REKLAMAA1_FortSłużew-15-10----31-10-2018
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ6 sierpnia 2018, 11:40 komentarzy 11

    (GDDKiA)

    REKLAMA

    Miejski radny, były burmistrz Piotr Guział zarzuca obecnym władzom Ursynowa bierność w sprawie filtrów w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. W interpelacji zapytał o losy zespołu, który został powołany w poprzedniej kadencji. Miasto w odpowiedzi wytyka Guziałowi, że sam nie dopilnował sprawy.

    Budowa POW na Ursynowie rozkręciła się na dobre, rozkręca się też przedwyborcza przepychanka o to, kto bardziej troszczy się o sprawę filtrów w przyszłym tunelu obwodnicy. Radny miejski, były burmistrz Ursynowa Piotr Guział zapytał miasto o losy zespołu ds. trasy S-2, który został powołany w poprzedniej kadencji samorządu i miał dbać o interesy mieszkańców podczas realizacji inwestycji.

    - Jedną z kluczowych spraw, które należało dopilnować, była instalacja filtrów w tunelu POW. Kluczowe decyzje dotyczące tej inwestycji inwestor uzyskał w latach 2016-2017. Jak się okazało, inwestor zrezygnował z instalacji filtrów na etapie budowy POW. Stało się to przy całkowicie biernej postawie władz dzielnicy - pisze Piotr Guział w swojej interpelacji.

    Radny zapytał o losy zespołu, o to czy został on rozwiązany, czy od 2015 roku choć raz się zebrał, kto zasiada w zespole oraz co zrobiły obecne władze dzielnicy w sprawie filtrów.

    Miasto się zgadza - "bierna postawa", ale nie obecnych władz

    Z odpowiedzi wiceprezydent Renaty Kaznowskiej na pismo Guziała wynika, że to on sam mógł być odpowiedzialny za "bierną postawę władz dzielnicy Ursynów" w sprawie filtrów. Kluczowe decyzje dotyczące budowy POW, w tym sprawy filtrów zapadały bowiem nie w 2016 i 2017, a w 2013 roku, gdy Piotr Guział był szefem zarządu w dzielnicy. Wówczas ogłoszono przetarg z określonymi warunkami, a więc bez filtrów.

    - Ówczesny burmistrz powinien podjąć inicjatywę korekty dokumentacji przetargowej lub nawet inicjatywę wystąpienia do GDDKiA o unieważneinie postępowania przetargowego - odpowiada wiceprezydent Renata Kaznowska.

    A co z zespołem ds. filtrów powołanym w poprzedniej kadencji, który miał ich "pilnować"? 

    - W urzędzie nie zachowały się żadne materiały dokumentujące pracę czy działalność zespołu. Z informacji od członków tego gremium wynika, iż spotkało się ono jedynie dwukrotnie i ówczesny zarząd dzielnicy Ursynów nie przekazał żadnych dokumentów dotyczących toczącego się już wówczas od przynajmniej 4 miesięcy postępowania przetarowego, w tym informacji, iż w warunkach przetargu nie ma obowiązku montażu filtrów na etapie budowy tunelu - czytamy w odpowiedzi na zapytanie radnego.

    Zespół już nie istnieje, ponieważ wg miasta "nie było powodów do kontynuowania prac tego ciała, które swoją działalnością nie wniosło nic do poprawy rozwiązań przewidzianych na etapie ogłoszenia przetargu".

    Dzielnica w odpowiedzi na interpelację wytyka też Piotrowi Guziałowi, że gdy był burmistrzem, nie oprotestował planowanych zamknięć ulic Lanciego i Braci Wagów. Potwierdziła to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

    Filtry - sprawa polityczna

    Filtry na POW, o które walczą mieszkańcy Ursynowa, to gorący, przedwyborczy temat. Miasto odwołało się od decyzji o pozwoleniu na budowę POW, wydanej przez wojewodę mazowieckiego, która nie zawiera obowiązku budowy instalacji oczyszczającej powietrze. 

    W czerwcu Patryk Jaki - kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta stolicy ogłosił, że "załatwił filtry" w ministerstwie infrastruktury. Jak się okazało, resort obiecał, że powstaną one wcześniej niż planowano, przed upływem roku po oddaniu trasy do użytku. Jaki zapowiedział, że będzie walczył o to, by filtry były "od razu". Również kandydat PO i Nowoczesnej Rafał Trzaskowski zapowiada starania o filtry. W tej sprawie napisał interpelację do ministra infrastruktury.

    Na lokalnym podwórku najintensywniej sprawą zajmuje się stowarzyszenie Projekt Ursynów, które zebrało ponad 5 tys. podpisów pod petycją w tej sprawie oraz zorganizowało manifestację.

    Pakt na rzecz filtrów zawarli przedstawiciele pozostałych ugrupowań ursynowskich - Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa, Nasz Ursynów, Otwarty Ursynów, Miasto Jest Nasze - Ursynów, Platforma Obywatelska, Nowoczesna Ursynów i Polskie Stronnictwo Ludowe. Później dołączył do nich Projekt Ursynów. Pakt na swoim spotkaniu z mieszkańcami Ursynowa podpisał także Patryk Jaki.

