Podczas prób technicznych w tunelu pod Ursynowem nie zadziałała automatyczna wentylacja oddymiająca - dowiedziała się "Gazeta Stołeczna". Strażacy odmówili odbioru tunelu.
Trwają odbiory techniczne liczącego 2,3 km tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Przed otwarcie tunel musi przejść szereg testów, które potwierdzą, że jego użytkowanie będzie bezpieczne.
Jak informuje stołeczna "Gazeta Wyborcza" podczas ostatniej próby ogniowej w zeszłym tygodniu coś poszło nie tak. Strażacy odmówili odbioru urządzeń.
Nie zadziałało tam automatyczne oddymianie. Wentylatory zaczęły pracować dopiero wtedy, gdy włączyli je pracownicy całodobowej centrali nadzoru, która znajduje się przy zachodnim wylocie tunelu. Wcześniej GDDKiA zapewniała, że tunel jest naszpikowany kilkunastoma systemami bezpieczeństwa i czujniki automatycznie reagują na nieprawidłowe wartości temperatury czy wyższy poziom niektórych gazów w powietrzu pod ziemią
- pisze Jarosław Osowski w "GW".
- Były próby, których wyniku nie uznano jeszcze za prawidłowy. Strażacy wzniecili dym, żeby zobaczyć, czy wentylacja zadziała. No niestety, nie zadziałała, jak powinna - precyzuje anonimowy informator gazety.
Drogowcy mieli już wystąpić o wyznaczenie kolejnego terminu odbioru, na co strażacy mają dwa tygodnie.
- Próby z gorącym dymem będą powtarzane m.in. w obecności straży pożarnej. Jest to związane z wprowadzaniem modyfikacji w sterowaniu wentylacją celem zwiększenia jej niezawodności. Sterowanie wentylacją odbywa się automatycznie - tak na pytania o to, co się dzieje z niedziałającą wentylacją, odpisała rzeczniczka GDDKiA w Warszawie Małgorzata Tarnowska.
Problem z odbiorem może przyczynić się do kolejnego przesunięcia terminu uruchomienia tunelu POW. Drogowcy zapowiadali początkowo jego otwarcie na wrzesień, ale pojawiły się problemy z klapami wentylacji. Termin został przesunięty na jesień, bez określania dokładniejszej daty.
Z kolei we wrześniu w trakcie odbiorów technicznych przeprowadzanych przez drogowców okazało się, że fragment dojazdu do tunelu wykonany został ze złej jakości betonu. Wykonawca musiał skuć beton i położyć nową warstwę nawierzchni, którą drogowcy znów przetestują.
[ZT]18416[/ZT]
Boom12:45, 06.10.2021
Ta sama rządowa ekipa ma wybudować CPK i już w 2027 r. miały startować samoloty. Chyba ultralekkie z sąsiadującej łąki :-)
Ale jaja Ale jaja17:24, 06.10.2021
nie ma to jak autostrady z 2012 zbudowane na nasypach z potłuczonych sedesów
jako18:40, 06.10.2021
@potłuczony sedes - ale o co ci chodzi? Sedes to akurat wytrzymały materiał. Skoro dźwiga twoją pupcię, to dźwignie i tira. A tak w ogóle, to chyba dobrze, ze te drogi powstały, nie? Może teraz nimi śmialo pomykać ten milion elektryków obiecanych przez pionokia. A nie, ich jest przecież iZero.
Pozostałe komentarze
Yogin10:51, 06.10.2021
Czyli jesień
Boom11:19, 06.10.2021
Jesień Średniowiecza :-) Co za banda patałachów.
Już jest11:27, 06.10.2021
Jesień to już jest.
Yogin10:43, 07.10.2021
Ja nie koniecznie miałem na myśli tę obecnie mam panującą, raczej którąś z przyszłych.
5+310:54, 06.10.2021
Czy ktokolwiek poniesie konsekwencje za tę fuszerkę? Nie dość, że nie ma filtrów, to jeszcze wentylacja nie działa... Warto też dodać, że GDDKiA nie pozwoliła również operatorom GSM umieścic w tunelu nadajników przez co nawet nie da się wezwać pomocy przez 112 z komórki jeśli coś się stanie. To wszystko + nie działająca od samego początku wentylacja sprawia, że prędzej czy później dojdzie w tym tunelu do jakiejś tragedii...
aster11:38, 06.10.2021
Po co filtry skoro wentylacja nie działa :)
hahaha11:28, 07.10.2021
Fakt, bez wentyalcji znika problem filtrów. Więc wszyscy zadowoleni :)
Wkurzony mieszkaniec11:14, 06.10.2021
Niecałe 3km, a oni tyle czasu się z tym bawią. Ja pier...co za "fachowcy".
DBC14:56, 06.10.2021
Nie broniąc "fachowców" - akurat w tym przypadku "niecałe 3 km" to najdłuższy tunel drogowy w Polsce (na obszarze miejskim), więc nie taka standardowa sprawa.
Boom15:49, 06.10.2021
DBC, nie żartuj sobie. Prosta konstrukcja na płaskim terenie, krótki tunel. Porównaj z trudnościami np. z alpejskimi tunelami.
