Zamknij

Dodaj komentarz

Stawka minimalna, dieta czy ryczałt: poznaj jak rozliczyć zawodowego kierowcę

REKLAMA 19:46, 14.06.2019 Aktualizacja: 12:34, 18.10.2025
1 mat. prasowe mat. prasowe

By rozliczyć zawodowego kierowcę z czasu pracy i wykonywanych czynności, należy znać odpowiednie przepisy. Jak się okazuje, branża transportowa nastręcza właścicielom firm wielu trudności związanych z ewidencjonowaniem czasu pracy kierowcy oraz jego wynagradzaniem. Jak najlepiej i prawidłowo rozliczać kierowcę? Stawka minimalna, dieta czy ryczałt: poznaj jak rozliczyć zawodowego kierowcę.

Czym jest stawka minimalna?

Stawka minimalna dla kierowcy to inaczej pensja, którą pracownik musi otrzymać za wykonywane czynności w ramach zatrudnienia na umowę o pracę, umowę zlecenie czy umowę o dzieło. W Polsce na rok 2019 według Kodeksu pracy i ustaleń rządu stawka minimalna wynosi 2250 zł brutto, czyli ok. 1634 zł netto miesięcznie. Minimalna stawka godzinowa to 14,70 zł brutto - ok. 12 zł netto. Podane kwoty dotyczą głównie pracowników. Należy pamiętać, że oprócz tego pracodawca ponosi dodatkowe koszty takie jak:

  • wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy
  • ubezpieczenia
  • dodatek wyrównawczy w związku z chorobą zawodową lub wypadkiem przy pracy
  • nagrody i premie
  • dodatki za staż pracy

A teraz najważniejsza kwestia. Zależnie od danego kraju Unii Europejskiej stawki wynagrodzenia minimalnego kierowców będą różne. Jeśli więc pracodawca zajmuje się firmą transportową i wysyła kierowców nie tylko w trasy krajowe, lecz za granicę, musi wziąć pod uwagę, że naliczanie płac będzie bardzo skomplikowane.

Stawka minimalna kierowcy - jak rozliczyć?

Oprócz wspomnianych stawek minimalnych różniących się w różnych krajach Unii Europejskiej, a które obowiązują kierowcę z polskiej firmy transportowej w formie wyrównania, należy wiedzieć, że stawki są często zmieniane. Np. Francja aktualizuje minimalny próg płacowy co roku, a Holandia nawet co sześć miesięcy. Jak dopilnować wszystkich przepisów związanych z wynagradzaniem i ewidencją czasu pracy zawodowego kierowcy? Warto zastanowić się nad przekazaniem obowiązków dotyczących rozliczeń profesjonalnej firmie zewnętrznej takiej jak ocrk.pl. Dzięki temu pracodawca otrzyma gwarancję, że wszystkie umowy sporządzane z kierowcą zostaną zrealizowane poprawnie.

Dieta czy ryczałt?

Za powierzeniem pracy związanej z wynagrodzeniami kierowców specjalistom przemawia jeszcze jeden fakt. Pracodawca zobligowany jest do ustalenia ryczałtów za pracę w nocy oraz godziny nadliczbowe, a także zaliczki za dyżur. Ryczałt stosuje się, by z uwagi na mobilną pracę kierowcy sprawdzić później, czy zastosowany dodatek pokrył wszystkie koszty pracy i czy należy się wyrównanie. Ponadto należy jeszcze doliczyć dietę za krajową podróż służbową lub zagraniczną. Krajowa dieta wynosi 30 zł plus 45 zł ryczałtu za nocleg. W przypadku podróży zagranicznych, stawki diety są różne w każdym kraju. To kolejny argument, by rozliczenia zlecić ekspertom działającym w branży transportowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się również dodatkowych szczegółów na temat ewidencji czasu pracy kierowcy busa, sprawdź artykuł: "Czas pracy kierowcy busa – czy obowiązują przerwy i odpoczynek dzienny – jak ewidencjonować czas pracy pojazdu do 3,5 tony".

