REKLAMAA1 DaGRASSO 26.05.2022 - 25.08.2022
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ7 kwietnia 2022, 12:55 komentarzy 4

    (Metro Warszawskie)

    To był piątek. 7 kwietnia 1995 r. o godz. 12:35 ze stacji Wilanowska odjechał pierwszy pociąg metra. Pierwszy skład z oficjalnymi gośćmi oraz dziennikarzami odjechał w kierunku do Politechniki. Pozostali goście pojechali drugim pociągiem w kierunku do Kabat. Na stacji i wokół niej pozostało kilkadziesiąt osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w metrze. Za drzwiami zaś czekali już warszawiacy. Po czternastej pojechali metrem i oni. Tego dnia oraz w sobotę i niedzielę przejazd był bezpłatny. Na przejażdżkę wybrało się wiele rodzin.

    Uroczystość otwarcia rozpoczęła się od złożenia meldunku Marcinowi Święcickiemu, prezydentowi Warszawy przez Bohdana Zunia, dyrektora generalnego Generalnej Dyrekcji Budowy Metra.

    - Panie Prezydencie! W imieniu Generalnej Dyrekcji Budowy Metra, odpowiedzialnej za realizację inwestycji oświadczam, że pierwszy odcinek metra w Warszawie jest gotów do rozpoczęcia ruchu pasażerskiego.

    Prezydent stolicy Marcin Święcicki odpowiadał: - Przyjmuję to zgłoszenie z wielką satysfakcją.

    O potrzebie kontynuacji budowy metra w Warszawie mówił premier Józef Oleksy. Stację i stojące na niej pociągi poświęcił ks. kard. Józef Glemp, prymas Polski.

    - Błogosław wszystkim, którym to metro będzie służyć. Bądź ich przewodnikiem i opiekunem, chroń od wszelkich nieszczęść, aby mogli bezpiecznie odbywać swoje podróże, gdy będą się udawać do pracy lub na wypoczynek niech w drodze zawsze towarzyszy im Chrystus. Boże, Ojcze dobrych myśli i czynów, niech Twój Duch oświeca umysły i umacnia dobrą wolę tych, co rozpoczęte dzieło budowy metra będą kontynuować, Który żyjesz i królujesz na wieki wieków.

    Dlaczego zabrakło prezydenta Wałęsy?

    Prezydent Warszawy zwrócił się do obecnych.

    Proszę Państwa! Warszawa, dzięki tej inwestycji uzyskuje nowy środek transportu. Środek transportu szybki, bezpieczny, czysty ekologicznie. Środek transportu, który przyczyni się do ożywienia miasta, ożywienia jego ekonomii.

    Chciałbym, aby ta budowa warszawskiego metra i samo metro było pierwszym etapem wejścia Warszawy do  grona ponadnarodowych stolic, do grona globalnych metropolii, mających wielkie znaczenie w rozwoju świata, w rozwoju kraju, żeby Warszawa sprostała tej wielkiej szansie, żeby to była szansa nie tylko dla Warszawy ale również i dla całego kraju.

    Tego wszystkiego życzę i ogłaszam warszawskie metro za otwarte.

    - powiedział Marcin Święcicki.

    Kulminacyjnym punktem uroczystości było przecięcie wstęgi przez prof. Jana Podoskiego, Honorowego Obywatela Warszawy, wiceprzewodniczącego Społecznego Komitetu Budowy Metra. Na prośbę Jana Podoskiego wstęgę przecinali także premier i prezydent Warszawy.

    Nie została użyta czwarta para nożyczek. Uczestnicy uroczystości domyślali się, że były one przeznaczone do użycia przez prezydenta Lecha Wałęsę. Niewiele brakowało, by Lech Wałęsa jednak przybył. Ale została ukuta intryga.

    „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że na uroczystości otwarcia metra pojawi się gen. Wojciech Jaruzelski. Jak to doszło do Wałęsy, ten pojechał na lotnisko skąd odleciał do Gdańska. Samolot z prezydentem odlatywał akurat wówczas, gdy trwała uroczystość. Wojciech Jaruzelski, który zdecydował o rozpoczęciu budowy metra, postanowił nie przyjechać, aby nie komplikować sytuacji.

    Na stacjach metra, głównie na Wilanowskiej, kolporterzy rozdali kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy „Południa” z opublikowanym wywiadem z profesorem Janem Podoskim oraz kolorowego „Metra Informatora Stołecznego” zawierającego m.in. pamiątkowy bilet pierwszego dnia przejazdu i plan przebiegu pierwszej linii. Całość sfinansował wydawca tych tytułów prasowych - autor tego artykułu - Andrzej Rogiński.

    Sensowność budowy metra w Warszawie wielokrotnie podważano.

