Pakiet rozwiązań, dzięki którym powietrze w stolicy stanie się czystsze, zaprezentował w środę prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. W najbliższych latach znacznie powiększona zostanie płatna strefa parkowania, której granica sięgnie zachodniej części Ursynowa.
- Warszawa dusi się od samochodów. Zmiany klimatyczne i smog to realne zagrożenie, dlatego zadecydowałem o istotnych zmianach w polityce transportowej – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy, na konferencji prasowej.
Zapowiedział poszerzenie strefy płatnego parkowania, nowe buspasy oraz strefę czystego transportu w ścisłym centrum miasta.
– Nasze projekty będziemy wdrażać stopniowo, ale w sposób kompleksowy. Stawką jest walka o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców - powiedział Rafał Trzaskowski.
W ciągu trzech lat strefa płatnego parkowania powiększy się o ponad 125%. Do 2023 r. do strefy może zostać włączonych siedem nowych obszarów. Oprócz Woli i Pragi-Północ, gdzie już toczą się konsultacje z mieszkańcami, parkometry mają stanąć na Pradze-Południe i w Porcie Praskim, w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa i na Ochocie, na Mokotowie Południowym (ok. 25 km dróg i 3700 miejsc), na Woli, w rejonie ul. Jana Kazimierza oraz na Żoliborzu. Docelowy obszar strefy ma sięgać północno-zachodniej części Ursynowa, czyli okoli ul. Bokserskiej i Kłobuckiej, choć na samym Ursynowie jej nie będzie.
Zgodnie z przedstawionym dziś planem wzrosną również opłaty za parkowanie. Nowe stawki mogą obowiązywać już od lata przyszłego roku. Pierwsza godzina postoju ma kosztować 3,9 zł, druga 4,6 zł, trzecia 5,5 zł, natomiast czwarta i każda kolejna 3,9 zł. Propozycja bliska jest maksimum, jakie miasta mogą stosować w myśl znowelizowanej ustawy o drogach publicznych.
– Uważamy, że na terenie ścisłego centrum miasta powinny obowiązywać inne zasady. Moja wyjściowa propozycja to nie mniej niż 4,9 złotych za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie. Będę o tym rozmawiał z Radą m.st. Warszawy i z warszawiakami – mówi prezydent Rafał Trzaskowski, dodając, że parkowanie będzie płatne także w weekendy.
Urosną również kary za brak biletu parkingowego - do maksymalnej kwoty 250 zł (170 zł, w przypadku uiszczenia opłaty w ciągu siedmiu dni od daty wezwania, 100 zł – w ramach ostrzeżenia przy pierwszym braku ważnego biletu). Już od listopada na ulicach pojawią się pojazdy wyposażone w system tzw. e-kontroli, co ma zwiększyć efektywność wykrywalności nieopłaconych aut.
Sposobem na poprawę klimatu w centrum miasta ma być również wprowadzenie Stref Czystego Transportu, czyli miejsc, w których doleowo poruszać się będą mogły tylko pojazdy zeroemisyjne.
– Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu to rozwiązanie w miejscach, gdzie priorytet powinni mieć piesi. Niestety przepisy ustawy nie są doskonałe i nie pozwalają na elastyczność np. w przypadku dostawców. Będziemy apelować do rządu o ich zmianę, by ta strefa odpowiadała realnym potrzebom mieszkańców – zapowiada prezydent stolicy.
Pierwsza warszawska Strefa Czystego Transportu może objąć ulice Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, a także obszar Starego Miasta między Miodową, Schillera, Bonifraterską, Świętojerską, Franciszkańską, Koźlą, Mostową, ul. Bugaj aż do Zamku Królewskiego (do wysokości mostu Śląsko-Dąbrowskiego). W I kwartale 2020 r. zostanie zlikwidowany parking autobusowy pod Pałacem Kultury i Nauki.
Stolica zakupiła też 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Wkrótce pojazdy napędzane silnikami diesla znikną z całego Traktu Królewskiego. Będą one jeździły także po nowych buspasach. W 2020 r. wyznaczone zostaną na ulicach: Bitwy Warszawskiej – w obu kierunkach, od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Grójeckiej; Radzymińskiej – kierunek północny, wyjazd z miasta, od ul. Trockiej do Łodygowej; Puławskiej – w obu kierunkach, od Doliny Służewieckiej do al. Wilanowskiej; Połczyńska-Wolska – od ul. Powstańców Śląskich do al. Prymasa Tysiąclecia; Kasprzaka – od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Płockiej (jako rozwiązanie docelowe);
- Po otwarciu Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzimy również analizę dotyczącą możliwości uruchomienia buspasa w al. Sikorskiego, na kierunku północnym, od ul. Świętego Bonifacego do Sobieskiego - informuje ratusz.
