REKLAMAA1-TEFAL   01.01.2021  -  01.02.2021
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ24 listopada 2020, 18:33

    Redakcja Haloursynow.pl

    napisz maila ‹
    moje artykuły ‹

    (mat. prasowe)

    Libido, czyli popęd seksualny i pragnienie fizycznego zaspokojenia, jest naturalną potrzebą człowieka. Samo pojęcie libido zostało wprowadzone do środowiska naukowego przez Zygmunta Freuda, słynnego neurologa i twórcy psychoanalizy. Freud uważał popęd seksualny za życiową energię, która popycha ludzi do działania. Jednak życie w nieustannie zabieganym świecie nie sprzyja relaksowi i zaspokajaniu własnych potrzeb, które często są spychane na dalszy plan. Jakie czynniki wpływają na obniżenie libido u kobiet? Kiedy brak ochoty na seks jest normą, a kiedy zamienia się w zaburzenie?

    Zdrowie i cykl menstruacyjny

    Popęd seksualny jest regulowany przez hormony płciowe (m.in. progesteron, estrogen i testosteron), które osiągają różny poziom w trakcie cyklu menstruacyjnego. Za podniecenie seksualne u kobiet odpowiada estrogen, a za wyciszenie progesteron. Najwyższe stężenie estrogenu, a co za tym idzie, największa ochota na seks, występuje podczas owulacji, kiedy organizm przygotowuje się na ewentualne zapłodnienie. Natomiast progesteron rośnie po owulacji, osiągając maksymalny poziom na kilka dni przed kolejną miesiączką, kiedy ciało bywa spuchnięte i ociężałe. Co za tym idzie, popęd seksualny u kobiet spada naturalnie wraz z wiekiem, a na zmniejszające się potrzeby seksualne narzekają kobiety w okresie menopauzy.

    Tak sprawa przedstawia się z medycznego punktu widzenia, natomiast warto wiedzieć, że na naturalny cykl menstruacyjny i poziom hormonów może wpływać szereg czynników, z coraz więcej kobiet cierpi na nieregularne miesiączki. Przyjmowanie antykoncepcji hormonalnej, która wyrównuje poziom hormonów, również nie pozostaje obojętne na libido – a ochota na seks znacznie spada. Za brak ochoty na współżycie odpowiada również stres i zmęczenie, związane głównie ze strefą emocjonalną – nierozwiązane problemy w pracy lub w związku, odczuwanie presji, kłopoty finansowe czy kłótnie rodzinne. Powodem może być także choroba, a nawet zwykłe przeziębienie czy angina odciągają myśli od cielesnych przyjemności – co więcej, choroba dziecka lub partnera działa na libido w podobny sposób.

    Lekarze wskazują również na tzw. czynniki cywilizacyjne, które wpływają na spadek libido (szerzej: https://www.strefanamietnosci.pl/spadek-libido-jak-z-nim-walczyc/) Wśród nich są: brak aktywności fizycznej i przesiadywanie większość czasu przed komputerem i telefonem, kiepska dieta, która obfituje w cukier, przetworzone produkty i fast foody, powodujące niedobory witamin i minerałów oraz złe samopoczucie, a także różnego rodzaju używki, np. alkohol i papierosy.

    Dlaczego nie mam ochoty się kochać?

    Jeśli brak ochoty na współżycie jest chwilowy, nie ma się o co martwić. W życiu zdarzają się przeróżne losowe sytuacje, które wytrącają z codziennego rytmu i często człowiek potrzebuje po prostu czasu, by wrócić do normalności. Wielkim wydarzeniem jest m.in. ciąża i narodziny dziecka, które wywracają życie do góry nogami swoją nieprzewidywalnością. Może się zdarzyć spadek libido w ciąży lub po porodzie, ale organizm może też zareagować zupełnie odwrotnie! Jest to uzależnione od konkretnej kobiety i całkowicie naturalne.

    Czasem jednak, kiedy ochota na seks nie wraca przez dłuższy czas, warto się temu bliżej przyjrzeć i wybrać się do lekarza na profilaktyczne badania (więcej o tym temacie: https://www.strefanamietnosci.pl/brak-seksu-rodzi-frustracje/). Wypada sprawdzić, czy nie cierpicie na np. choroby krążenia, anemię czy zaburzenia funkcjonowania tarczycy. Przy okazji, zbadajcie poziom witaminy D. Czynnikiem powodującym obniżenie libido bywają leki, w szczególności antydepresyjne i psychotropowe, ale i te na obniżenie ciśnienia. Wówczas warto omówić tę kwestię z lekarzem i znaleźć dobre rozwiązanie.

    Jeśli za brak libido odpowiada styl życia, to najwyższa pora by wprowadzić zmiany – wysypianie się, uprawianie sportu i zbilansowana dieta na pewno przyczynią się do większej sprawności seksualnej. Dobrym pomysłem może być też wizyta u seksuologa lub psychologa, dzięki której nauczycie się technik relaksacyjnych i radzenia sobie z problemami. Niezmącony umysł i sprawne ciało to najlepsza recepta na satysfakcjonujące życie seksualne.

    Artykuł załadowany: 0.4513 sekundy
    REKLAMAA2 SanGiovanni   01.01.2021 - 31.01.2021