    Na jakim etapie jest sprawa?

    Według informacji jakie uzyskaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, w tej chwili drogowcy analizują różne rozwiązania technologiczne. Wybrana ma zostać technologia oczyszczania, która przyniesie "najlepsze efekty środowiskowe". Resort zapewnia, że pieniądze na filtry zostały zabezpieczone.

    Trwają też prace nad przygotowaniem do tzw. analizy porealizacyjnej, która w przypadku POW ma się rozpocząć wcześniej niż rok po zakończeniu budowy, a więc przed 2021 rokiem. To właśnie od jej wyników zależy, w jakim terminie instalacja oczyszczająca powietrze z tunelu zostanie wybudowana. Bo, to że filtry będą minister Andrzej Adamczyk obiecał już w grudniu 2017 roku w telewizynym wywiadzie dla TVP.

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 27

    • 5
      BARDZO PRZYDATNY
    • 0
      ZASKOCZONY
    • 5
      PRZYDATNY
    • 4
      OBOJĘTNY
    • 2
      NIEPRZYDATNY
    • 5
      WKURZONY
    • 6
      BRAK SŁÓW

    11Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~Stop POW 11 2 miesiące temuocena: 75% 

      Budowa autostrady POW to pomysł chory i szalony.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 12 4 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Greg1 10 2 miesiące temuocena: 43% 

      A ja mieszkam przy Trasie Toruńskiej. Ruch nie jest mniejszy, Spalin pełno i nikt nie zainstalował u mnie żadnych filtrów. Jeżeli w ciągu roku nie zainstalują stacji oczyszczania powietrza, to wystąpię o zamknięcie Trasy Toruńskiej.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 6 8 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~alisterkabat 9 2 miesiące temuocena: 55% 

      Wystąp, masz prawo. Ale najpierw zamów ekspertyzę, potwierdzającą przekroczenie dopuszczalnych norm. I wygrasz :)

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 6 5 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Sinai 8 2 miesiące temuocena: 80% 

      OK, tylko różnica jest taka, że te spaliny "rozkładają" się na całej długości Trasy Toruńskiej, więc punktowo (w konkretnym miejscu, np. tam gdzie mieszkasz) możesz mieć nieprzekroczone normy. Tymcasem na Ursynowie CAŁOŚĆ spalin będzie wyrzucana w powietrze przez dwa kilkunastometrowe kominy, więc ludzie mieszkający w pobliżu tych kominów przyjmą cały "syf" z rur wydechowych samochodów na swoje posesje.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 8 2 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Anna 7 2 miesiące temuocena: 89% 

      Mnie się wydaje, że temat filtrów (zaniedbań, zaniechań, opieszałości, lepszości, jedynie słusznej prawdy), będzie przedmiotem parlamentarnej kampanii wyborczej 2019. W "świetnym" stylu powróci także w kolejnej samorządówce A.D. 2023, jako sprawa absolutnie priorytetowa i istotna dla lokalnej społeczności. Zaryzykuję również next national elections... które, zdaje się wypadają również w 2023.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 8 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Borygo 6 2 miesiące temuocena: 58% 

      Ładnie się duży ratusz angażuje w kampanie, skoro zamiast odpowiedzieć na pytania o zaniechania Kempy i GDDKiA atakuje Guziała. Co za żenada.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 15 11 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Sebek 5 2 miesiące temuocena: 43% 

      Czy kogoś jeszcze dziwi że Guział został złapany na kłamstwie? Człowiek bez honoru!

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 15 20 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Borygo 4 2 miesiące temuocena: 66% 

      Na jakim kłamstwie go niby złapali?

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 19 10 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~harcerz 3 2 miesiące temuocena: 70% 

      Nieźle manipuluje faktami ta pani wiceprezydent. Za przetarg nie był odpowiedzialny Guzieł, tylko GDDKiA. Jeszcze w 2013 po nagłośnieniu sprawy przez Guziełowców obiecywano, że filtry będą. W 2015 roku wybrano w przetargu firmę, która rzuciła ofertę bez filtrów. W 2016 i 2017 byly wydawane zezwolenia na realizację inwestycji. Albo redakcja tego nie wie, albo znowu została wykorzystana do brudnej polityki.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 23 10 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wiedzący 2 2 miesiące temuocena: 38% 

      Nie manipuluj. Przetarg był w 2013 roku. W 2016 i 17 było pozwolenie na budowę, ale przecież nie możesz wpisać wybranemu już wykonawcy obowiązku budowy filtrów, skoro w kontrakcie tego nie ma. Guział nie dopilnował, i tyle. Teraz wali ściemę żeby błyszczeć. Ale to JEGO WINA!

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 12 20 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~harcerz 1 2 miesiące temuocena: 63% 

      Przetarg był w 2013 roku. W tym samym roku wszyscy się dowiedzieliśmy o sprawie, dzięki temu że ludzie Guzieła nagłośnili temat. Mało tego GDDKiA obiecała, że warunek filtrów znajdzie się w przetargu. Oczywiście się nie znalazł, bo twoich przełożeni woleli oszczędzić na zdrowiu mieszkańców parę baniek wszystkowiedzący trollu.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 17 10 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.1778 sekundy
    REKLAMA