    Przeciwnicy budowy metra wysuwają argument, że w Warszawie mieszka 3400 osób na jednym kilometrze kwadratowym. Przed wojną mieszkało ich prawie 9000. Obecna, rozrzutna przestrzennie zabudowa miasta, jest skutkiem działalności urbanistów rozbudowujących Warszawę. Ze względów ekologicznych uznali, że lepsze będzie budowanie osiedli peryferyjnych oddzielonych od śródmieścia pasami zieleni. W rezultacie powierzchnia miasta wzrosła ze 141 km kw. na 484 km kw. przy niewielkim wzroście ludności: z 1,3 mln do 1,65 mln.

    Moim zdaniem dowodzi to, że budowa metra jest konieczna. Tylko bowiem w ten sposób można scalić miasto, a więc przybliżyć sypialnie do centrum. Dzięki temu powstanie metropolia w miejsce stolicy otoczonej miastami-satelitami. Północna Dzielnica Mieszkaniowa, m. in. Tarchomin, oddalony jest o około 18 km. Oddalone są Piaski, Młociny, Łomianki, Ursynów.

    - odpowiadał prof. Jan Podoski.

    Walka o dojście do stacji Kabaty

    Obciążenie środków komunikacji trzeba liczyć nie w liczbie pasażerów, a w liczbie pasażero-kilometrów. Z Nalewek na Mokotów było kilka kilometrów, bodaj 4. Natomiast z Kabat do centrum jest 13 km. Dlatego swą aktualność zachowuje deklaracja Społecznego Komitetu Budowy Metra, w której zapisano m. in., że: „rozwój przestrzenny miasta, budowa nowych dzielnic, wzrastające natężenie ruchu wymaga wprowadzenia tego nowego rodzaju komunikacji pasażerskiej”. "Jeśli Warszawa ma być metropolią środkowo-europejską, musi nastąpić scalenie oddalonych dzielnic, tak aby mieszkańcy mogli brać udział w życiu miasta. Teraz po skończeniu pracy uciekają do domów, na peryferie”.

    Po uruchomieniu metra rozpoczęła się walka o dojście do stacji metra Kabaty, która wówczas znajdowała się w... polu. Niektórzy uważali, że stacja Kabaty została niepotrzebnie wybudowana, bo przecież nie ma od niej drogi do budynków mieszkalnych, a wokół nieużytki, strach tamtędy chodzić po zmierzchu.

    ZOBACZ VIDEO: Reportaż o walce o budowę ul. Wąwozowej i dojścia do stacji Kabaty - Studio Ursynat - TV Porion - 30 lipca 1995 roku, źródło: archiwum Studia Ursynat

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 67

    • 50
      BARDZO PRZYDATNY
    • 8
      ZASKOCZONY
    • 4
      PRZYDATNY
    • 2
      OBOJĘTNY
    • 1
      NIEPRZYDATNY
    • 2
      WKURZONY
    • 0
      BRAK SŁÓW

    4Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
    Uwaga! Komentarze ukazują się dopiero po moderacji przez redakcję.

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~Śmiech 4 2 miesiące temu

      Stare reportaże - antydepresant, beka gwarantowana :)

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 0 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~toni 3 2 miesiące temuocena: 83% 

      Prawie 30 lat później mamy... jedną linię i pół! Tempo warszawskich prac budzi światowe oniemienie. Z nowości: dla Miasteczka Wilanów, zamiast metra przez Ursynów do Mordoru władze stolicy, skoncentrowane na dobru mieszkańców oraz wygodzie życia w mieście, przewidują tramwaj na Zachodnią, będzie sobie jechał godzinę dwadzieścia.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 5 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ats 2 2 miesiące temu

      "Tramwaj na Wilanów" to szopka lepsza niż tunel POW, bo tunel w bólach bo w bólach, ale ostatecznie powstał :D Poza tym w Wilanowie nic głębiej nie pokopiesz, bo to grzęzawisko- stąd też jest tam niska zabudowa, inaczej ludziom z parteru by wyszła suterena. Zresztą ogólnie grunty pod Warszawą to jest jedna wielka mozaika. Metro akurat nam się udało (pod względem wykonania)- stacje czyste, schludne, wandaloodporne. W porównaniu z takim Paryżem czy Rzymem to warszawskie metro jest niemalże sterylne.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      oceń komentarz 0 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~DBC 1 2 miesiące temuocena: 100% 

      Metro zmienia życie, tyle powiem. Przynajmniej na Ursynowie. Niebo a ziemia.

      Edytowany: 2 miesiące temu

      odpowiedz oceń komentarz 5 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.5046 sekundy
    REKLAMAA2 DaGRASSO 26.05.2022 - 25.08.2022