Zamknij

Team building - czym jest i jakie są jego zalety

15:56, 30.09.2021 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 16:15, 30.09.2021
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Zgrany zespół w firmie, to niebywała zaleta, której efekty dostrzeżemy między innymi w efektywności działań członków zespołu, a co za tym idzie również w zyskach. Choć niesie to za sobą niezliczoną ilość korzyści, niestety nie każdy wie jak zbudować zgraną ekipę. Czym zatem jest team building i czy budowanie zgranego zespołu jest zawsze możliwe?

Czym jest team building?

To wszelkiego rodzaju formy integracji grupy pracowniczej. Z jednej strony służyć może wesołej zabawie, jednak jej głównym celem jest stworzenie zgranego teamu, który w efekcie osiągnie lepsze rezultaty w trakcie codziennego wykonywania obowiązków zawodowych.

Team building uczy przede wszystkim pracy w zespole, umiejętności niesienia pomocy, przekazywania informacji, komunikowania się i wspierania w różnych sytuacjach. Główną dewizą pracy grupowej powinno być znane wszystkim - "jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!". Sens budowania zgranych zespołów, od dawna stał się oczywistością.

Prawidłowo zorganizowany team building to procesy, których celem jest stworzenie idealnie zintegrowanego zespołu pracowników oraz efektywne wykorzystanie możliwości każdego z pracowników. Mechanizmy team building można wykorzystać zarówno w przypadku dopiero budującego się działu, jak również osób doświadczonych w danej branży.

ćwiczenia team building

Do podstawowych ról, jakie odgrywają zespoły, należy zaliczyć:

  • Obiektywne spojrzenie na wyzwania i sytuacje stresowe, problemy - w grupie mamy do czynienia z wieloma punktami odniesienia, każdy z jej uczestników, może mieć inne zdanie na dany temat, dzięki temu jesteśmy w stanie podzielić się ze sobą swoimi spostrzeżeniami i wybrać rozwiązanie najlepsze w danej sytuacji.
  • Kreatywność - chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że "co dwie głowy, to nie jedna"! W grupie pojawia się wiele pomysłów i ciekawych rozwiązań. Spośród wielu możliwości grupa wybiera tę najbardziej odpowiednią.
  • Efekt synergii - w zespole, łatwiej jest osiągać zamierzone cele. Podmioty oparte na zespołach zarabiają więcej.
  • Specjalizacja - każdy członek zespołu wykonuje pracę zgodną z jego specjalizacją, dzięki czemu działamy kompleksowo, na wielu płaszczyznach.
  • Wzajemna komunikacja - zespół jest w stanie działać efektywnie tylko wtedy, jeśli potrafi się ze sobą odpowiednio komunikować i wymieniać poglądami.
  • Możliwość wymieniania się wiedzą - dowiedziono, że uczestnicy zespołów szybciej się uczą. Wymiana informacjami oraz mobilizacja, dają rewelacyjne efekty.

Budowanie zespołu - co cechuje zgrany zespół pracowników

Aby zespół mógł działać sprawnie, ćwiczenia team building są niezwykle istotne. Można zorganizować je na różne sposoby, np. zorganizować zabawy integracyjne mające na celu zmotywowanie grupy do wspólnej pracy nad osiągnięciem celu. Jakimi cechami powinny charakteryzować się efektywny zespół pracowników?

  1. Jasne określenie celów - Każdy z pracowników powinien znać swój cel, do którego będzie dążył
  2. Wytypowanie lidera - osoba posiadająca autorytet i odpowiednią wiedzę. Lider zespołu ma za zadanie odpowiednie motywowanie i kierowanie grupą, tak, by podążała w odpowiednim kierunku. Skuteczny lider potrafi pokazać cele, rozdysponować zadania, w sposób taki, aby realizacja zadań przebiegała efektywnie i prawidłowo.
  3. Wysoki poziom komunikacji - budowanie odpowiedniej komunikacji pomiędzy pracownikami jest niezwykle istotną kwestią. Zgrana grupa pracowników, dzieli się pomiędzy sobą wiedzą i doświadczeniami, wspierając siebie nawzajem, dzięki temu team działa sprawniej.
  4. Kwalifikacje - poszczególni członkowie zespołu powinni mieć kwalifikacje i wiedzę do wykonywania pracy. Osoby wysoko wykwalifikowane, są w stanie osiągać wysokie wyniki pracy.
  5. Specjalizacja członków zespołu - każdy z uczestników teamu, ze względu na swoją specjalizację i umiejętności powinien mieć określoną funkcję w zespole. 

