Zamknij

To Puławska i lotnisko zanieczyszczają powietrze na Ursynowie. WYWIAD

10:40, 11.11.2015 Klaudia Ziółkowska Aktualizacja: 14:05, 22.11.2015
Skomentuj KZ KZ

Skąd na Ursynowie przekroczenia norm jakości powietrza? - To wina samochodów z ul. Puławskiej oraz lotniska - mówi prof. Stanisław Gawroński ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. 

Panie profesorze, ostatnio dużo mówi się o złym stanie powietrza w Warszawie. Również stacja pomiarowa na Ursynowie wykazywała przekroczone normy pyłów zawieszonych w powietrzu. Skąd u nas te zanieczyszczenia?

W mojej ocenie wpływ ma ogromna ilość samochodów - głównie w rejonie ulicy Puławskiej, którą dziennie przejeżdża 100 tysięcy aut. Ulica w znacznej części położona jest w zachodniej stronie Ursynowa, gdzie dominują wiatry zachodnie. W rezultacie pył przenoszony jest do "centrum" dzielnicy. Ponadto wpływ na jakość wdychanego przez nas powietrza ma stan techniczny pojazdów, którymi podróżujemy. Sprowadzamy stare samochody z zagranicy, bez limitu lat. Takie auta w Polsce nie muszą mieć katalizatorów, co w innych krajach jest koniecznością. Drugim czynnikiem, o którym się mniej mówi, są pyły wytwarzane i przenoszone przez bliskość lotniska.

A jeżeli dodamy do tego korki na Płaskowickiej czy Pileckiego, które szczególnie ostatnio są zmorą kierowców?

Ruszające i zatrzymujące się samochody zawsze negatywnie wpływają na jakość powietrza w okolicy. Stojąc w korkach generujemy dużą ilość spalin w jednym miejscu.

Wspominał Pan o lotnisku. Czy wraz z rosnącą liczbą lądowań i startów środowisko jest narażone na większe zanieczyszczenie?

Potężne samoloty, których liczba cały czas rośnie, w okolicach każdego lotniska negatywnie wpływają na powietrze, ponieważ wytwarzają znaczne ilości pyłu i ozonu. Negatywne oddziaływania lotnisk na sąsiednie tereny potwierdza wiele opracowań. Sytuacja jest zróżnicowana zależnie od warunków terenowych, liczby obsługiwanych pasażerów oraz lokalizacji. Sytuacja jest poważna szczególnie we wschodniej części Ursynowa, ponieważ wspomniane dominujące wiatry zachodnie jedynie "pomagają" w zanieczyszczaniu dzielnicy.

Czy budowana niedługo obwodnica przebiegająca przez centrum Ursynowa - częściowo na powierzchni a częściowo w tunelu - pogorszy stan powietrza?

Budowa obwodnicy może poprawić sytuację, ponieważ pozbędziemy się korków. Samochody nie będą stały na światłach, wtedy zanieczyszczenie powietrza powinno się zmniejszyć. Oczywiście musimy pamiętać, aby przestrzegać ograniczeń prędkości. To, że przejeżdżamy szybciej, nie oznacza, że generujemy mniej pyłów, a wręcz.

A co z Zielonym Ursynowem? Niektórzy twierdzą, że to właśnie z tego miejsca napływa najwięcej pyłów - mieszkańcy spalają śmieci.

Oczywiście to ma swój udział, choć mniej kluczowy. Kultura opału w ostatnim czasie się bardzo obniżyła. Spalamy śmieci masowo, co jest przyczyną pojawiania się pyłów, a zawarte w nich plastiki z powodu niskiej temperatury spalania wytwarzają wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, w tym silnie rakotwórczy benzo (a) piren.

Podobnie jest w innych europejskich miastach?

Warszawa jest trzecią - po Sofii i Bukareszcie, z najbardziej zanieczyszczonych stolic europejskich, dlaczego? Np. w Czechach nie możemy sprowadzić samochodu starszego niż pięć lat. W Niemczech, jeżeli samochód jest starszy musi mieć specjalny filtr - podobnie jest w innych europejskich miastach. Samochody wtedy może i więcej spalają, ale można to odliczyć od podatku. W niektórych miastach diesle nie mogą wjeżdżać do centrum. Z kolei Włosi oczyszczali miasta zakazem jazdy samochodem w weekend. W Londynie wjazd do centrum kosztuje, szczególnie dużo zapłacą kierowcy pojazdów terenowych.

Warszawa do tej pory nie wprowadziła żadnych opłat czy ograniczeń. Na całym świecie jest jest moda na posiadanie samochodów, które mało palą - w tym hybrydowych, a u nas do centrum wjeżdża mnóstwo samochodów terenowych. Miasto powinno ogłosić, bo będzie to konieczne, kiedy wprowadzi ograniczenia ich wjazdu, a wiele osób już terez zastanowiłoby się nad zakupem innych samochodów. W niektórych miastach buspasem pojadą osoby z dodatkowymi pasażerami, np. kolegami z pracy.