Randy07:40, 07.10.2021
Ostatnio oglądałem program o różnych naszych rodakach, którzy trafili do różnych zakątków świata. Ostatnio była osoba z Norwegii. Tam w 5 lat budują tunel 24 km pod górą, pod fiordem. Tunel jest tak długi, że są w nim kolorowo oświetlony MOP dla kierowców, żeby podróżnym poprawić nastrój. Ciekawe ile u nas budowaliby 20-kilometrowy tunel ?
Norwedzy wybudowali też tunel w kształcie spirali. Po co ? Chcieli mieć jakąś atrakcję turystyczną :-) Tam to mają fantazję i rozmach...i umiejętność budowania tuneli :-)
boleks07:42, 07.10.2021
Boom, ale jednak jakby nie patrzeć to jednak najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Dla naszych więc to nowość, takie wyzwanie jak dla innych taki tunel alpejski.
Kto mógł się spodzie11:27, 06.10.2021
Kto mógł się spodziewać, że kolejny raz coś jest nie tak z tym tunelem i jeszcze raz trzeba będzie przełożyć otwarcie? No kto?
Pożałowali marnych 113:14, 06.10.2021
A wystarczyło wydać drobne 100 złotych i nie byłoby tej niespodzianki. Na Marszałkowskiej jest dobra wróżka, która za jedyną stówę wywróżyłaby już tydzień temu, że te testy wentylacji wypadną negatywnie. A za tysiaka może nawet podałaby przybliżony termin otwarcia tunelu. To akurat drożej, bo wróżenie BARDZO ODLEGŁYCH w czasie zdarzeń jest dużo trudniejsze. Ale może warto?
jako12:00, 06.10.2021
Spokojnie, wszystko jest pod kontrolą. Tunel zostanie, zgodnie z pierwotnym planem, otwarty we wrześniu. Rok się ustali po otwarciu. Poza tym, jest szansa na szybkie usunięcie tej usterki. W tunelu, zgodnie z zamówieniem, jest kilkanaście systemów bezpieczeństwa. Tylko w zamówieniu nie było informacji, ze trzeba je podłączyć. Ale Pan Henio kupił już w Castoramie wtyczki i zaraz wszystko będzie działać. Bądźmy wiec dobrej myśli i trzymajmy kciuki za miłościwie nam panującą gdakę. Bo jak się obrazi, to tunelu nie otworzy, albo go zlikwiduje, jak pamiętną zawrotkę.
MM-S12:06, 06.10.2021
Mogliby chociaż węzły otworzyć. Hoooj z tym tunelem.
aster12:12, 06.10.2021
Nie otworzą, musieli by złożyć nowy wniosek tymczasowej organizacji ruchu do czasu otworzenia tunelu. A to koszty, więc bedziemy sie dalej męczyć.
pali się12:55, 06.10.2021
Nie wiadomo kiedy będzie tunel, więc tym szybciej trzeba połączyć Pileckiego z Belgradzką, aby odkorkować wyjazd z Ursynowa w stronę Puławskiej.
WBJS09:39, 07.10.2021
Ja mam lepszy pomysł , TUNEL POD GÓRKĄ KAZURKĄ .
Proszę nie dziękować za ten pomysł , jest równie genialny , co twój .
KorekNaPuławskiej13:14, 07.10.2021
"odkorkować wyjazd z Ursynowa w stronę Puławskiej.."... po czym wszyscy spotkają się w korku na Puławskiej, tak? Zaiste, genialny plan!
pali się13:09, 08.10.2021
W tunelu pod Kazurką najlepiej umieścić trzy bazary - dwa obecnie istniejące plus ten szykowany przez burmistrza w Parku Linearnym wzdłuż Płaskowickiej. Bazary najlepiej pasowałyby do wnętrza góry zbudowanej ze śmieci i nie szpeciłyby Ursynowa.
DBC14:54, 06.10.2021
Ciekawy zwrot: "zwiększenie niezawodności". A ja naiwnie myślałem, że coś może być albo zawodne, albo niezawodne...
nick_znik11:52, 11.10.2021
No naiwnie nie da się ukryć. Jeśli oceniasz złożony układ pod kątem niezawodności, to nie jest on zero-jedynkowy. Samochód jest niezawodny lub zawodny, ale może też być umiarkowanie zawodny. Jeśli w czasie jazdy np. lata ci lusterko, to nie powiesz, że samochód jest całkowicie zawodny. Tzn powiedzieć zawsze możesz.. to (jeszcze) wolny kraj.. ale jaki to ma sens?
KILER15:48, 06.10.2021
A Miało Być Tak Pięknie...
gmyriusz16:55, 06.10.2021
Normalne przy odbiorach. Oby się to za długo nie wlokło.
