Zamknij

Ursynów walczy o filtry spalin na POW. "Zyski ważniejsze od zdrowia"

13:30, 04.08.2017 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 13:45, 10.08.2017
Skomentuj SK SK

Ursynowskie stowarzyszenie "Projekt Ursynów" walczy o zamontowanie filtrów spalin na wyrzutniach przyszłego tunelu obwodnicy. Zdaniem społeczników, zimowy smog na Ursynowie pokazał, że system oczyszczania spalin jest konieczny. W czwartek PU zorganizowało akcję informacyjną przy stacji metra Natolin.

Według planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na Ursynowie staną dwie wyrzutnie powietrza z tunelu POW. Pierwsza na wysokości bloków przy straży pożarnej - na Płaskowickiej. Druga - niedaleko skrzyżowania Nowoursynowskiej i Płaskowickiej. Obie już dziś budzą grozę wśród mieszkańców tych rejonów. Padają mocne słowa o "truciu ursynowian" i "zamachu na nasze płuca".

W 2013 roku GDDKiA obiecywała postawienie filtrów na wyrzutniach. Później w wyniku analiz przeprowadzonych przez wykonawcę tunelu - firmę Astaldi - wycofała się z tej zapowiedzi. 

- W raporcie oddziaływania na środowisko wykonywanym na etapie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wykonane zostały szczegółowe obliczenia wpływu substancji pochodzących z ruchu samochodowego na otoczenie w tym NO2, PM 10, dwutlenek siarki, benzen, węglowodory aromatyczne i alifatyczne oraz PM 2,5. Wstępne wyniki nie wskazują na pogorszenie stanu środowiska w zakresie powietrza zarówno dla roku 2020 jaki i 15 lat później - mówi nam Małgorzata Tarnowska z dyrekcji drogowej.

Obecnie trwa procedura wydawania pozwolenia na budowę całego ursynowskiego odcinka obwodnicy. Wśród dokumentów jest nowy raport środowiskowy. W nim również wykonawca wskazuje, że zagrożenia dla naszych płuc nie ma. Stężenia pyłów mieszczą się w normach, nawet tych zaostrzonych, które zaczną obowiązywać od 2020 roku. Rzeczniczka GDDKiA dodaje, że tunel ma zostać tak zbudowany, by nie było zagrożenia dla otoczenia.

- Zgodnie z obowiązującym prawem inwestycja nie może negatywnie wpływać na środowisko i emisja takich substancji jak NO2, PM10, nie może przekroczyć wartości normowanych poza pasem drogowym - przekonuje Tarnowska.

Wielu mieszkańcow nie wierzy jednak w te zapewnienia. I przywołuje przykład z tegorocznej zimy, gdy na Ursynowie  kilkanaście razy przekroczone były normy stężenia najgroźniejszych pyłów: PM 2,5 i PM 10.

- Łatwo sobie wyobrazić, że 100 tys. aut, które codziennie będą przejeżdżać przez tunel będą generowały dodatkowe zanieczyszczenia i dlatego filtry w naszej ocenie są potrzebne - mówi Kamil Orzeł z Projektu Ursynów.

Projekt Ursynów zarzuca firmie Astaldi, że ważniejsza od zdrowia mieszkańców jest dla niej zyskowność inwestycji. 

- Mówią, że nie opłaca się tych filtrów montować. To oczywiste, bo to zmniejsza zysk z inwestycji. Są też głosy, że na świecie nie stosuje się filtrów. To jest nieprawda. Podawany jest przykład Skandynawii, ale zapomina się o tym, że filtry są stosowane w tunelach w miastach a nie w środku lasu, gdzie nie są potrzebne - przekonuje ursynowski radny.

Projekt Ursynów w czwartek przekonywał mieszkańców Ursynowa do podpisywania petycji w sprawie filtrów, rozdawano też ulotki i przedstawiano projekty budowy POW. Wg organizatora zebrano już ponad 2 tysiące podpisów. Z argumentami PU można się zapoznać na stronie: www.petycje.internetowe.pl. Wcześniej swoją petycję uruchomiło też stowarzyszenie Nasz Ursynów - www.petycjeonline.com/pow. Tu podpisało się ponad 1,2 tys. osób. Instalację filtrów popiera także dzielnica.

Wciąż brakuje rzetelnej informacji dla mieszkańców ze strony GDDKiA i Astaldi, a także urzędu dzielnicy, który miał pośredniczyć w organizacji spotkań informacyjnych. Wszystko wskazuje na to, że będą one organizowane, ale dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę i zatwierdzeniu raportu środowiskowego. 

Jeszcze do 21 sierpnia mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do projektu budowy POW - mailowo: [email protected] lub osobiście: Wydział Infrastruktury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie - pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, pokój nr 639, od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00-16:00.

Składanie uwag jest ważnym momentem dla inwestycji. Jeśli mieszkańcy będą się domagać masowo filtrów spalin, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska oceniająca raport środowiskowy, będzie musiała wziąć to po uwagę i może nakazać zainstalowanie takiego systemu.

- W takim przypadku GDDKiA ma obowiązek zastosować się do zapisów i zainstalować filtry - przyznała Małgorzata Tarnowska serwisowi TVN Warszawa.

VIDEO: Co o filtrach spalin na POW mówią mieszkańcy?

[WIDEO]214[/WIDEO]
(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

prezes prezes

4 3

Kogo obchodzi zdrowie biedoty z tego slumsu? Szpital Onkologiczny mata to się będzieta leczyli polaczki cebulaczki. 15:32, 04.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

z-ca prezesaz-ca prezesa

8 0

Zyski są zawsze ważniejsze od zdrowia, życia, spokoju. Mieszkańców się wykończy,lżej dla NFZ, ZUS,programu 500+itp. Władzy deficyt budżetowy się zmniejszy, same zyski. A, że każdy odejść z tego świata musi, to co to za różnica kiedy. 17:52, 04.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J23J23

4 0

Precz z POW!!! 13:50, 06.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZygfrydZygfryd

3 1

Lewusy z Projektu nie mają się już czego czepiać, Drogę byście poszerzyli, a nie filtrów się zachciało. Czemu Cynamonowa nie ma po 3 pasy ja sie pytam? za co ja Wam płacę lamusy? 10:30, 07.08.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tak jesttak jest

2 1

Jak lewusy, jak to prawaki od szyszki, radziwiła i rydzyka?? XD 11:54, 07.08.2017


Andzia  Andzia

5 0

Walczą o korniki w Puszczy Bialowieskiej , ja sie pytam gdzie są ekolodzy kiedy dla rezerwatu przyrodu tj Lasu Kabackiego szykuje sie obwodnice i wyrzutnie spalin bez filtrow , co rowna sie skazenie tereniu w promieniu 40 km - Ursynow, Wilanow - dziękujemy PO 20:09, 07.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArnieArnie

0 0

Nie wiadomo czy te filtry cokolwiek poprawią sytuacje. Przy dominujących zachodnich wiatrach wszystkie spaliny z 2-3 kilometrów A2 będą zdmuchiwane nad Ursynów. Ekrany po bokach drogi nie sprzyjają rozpraszaniu się zanieczyszczeń ba boki. Do tunelu nie wlecą. Rozejdą się pomiędzy blokami. Jak bedzie naprawdę okaże się po otwarciu tunelu, kiedy pojadą A2 przez Warszawę ciężarówki na wschód. Wiele z nich to stare kopcące graty rejestrowane na Wschodzie. Ktoś się zagalopował chyba puszczając transkontynentalną autostradę przez środek osiedla mieszkaniowego. 11:21, 17.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%