Głównym problemem jest to, że środowisko mamy za darmo. Bezpłatnie z niego korzystamy i bezkarnie je zanieczyszczamy. Warszawy mi szkoda, bo jest jednym z najbardziej zielonych miast...

W jakich okresach roku i dnia najczęściej dochodzi do podtruwania powietrza?

Oczywiście, kiedy rozpoczyna się okres grzewczy – wtedy korzystamy z pieców. Powietrze jest również najbardziej zanieczyszczone rano i wieczorem – czyli w godzinach, kiedy na ulicach pojawia się najwięcej samochodów.

Jak zanieczyszczenia komunikacyjne i pyły zawieszone w powietrzu wpływają na nasze zdrowie?

Konsekwencją zanieczyszczenia pyłem zawieszonym jest rak płuc. Na nowotwory w Polsce choruje 150 tys. ludzi, z czego jedna trzecia umiera. W tym połowa - na raka płuc. 13-15 tysięcy to palacze papierosów, a 12 tysięcy chorych umiera z powodów pyłu. Zanieczyszczenie powietrza wpływa również na choroby innych organów, np. układu krążenia. Naukowcy twierdzą, że z powodu pyłów umiera około 40 tys. osób rocznie.

Jak powinniśmy się zachować w takie dni jak ostatnio - z przekroczonymi normami pyłów w powietrzu?

W takie dni odradza się wyjście osobom starszym, również takim, które mają problem z krążeniem oraz dzieciom. Dzieci są mniej odporne, mają młode tkanki, łatwe do przenikania zanieczyszczeń. Poza tym dzieci oddychają dwa razy bardziej intensywnie niż dorośli. W takim czasie nie powinniśmy również biegać - tym bardziej przy ruchliwych ulicach.

Czy w domach jesteśmy narażeni na te same zagrożenia co na wolnym powietrzu? Czy w przypadku przekroczonych norm trzeba zamykać okna, unikać wychodzenia na balkon?

W domu jesteśmy narażeni na szereg dodatkowych źródeł emisji – kominek, dywan, niektóre sprzęty. Jeżeli do tego dodamy palenie papierosów w domu... Powinniśmy wietrzyć mieszkanie – w godzinach popołudniowych oraz dbać o porządek. Poleca się odkurzacze wodne, które skutecznie usuwają pyły z dywanów.

Skąd mamy wiedzieć, o tym, że powietrze nam szkodzi. Czy dzielnica, miasto powinny nas o tym poinformować?

Dzielnica powinna nas poinformować jedynie, kiedy występuje już poziom zagrożenia. Ale to jest taki etap, że... pozostaje nam tylko uciekać! Przede wszystkim powinniśmy naciskać na władzę, aby zaczęła działać w tym obszarze. Powinniśmy przestrzegać prędkości, wprowadzić ograniczenia, zmniejszyć ceny biletów, aby zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej. Zadbać o kontrolę techniczną samochodów. I przede wszystkim sadzić dużo drzew.

Rośliny podczas 400 mln lat ewolucji, jako organizmy prowadzące osiadły tryb życia, często musiały znosić ekstremalne warunki. Nie mogły, tak jak zwierzęta, „uciec” od problemu, ale musiały się do niego dostosować i wykształcić szereg skomplikowanych mechanizmów obronnych. Prawie wszystkie rośliny gromadzą różnego rodzaju zanieczyszczenia i starają się je unieszkodliwić. A grupa roślin, robi to w sposób szczególnie wydajny - jest wykorzystywana w technologii zwanej fitoremediacją.

Dziękujemy na rozmowę.

*prof. dr hab. Stanisław Gawroński z Wydziału Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu SGGW. Od lat naukowo i hobbystycznie zajmuje się problematyką ochrony powietrza, jego zanieczyszczenia

[ZT]4801[/ZT]

[ZT]5776[/ZT]

(Klaudia Ziółkowska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

KenezKenez

8 1

Podziękujmy galasowi, za spieprzenie płynności ruchu na Pileckiego, Dereniowej, Ciszewskiego itd. Do tego ta niemoc w ustawieniu zielonej fali na Puławskiej... 22:09, 11.11.2015

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

qwertyqwerty

3 0

Podziękujemy jeszcze bardziej, jak nam pozwężają ulice i korki będą jeszcze większe.
A to co galas zrobił to jest mistrzostwo świata!!!! 11:18, 12.11.2015


reo

MagMag

3 3

Niemożliwe....
W tym dokumencie http://www.siskom.waw.pl/materialy/pileckiego/pileckiego_ros_tekst.pdf jest wszystko naukowo opisane i wyjaśnione. Na stronach 18- 20 jasno wykazano, że przebudowa Pileckiego spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu samochodowego oraz poprawi jakości powietrza i obniży uciążliwość hałasową. 10:31, 13.11.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%