REKLAMAA1 SanGiovanni 01.07.2021 - 31.08.2021
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ16 lipca 2021, 15:36 komentarzy 1

    Redakcja Haloursynow.pl

    napisz maila ‹
    moje artykuły ‹

    (Metro Warszawskie)

    Są długie na 6 metrów, ważą kilkanaście ton i niejednokrotnie chroniły już stacje metra przed zalaniem wodą. Grodzie OCL to niewidoczne na co dzień urządzenia, które zaprojektowane zostały dla najstarszych stacji I linii metra w zupełnie innym celu. Co oznacza ich nazwa i jak metro chroni perony przed nawałnicami?

    Gwałtowne burze i nawalne deszcze potrafią w krótkim czasie zamienić ulice i chodniki w rwące potoki. Woda opadowa odbierana jest przez studzienki kanalizacyjne oraz spływa do najniżej położonych miejsc – w tym do przejść podziemnych, prowadzących na stację metra. Dostanie się wody w torowisko, gdzie znajduje się trzecia szyna zasilająca pociągi, spowodowałoby konieczność wstrzymania ruchu. 

    Rząpie przy wejściach

    Przed każdym wejściem do metra znajdują się rząpie, czy szerokie kratki odpływowe. Pełnią one funkcję odwodnienia i przechwytują osady, które mogłaby nanieść do stacji wpływająca woda lub wchodzący na stację pasażerowie. To takie wielkie, pojemne wycieraczki, połączone z kanalizacją miejską.

    - Nie zawsze jednak rząpie wystarczają. Szczególnie na odcinku ursynowskim, gdzie do stacji metra prowadzą pochylnie lub teren schodzi ku przejściom podziemnym. Mamy jednak na to sposób - mówi Anna Bartoń z Metra Warszawskiego.

    Grodzie OCL

    Podczas projektowania najstarszego odcinka I linii metra, na stacjach przewidziane zostały grodzie OCL, czyli grodzie będące elementem Ochrony Cywilnej Ludności. To grube osłony, schowane w specjalnych śluzach, które mogą zostać wysunięte na całą szerokość przejścia podziemnego. Grodzie OCL znajdują się przy każdym wejściu do metra i w razie potrzeby mogą hermetycznie odciąć wnętrze stacji. Osłony mają około 6 metrów długości i ważą kilkanaście ton. 34 urządzenia znajdują się na odcinku od stacji Kabaty do stacji Racławicka.

    Grodzie przez lata były konserwowane i utrzymywane w sprawności, aż znalazły nowe zastosowanie. Kilkukrotnie, gdy studzienki kanalizacji deszczowej i rząpie nie nadążały z odprowadzaniem wody, służyły jako osłona przeciwdeszczowa.

    Podczas jednej z nawałnic w 2010 roku, przed zamkniętą grodzią przy stacji Stokłosy woda miała 2 metry głębokości. W tym samym czasie stacja normalnie funkcjonowała.

    - Przy tej samej stacji grodzie zamykane były również w kolejnych latach, a ostatnio 12 lipca tego roku. Dzięki zastosowaniu grodzi OCL możliwe jest utrzymanie ruchu pasażerskiego i przejazd pociągów przez stację - dodaje Anna Bartoń.

    W niektórych przypadkach, gdy napływ wody powoduje utrudnienia tylko przy jednym z wejść lub przy jednej z dwóch głowic stacji, może ona pozostać otwarta dla pasażerów.

    TAK WYGLĄDAJĄ GRODZIE NA STACJI STOKŁOSY PODCZAS PRACY - źródło: Metro Warszawskie

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 67

    • 40
      BARDZO PRZYDATNY
    • 16
      ZASKOCZONY
    • 10
      PRZYDATNY
    • 0
      OBOJĘTNY
    • 0
      NIEPRZYDATNY
    • 0
      WKURZONY
    • 1
      BRAK SŁÓW

    1Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~DBC 1 8 dni temuocena: 100% 

      Super, bardzo ciekawe! Kto by pomyślał, że taki relikt zimnej wojny okaże się przydatny w XXI wieku.

      Edytowany: 8 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 1 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.3562 sekundy
    REKLAMAA2-AUTO WIMAR (rekrutacja) 08.07.2021 - 07.08.2021