Team building pozwala rozwiązać problemy komunikacyjne w zespole. Uczestnicy szkoleń, dzięki zgranej współpracy, nawiązują pomiędzy sobą więź, co poprawia skuteczność nie tylko poza murami biura, ale również w trakcie wykonywanych obowiązków. To rodzaj przemyślanych i prawidłowo dobranych gier, które zostają zestawione ze sobą w sposób logiczny, dzięki czemu podejmowane aktywności tworzą zespół pracujący na osiągnięcie określonego celu. Podejmowane aktywności powinny posiadać dobrze dostosowaną tematykę do rozmów. Poziom zaawansowania dostosowany zostaje do poziomu zaawansowania konkretnych zespołów.

Dlaczego lider jest niezbędny

Lider jest potrzebny w firmie, czasami nawet bardziej niż sam menadżer. Zadaniem przywódcy jest motywowanie swojej grypy do działań, określanie celów i egzekwowanie wyników. Dobry lider dba o swój zespół, nakreślając ogólne zasady i wymagania względem ogółu i konkretnych projektów. Kierownik działu powinien być pracowity i cierpliwy, sam wykonuje najwięcej obowiązków, a przy tym ciągle szuka odpowiednich rozwiązań, kreatywnych pomysłów i udogodnień, których celem jest poprawa efektywności działu. Doskonale zna sytuację swojej grupy od podstaw, w odpowiednio szybki sposób podejmuje reakcję mające na celu prawidłowe zoptymalizowanie prac.

ćwiczenia team building

Przywódca powinien potrafić podążać za swoim instynktem. Kierując się doświadczeniem i intuicją biznesową, wskazuje odpowiedni tor działań. Wykazuje się odwagą i determinacją, nie boi się wyzwań i chętnie podejmuje ryzyko, które się opłaca. Team pod okiem dobrze dobranego lidera, prężnie się rozwija i wykazuje chęci do wspólnych zadań.

To zadaniem lidera jest podjęcie decyzji i zaproponowanie rozwiązań, w tym np, realizację ćwiczeń team building. Szybko reaguje na zaistniałe sytuacje w swoim dziale, dąży do rozwiązania problemów i dba o relacje międzypracownicze.

Zgrany team powinien jednak ściśle współpracować ze swoim przywódcą. Lider pomimo dowództwa, winien też wykazywać duże zaufanie względem pracowników.

Główne korzyści team buildingu

Do najważniejszych korzyści wynikających z wprowadzenia w firmie ćwiczeń należą:

  • budowanie zespołu, umiejącego poradzić sobie w sytuacjach kryzysowych, dzięki temu uczestnicy potrafią efektywnie dążyć do wykonania zadań,
  • usprawnienie komunikacji i współpracy w grupie,
  • imprezy integracyjne i ćwiczenia grupowe podnoszą motywacje i zaangażowanie, dzięki czemu team działa sprawniej,
  • podniesienie zysków danego działu, a co za tym idzie również firmy,
  • zawężenie relacji, pracownicy ufają sobie nawzajem, stawiając na pierwszym miejscu osiągnięcie zamierzonego, firmowego celu.

Czy warto zatrudnić firmę do organizacji szkoleń team buildingu?

Pracownicy firm organizujących szkolenie integracyjne dla zespołu pracowników są odpowiednio wykwalifikowani w tym kierunku. Potrafią w idealny sposób dostosować zabawy do rodzaju wykonywanych obowiązków oraz stopnia zaawansowania danej grupy. Szkolenie realizowane jest pod czujnym okiem specjalistów, co sprawia, że mamy pewność, iż efekty współpracy poszczególnych osób znajdą swoje odzwierciedlenie w codziennej pracy w firmie. Agencja eventowa i realizacja szkolenia z jej wykwalifikowanymi pracownikami podnosi efektywność grupy, co z kolei podnosi zyski firmy i buduje jej reputację. Szkolenie, integracyjne ćwiczenia i zabawy budują mocny zespół, który jest w stanie poradzić sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami.

Podsumowanie

Czy warto zatem inwestować w organizacje imprez integracyjnych w ramach team building? Odpowiedź brzmi - tak! Dane wydarzenie można zorganizować na własną rękę lub zatrudnić do tego profesjonalną firmę. Dobrze dobrane ćwiczenia pomogą osiągnąć sukces, nie tylko w skali danej grupy, ale przede wszystkim firmy.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%