Przypomnijmy, oczekiwany przez mieszkańców Ursynowa, długo odkładany buspas na Puławskiej od Wyścigów do granic miasta miasto ma wprowadzić dopiero po wybudowaniu trasy S7, czyli Puławskiej-bis. Ostatnio Haloursynow.pl pisało o tym, że zakończenie tej inwestycji się opóźni o prawie dwa lata.
Miasto stawia również na nowe parkingi "Parkuj i Jedź". Nowe obiekty powstaną m.in. przy stacjach kolejowych PKP Żerań i PKP Jeziorki, a wramach metropolii warszawskiej: przy stacji kolejowej w Kobyłce oraz w Żyrardowie – na ul. Kolejowej i na pl. Piłsudskiego.
Prezydent Trzaskowski zapowiedział również aktywniejszą likwidacją "kopciuchów", czyli starych pieców węglowych oraz rozbudowę miejskiego systemu monitoringu jakości powietrza, m.in. o 150 czujników.
mehr19:31, 30.10.2019
Buspas na Puławskiej odjechał w siną dal. Przedstawiciele ZDM rzeczywiście mówili o rozpoczęciu prac budowlanych po wybudowaniu S7, ale postawili warunek: tylko wówczas gdy S7 nie rozwiąże problemów Puławskiej. Jeżeli korki na Puławskiej się zmniejszą, to nie będzie potrzeby budowania buspasa.
Teraz gdy budowa S7 "nabiera wody" miasto powinno usilnie dążyć do jak najszybszego otwarcia nawet odcinkowego buspasa na Puławskiej.
Ursynów jak mało która dzielnica posiada sprawną linię kolejową która jest słabo skomunikowana w osi wschód - zachód. Co z tego że z Jeziorek do Służewca można dostać się w 7 minut, jeżeli do tych Jeziorek nie ma jak dojechać ani zaparkować, to samo dotyczy przystanku Dawidy i Okęcie.
Tu jest ogromny potencjał komunikacyjny. W najbliższym czasie PLK planuje poważne prace na linii średnicowej. Linia kolejowa przez Ursynów z gotowym od dawna torem do zawracania w Piasecznie umożliwi kierowanie tam pociągów które nie będą miały się "gdzie podziać" na dw. Zachodnim. 19:31, 30.10.2019
Mam dość 19:52, 30.10.2019
Oni POtrafią walczyć tylko w jeden sposób - POdwyżki 19:52, 30.10.2019
Głos21:28, 30.10.2019
do pol:
Żadnych podwyżek nie było. Specjalistami w tej dziedzinie są twoi mocodawcy - brejzowy trollu z Koziej Wólki. 21:28, 30.10.2019
Głos21:12, 30.10.2019
Brawo Rafciu, ściągaj haracz z lemingów. One mają syndrom sztokholmski i tak ciebie kochają, że wszystko spijają z twoich słodkich usteczek. Nie pozwolą cię skrzywdzić i twoich kolesi też nie. 21:12, 30.10.2019
Kabaty zielone07:13, 31.10.2019
Słuszną linię ma nasza Władza... 07:13, 31.10.2019
taczka czeka10:17, 31.10.2019
Czaskoski chce nałożyć kolejny haracz na mieszkańców Warszawy rzekomo w trosce o czyste powietrze, ale sam będzie za darmo woził się z kierowcą służbową limuzyną ze swojego mieszkania przy stacji metra na Ursynowie do pracy w Ratusza, który stoi przy stacji Ratusz - Arsenał! Himalaje hipokryzji! Czy on odniósł jakieś sukcesy w życiu? Co pozytywnego zrobił dla mieszkańców? 10:17, 31.10.2019
PK10:18, 31.10.2019
Tia, a Górczewska nie zwężona.