To17:49, 06.10.2021
To listopad czy grudzien czy styczen ?
sąsiad20:02, 06.10.2021
a którego roku?
hahaha11:25, 07.10.2021
Oby jak najpóźniej :)
????19:50, 06.10.2021
Aż dziwne że w tym kartonowym państwie ten tunel w trakcie testów nie spłonął. Z drugiej strony jestem zdziwiony, że strażacy mogą jeszcze wyrazić swoją opinię i nie dopuścić do odbioru cokolwiek co zostało "wybudowane" przez "najlepszy" rząd tego kraju.
ats09:52, 07.10.2021
Trzeba być wybitnie uzdolnionym(głupim), żeby myśleć, że ten tunel to zaprojektowano, dogadano i zbudowano w czasie jednego rządu.
Tektura silna w każdym rządzie...
Nick19:24, 11.10.2021
To nie rząd buduje tylko specjaliści. Rząd tylko zabiera pieniądze z podatków i część oddaje na inwestycje, po czym sukcesy przypisuje sobie a porażki opozycji. Jak można być takim dyletantem?
Arn23:13, 06.10.2021
Ten tunel jest najwyraźniej przeklęty. Murarz go przekląl, czy jak?
To ja10:15, 07.10.2021
Tynkarz-posadzkarz, klął jak szewc.
nikt11:48, 07.10.2021
Może w międzyczasie zrobić tam tymczasowy bazarek lub weekendową garażówkę (tunelówkę), przynajmniej na głowę by nie kapało :)
ats01:04, 08.10.2021
Wiecie co robi ten tunel?
On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa.
To jest tunel na miarę naszych możliwości.
Wy wiecie co GDDKiA robi tym misiem?
Oni tym tunelem otwieramy oczy niedowiarkom. "Patrzcie" mówią, "to nasze", "przez Astaldi wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!"
I nikt, nie ma prawa się przyczepić, bo to jest tunel społeczny, w oparciu o tuzin instytucji, który się zasypie.
Do jesieni, na świeżym powietrzu.
JAnek19:34, 09.10.2021
A ja myślę, że strażacy wzniecili kiepski dym!
nick_znik11:47, 11.10.2021
Na jesień nie mają szansy. Mówi się o grudniu.
Msprosty07:41, 13.10.2021
Dobrze, safety first, jak paru korkostojow utknie na amen przez kilka tygodni to trudno, oby tunel był bezpieczny
Przetrwało 200 tys. lat, nie przetrwa deweloperów?
Ostatnie zlodowacenie ustąpiło 17 tys lat temu. Potem był jeszcze Dryas II. Jakoś gryzie mi się to z 200 tyś lat jeziorka.
Im
22:18, 2025-10-29
Przetrwało 200 tys. lat, nie przetrwa deweloperów?
Idealne miejsce pod gigantyczne osiedle a nawet galerię, szykujcie się bo w tym mieście to deweloper ze sztabkami złota ma pierwszy głos i decyzje a dopiero po nim jakiś tam prezydent i jego nieudacznicy urzedasy he he
Ośka
20:15, 2025-10-29
Wróciły! Samoloty znów hałasują nad Wysokim Ursynowem
Jesli chodzi o hałas (jakikolwiek, nie tylko lotniczy), to liczy sie całkowite natężenie hałasu a nie jednorazowe. Kilka głośnych przelotów w ciagu dnia jest znacznie mniej uciążliwych (i szkodliwych!) niz... dwieście cichych. Dlatego kiedys, do zwiększenia ruchu na Okęciu, nikt z Grabowa, Jeziorek, Piaseczna, Piastowa, Ursusa, itd. sie nie skarżył na hałas z Okęcia. Rocznie bylo 2, 3, potem 5 mln pasazerow - czasem cos przeleciało. Teraz operacje sa non stop, bo pasazerow jest prawie 30 mln. To zmienia postać rzeczy. Nowsze, ciche samoloty nie pomogą. Jest ich za dużo. Notabene: właśnie trwa rozbudowa Okęcia w celu zwiększenia jego przepustowości. Bedzie trwala pare lat. Tymczasem Turcja w cztery lata wybudowała dwa razy wieksze lotnisko od CPK (przewidziane na 200 mln pasazerow, w pierwszym etapie na 80 mln) i to od podjęcia decyzji do otwarcia (CPK ma byc wg PO na 40 mln, wg PiS na 100 mln pasazerow, decyzja o jego budowie została ogłoszona w 2016 roku).
OPE
20:00, 2025-10-29
Przetrwało 200 tys. lat, nie przetrwa deweloperów?
Problem z suszą jest naprawdę poważny w naszym regionie, wystarczy spojrzeć na twarde dane państwowego instytutu geologicznego, lub przejść się nad najbliższą wodę. Zobaczymy tam, że jest jej dużo za mało, że widać dno. Potrzeba docierać do świadomości tych co nie pomyślą sami, że zabudowując każdy kolejny hektar tylko pogorszają stan zasobów hydrologicznych. Sprawa wygląda tak: betonowane są nowe obszary, w czasie deszczu woda zamiast być akumulowana w gruncie spływa ściekami do rzek i potem morza, w efekcie po opadach mamy chwilowy problem z nadmiarem wody i powodziami błyskawicznymi, a zaraz potem (przez ludzką głupotę) znowu problem z suszą.
Hydrolog
19:59, 2025-10-29