branickiego. 10:39, 04.01.2022
mieszkanka Natolina11:23, 04.01.2022
8 23
Do NEVER: mieszkam przy rogu Płaskowickiej z Braci Wagów i tak się składa, że w moim bloku z płyty nie ma parkingu podziemnego. Jest tu bardzo wiele takich bloków, tylko kilka nowych ma garaże i nie ma w nich wolnych miejsc. Gdzie mam zostawiać auto? Często nie mam gdzie zaparkować. Sytuację uratował parking przy rogu Płaskowickiej i Braci Wagów, który odtworzono na pasie nad tunelem. Jestem jak najbardziej za powstaniem parku, ale przecież można go zrobić bliżej bloków, a bliżej Płaskowickiej zaplanować parkingi i oddzielić je np. wysokimi żywopłotami. Trzeba brać pod uwagę potrzeby wszystkich mieszkańców, nie tylko tych niezmotoryzowanych. 11:23, 04.01.2022
ats15:29, 04.01.2022
9 4
Zaraz napiszą, że pozbądź się samochodu, bo on to sobie biega z siatami do auchana, albo telepie się 179 jeżdżącym naokoło.
Bo przecież zbiorkom taki fajny, jak chce się zrobić większe zakupy, albo w sumie pojechać gdzieś bez planowania podróży... 15:29, 04.01.2022
semin18:22, 04.01.2022
20 4
Parkingi - tak, bo mieszkancy ich potrzebuja. Jednak powinny byc albo POD ziemia, albo wielopietrowe w budynkach, ktore sa tak zaprojektowane, ze fasada ukrywa zawartość. Niestety, parkingi naziemne drastycznie szpeca przestrzen publiczna. Miejsca na budowanych parkingach powinny byc tylko do kupienienia i z oplata miesieczna za utrzymanie, tak jak w nowych blokach. 18:22, 04.01.2022
K221:40, 05.01.2022
14 0
Niech spółdzielnie zaczną w końcu budować parkingi wielopoziomowe a nie rozlewać zaparkowane auta po okolicy. Trudno, będzie trzeba kupić w nich miejsce, ale w mieście nie ma miejsca na marnowanie przestrzeni. 21:40, 05.01.2022