Powiedzieć można wszystko... 10:18, 31.10.2019
OverLord10:39, 31.10.2019
Nie widze jednego punktu, ktory zachecilby spora czesc do kozystania z trasnsportu zbiorowego: transport obwodowy. Kiedy autobusy na POW? Z Ursynowa komunikacja szybko i bezpolesnie mozna tylko do centrum dojechac. 10:39, 31.10.2019
wek10:49, 31.10.2019
Niech ustanowią sobie strefę płatnego parkowania w Ratuszu. Także za służbowe samochody. Niech płacą z własnej kieszeni. Abonament miesięczny 10000 złotych. A pensje niech sobie obniżą o połowę 10:49, 31.10.2019
Stein20:12, 31.10.2019
Nadzieja na powstrzymanie tego obłędu nazywa się CBA 20:12, 31.10.2019
dsa21:10, 31.10.2019
Czosnkowski, ratuj swój Kraków. Nas zostaw w spokoju. Bo jak tak zrobisz to wieśniaki zastawią nam cały Ursynów samochodami i traktorami, żeby nie płacić za parking w innych dzielnicach. Na Ursynowie przyjezdni powinni płacić 100 zł za godzinę parkowania. 21:10, 31.10.2019
kjkl21:57, 31.10.2019
Czy Ursynów ma być darmową przechowalnią dzieci i samochodów dla wszystkich gmin od Piaseczna do Radomia? Przyjadą sobie, zostawią dzieci w szkołach i przedszkolach, samochód przed naszymi blokami, wsiądą w Metro i pojadą do Centrum. Super, tylko dla kogo? Kto płaci podatki na Ursynowie a kto korzysta z infrastruktury? 21:57, 31.10.2019
On06:51, 01.11.2019
No tak,tu racja 06:51, 01.11.2019
Ob06:51, 01.11.2019
No niestety lub stety- trzeba się przesiąść do zbiorkomu lub wracac skąd przybylo jeżeli nie pasuje. 06:51, 01.11.2019
Lop09:57, 01.11.2019
No to wracaj. A ja jestem z Warszawy i będę jeździł tym czym chcę. 09:57, 01.11.2019
Stop20:03, 06.11.2019
Jeździk tzn stój w koreczku-Warszawiaku 20:03, 06.11.2019
wek08:47, 01.11.2019
Jak strefa płatnego parkowania ma być w połowie miasta to może rozciągnąć ją na całość? I niech płacą ci co nie mają identyfikatorów mieszkańców?
Nie rozumiem dlaczego nie mogę za darmo zaparkować kilka kilometrów dalej, a na Ursynowie może parkować każdy (i t nie tylko z mp. Sródmieścia, ale i z gmin podwarszawskich), tym bardziej, że parkować ogólnie nie ma gdzie.
Poszerzanie stref płatnego parkowania to tylko wyciąganie pieniędzy i pogorszenie warunków życia mieszkańców stref sąsiadujących. 08:47, 01.11.2019
Lop09:52, 01.11.2019
Dokładnie. Poza tym jeśli Trzaskowski to zorganizuje, to Ursynów stanie się jednym wielkim parkingiem dla wszystkich przyjeżdżających tu od poludnia Warszawy. Jeśli ktoś uważa, że teraz jest na Ursynowie problem z parkowaniem, to się dzięki Trzaskowskiemu dopiero przekona co to jest problem z parkowaniem. A Trzaskowski niby z Ursynowa jest. Widocznie nie bardzo zżyty z naszą dzielnicą. 09:52, 01.11.2019
Mosze22:00, 01.11.2019
to okupacja żeby mieć identyfikatory? 22:00, 01.11.2019
Balbina11:21, 01.11.2019
podatek trzeba klimatyczny jeszcze zapodać i ciągnąć kasę i ciągnąć i doić. Od zaparkowanych motocykli, rowerów, wózków z niemowlakami. Od lasek na których wspierają się osoby starsze. Od wózków, które ciągną z bazaru z zakupami. Od czapek na głowach i szalikach. Ogólnie pierdyknąć 50% od zarobków za całość i będzie ok. 11:21, 01.11.2019
Balbina20:05, 01.11.2019