(REKLAMA)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

rumcajsrumcajs

1 0

Jak rozliczyc kierowce tira - no artykul w sam raz do lokalnej gazetki dzielnicowej. W nastepnym prosimy o metody nawozenia grzybni w przemyslowej hodowli pieczarek oraz o opis metod spawania rur miedzianych o wielkich przekrojach.

09:19, 15.06.2019
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Ursynowskie nauczycielki z nagrodą od prezydenta

Mi i wielu innym zabrano, zeby dać innym. 1800? To niewyobrażalne! Chcę wiedzieć, co takiego robią ci nauczyciele, bo *%#)!& jak dureń, ale może coś źle robię, skoro mam poniżej tej (fiu-fiu) średniej.

Stasia bozowska

23:19, 2025-10-18

Cztery lata czekania na rondo przez spory urzędników

Może nie zamierzam całkowicie krytykować pomysłu budowy ronda, aczkolwiek mam pewne wątpliwości... Po pierwsze w tekście autor oraz miejscy urzędnicy skoncentrowali się na problemie wyjazdu z ul. Lanciego na ul. Filipiny Płaskowickiej - rzeczywiście potwierdzam, jest problem nie tylko w szczycie ale nawet czasami po za nim. No, ale szanowni Panowie całkowicie zapomnieli o podobnym problemie z inną ulicą, która jest tuż obok. Chodzi o ul. Cynamonową. Z niej również trudno wyjechać na ul. F. Płaskowickiej. O ile ruch samochodowy, przeciwieństwie do ul. Lanciego, na ul. Cynamonowej jest mniejszy, ale jednak jest, a dodatkowo ZTM przetrasował tędy autobusy linii 163 i 217. Kierowcy tych autobusów mają codziennie ogromny problem z wyjazdem z ul. Cynamonowej i dołączeniem się do ruchu na ul. Płaskowickiej. Często muszą wymuszać pierwszeństwo co generuje niebezpieczne sytuacje - ale kierowcy autobusów wyjścia nie mają. Rzadko kto ich przepuści. Po drugie budowa ronda... przy zakorkowanej ul. Płaskowickiej niewiele pomoże, bo i tak trzeba na to rondo wjechać. A jeśli sama ulica jest zablokowana, to będzie to trudne wyzwanie. Toteż czy moje pytanie jest proste. Czy Panowie urzędnicy nie wpadli na pomysł instalacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Lanciego/Płaskowiciej, ale zsynchronizowanej ze skrzyżowaniem ulic Cynamonowa/Płaskowickiej ? Chodzi o upłynnienie ruchu na ul. F. Płaskowickiej oraz umożliwienie wyjazdu zarówno z ul. Lanciego jak również z Cynamonowej. Czyli "dwie pieczenie przy jednym ogniu", no, ale czy ktoś o tym pomyślał ? PS. Swoją drogą, chyba już dawno - jeszcze przed budową tunelu POW - należało pomyśleć o poszerzeniu ulicy Filipiny Płaskowickiej, bo to co dzieje się na niej obecnie, było do przewidzenia ;)

Jakub

22:16, 2025-10-18

Kontrowersyjny bohater na nowym ursynowskim muralu

Nie ma takiego p o l s k i e g o bohatera, ktorego nie dałoby się wykląć. Czytam często w innych językach - jest druzgocące porównanie, jak tam się mówi o "ich wielkich", a jak w Polsce.

dfr rfe

21:37, 2025-10-18

Miała być likwidacja, będzie podwyżka daniny

PIS wydawało 2 mld na szczujnie TVP. W czasach PO to są już 3 mld na TVP i arcykapłanki propagandy takie jak Dobrosz-Oracz czy Schnepf. Pieniądze miały iść na onkologię dziecięcą, ale TV jest ważna dla takich ugrupowań jak PO lub PIS. Znaczna większość ich elektoratu to ludzie 60+ którzy wiedzę o świecie czerpią z TV i można przez TV nimi manipulować.

Wck

19:49, 2025-10-18

0%