Panie Prezydencie Warszawy. Ja się nie czepiam którego ugrupowania jest Pan reprezentantem. Pan jest Prezydentem Warszawy. Pan popiernicza po Warszawie limuzyną i parkuje na zastrzeżonych dla notabli miejscach parkingowych, odizolowanych od pospulstwa. W dupie ma Pan wszelkie opłaty - to się Panu należy jak psu buda. Ile jeszcze do Q-wy nędzy chcecie z NAS doić w imię niby to wyższych celów? Jechał Pan kiedyś autobusem do "pracy"? - chyba wątpię. Jak tak ma być to lepiej zamknąć w promieniu 15 km od pałacu ruch samochodów prywatnych i będzie ok. Wówczas to śniadanka na biureczko nie dostarczą - chyba że metrem - ale to specjalne torby trzeba mieć. 20:05, 01.11.2019
Lop09:37, 02.11.2019
Jakoś nie słychać pomysłów Trzaskowskiego i Kempy, żeby likwidować urzędnicze parkingi w ratuszu na placu bankowym i ursynowskim. A już lepiej skomunikowanych miejsc ze świecą szukać, oba przy samym wejściu do metra. 09:37, 02.11.2019
rak10:36, 02.11.2019
~ Lop jeśli rzeczywiście takie parkingi istnieją to trzeba z tym walczyć!!! I nagłaśniać!!! Niech oszołomy zaczną od siebie. Niech dojeżdżają do pracy komunikacją (tu pełna zgodność - lepiej skomunikowanych miejsc w Wawie nie ma, szczególnie jeśli mieszka się na Ursynowie). Także na służbowe spotkania niech jeżdżą autobusami. Niech dadzą dobry przykład!!! 10:36, 02.11.2019
tomek1237818:16, 04.11.2019
czepiasz się. nie widzisz że miasto jest zakorkowane w 90% przez prywatne samochody?w 3/4 jest tylko jedna osoba. Jak chcesz ograniczyć ten ruch?zamykając centrum? To problem każdego dużego miasta i jedynym sensownym sposobem jest P+R i świetna komunikacja miejska. 18:16, 04.11.2019
warsz23:24, 05.11.2019
Trzeba zrobić ogólnodostępny parking na terenie Ratusza przy Placu Bankowym! 23:24, 05.11.2019
s19:38, 03.11.2019
uważam, że należy wprowadzić płatne parkowanie na głównych ulicach Ursynowa szczególnie w pobliżu usług i handlu a jeszcze bardziej przy przychodniach, przedszkolach, aptekach itp.- dlaczego? wobec niewykorzystywania przez władze znaków drogowych np. zakaz postoju pow. 15 czy 30 min. (jak na zachodzie), wszyscy parkujący całodobowo a nawet całotygodniowo w najbardziej kluczowych miejscach dla klientów, pacjentów itp. powinni być tępieni. Trudno, wolę czasami zapłacić za pół godziny parkowania niż chodzić z gorączką z dzieckiem albo z ciężkimi zakupami do odległego miejsca porzuconego przeważnie niezgodnie z przepisami auta.
Ucywilizujmy się. 19:38, 03.11.2019
tomek1237818:14, 04.11.2019
popieram. niestety ludzie są bezmyślni i mając 200 metrów do P+R zaparkuje przy wejściu do metra...problem spotęgują nowe przepisy. może by tak płatną strefę rozciągnąć na całe miasto ale mieszkańcom dać zniżki? 18:14, 04.11.2019
barabara23:22, 05.11.2019
Czyli Ursynów stanie się wielkim parkingiem dla okolic. A gdzie mają parkować mieszkańcy? 23:22, 05.11.2019
Zuzanna13:33, 06.11.2019
Strefa płatnego parkowania powinna być na całym Ursynowie, rozwiązanie jak w Berlinie. Mieszkańcy mają specjalne naklejki i mogą koło siebie parkować.
Na linii metra zbudowano parkingi P+R a wszyscy zastawiają okoliczne uliczki i osiedlowe parkingi bo od P+R do metra trzeba przejść 100metrów! 13:33, 06.11.2019
zosia b19:11, 12.11.2019
a gdzie mam zaparkować samochód na noc? 19:11, 12.11.2019
profesor6822:35, 20.11.2019
Szambelan kasę znajdzie. Następna będzie podwyżka cen biletów. A potem to już tylko szczaw i mirabelki. Tylko skąd tu szczaw w grudniu? 22:35, 20.11.2019
Balbina11:23, 01.11.2019
9 12
Brałeś zalecane leki? 11:23, 01.11.2019