REKLAMAA1-PizzaSANGIOVANNI-01-12----31-12-2019
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY

    (AŁ)

    Ulica Wąwozowa to jedna z ważnych ursynowskich arterii. Najczęściej wspominana przy okazji korków, tym razem ma być zmieniona dla dobra pieszych i rowerzystów. Miejski Zarząd Zieleni chce posadzić wzdłuż tej kabackiej ulicy nowe rośliny, przebudować chodniki, ścieżkę rowerową i stworzyć miejsca relaksu.

    Ulica Wąwozowa jest jedną z 44 stołecznych ulic zakwalifikowanych do miejskiego projektu „Zielone Ulice”. Jego celem jest nie tylko zmiana w obszarze pasa drogowego, ale też terenów do niego przylegających. Dotyczy to m.in. nowych nasadzeń, poprawy nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych, "odbetonowania" placyków i postawieniu nowych ławek, dzięki którym mogą powstać miejsca sąsiedzkich spotkań.

    - Ta ulica ma duży potencjał do zmian. Chcemy jej otoczenie tak przebudować, żeby była atrakcyjna dla mieszkańców i stała się też miejscem relaksu - mówi Mariusz Burkacki z Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.

    Za dużo minusów

    Architekci z biura RS Architektura Krajobrazu, którzy zostali przez miasto zatrudnieni do stworzenia projektu przebudowy, również uznali, że Wąwozowa ma duży potencjał ze względu na szerokie pasy zieleni oraz bliskość Lasu Kabackiego. Wskazują jednak na wiele jej mankamentów. To m.in. nielogiczny układ chodników i ścieżek rowerowych i pieszych, które czasami się urywają, a mieszkańcy w ich miejsce tworzą przedepty.

    Kolejny problem to za dużo wybetonowanych miejsc, np. placyk obok północno-wschodniego wyjścia ze stacji metra Kabaty. Wąwozową szpecą też duże parkingi, utrudniające poruszanie się pieszych, na których kierowcy często parkują prostopadle zamiast równolegle.

    Mankamentem jest brak zróżnicowania istniejącej tu zieleni. W większości są tu tylko trawniki, nie ma ciągłości szpalerów drzew, które są doskonałym buforem tłumiącym hałas i smród samochodów, a na odcinku Zaruby-Dembego nie ma ich w ogóle.

    - Czekamy na propozycje mieszkańców i na ich podstawie wypracujemy pierwszą koncepcję. Wiosną, po określeniu, co jest możliwe do realizacji, ponownie przeprowadzimy konsultacje, po których powstanie projekt wykonawczy. Chcemy go realizować jesienią przyszłego roku - mówi Joanna Karlikowska z biura RS Architektura Krajobrazu.

    Problem z parkowaniem

    Na spotkanie konsultacyjne w podstawówce przy ul. Wilczy Dół przyszło kilkanaście osób. Największą reprezentację tworzyli mieszkańcy bloku przy Wąwozowej 4, którzy pojawili się z konkretnymi żądaniami.

    - Chcę zlikwidowania łańcuchów porozwieszanych wzdłuż trawnika i malutkiego płotka. Coś trzeba zrobić też z tym okropnym metalowym ogrodzeniem przy Szkole Amerykańskiej. Przeszkadza nam wypas gołębi przy parkingu, koniecznie trzeba to zmienić. Parking też jest do poprawy, może jakoś go zazielenić, posadzić żywopłot - mówili uczestnicy konsultacji.

    W odpowiedzi usłyszeli, że zamiast słupków można inaczej zabezpieczyć trawik przed parkowaniem, a metalowe płoty, których nie będzie można rozebrać, da się zazielenić, podobnie jak parking przy Wąwozowej 4.

    Sprawa parkowania zdominowała znaczną część spotkania. Pojawiły się głosy żądające ich likwidacji. Przysłuchujący się temu wiceburmistrz Ursynowa stwierdził, że najlepiej przenieść je pod ziemię i to jest jego propozycja, którą zgłasza do projektu przebudowy. Odniósł się też do likwidacji słupków zabezpieczających trawniki i chodniki przed nielegalnym parkowaniem.

    - Jeśli zostaną zdjęte i nic w zamian, będziemy jako dzielnica protestować, bo skończy się to tym, że wzdłuż Wąwozowej powstanie Park&Ride dla kierowców powiatu piaseczyńskiego - ostrzegał wiceburmistrz Bartosz Dominiak.

    Zarząd Zieleni pod ostrzałem

    Mieszkańcy dopominali się też posadzenia roślin wyłapujących z powietrza zanieczyszczenia oraz dobrze radzących sobie z ociepleniem klimatu.

    - Bierzemy pod uwagę warunki klimatyczne i nasz dobór roślin to uwzględnia. Oprócz dodatkowych nasadzeń, chcemy też zaproponować stworzenie ogrodów deszczowych oraz zacienionych miejsc do spotkań - zapewniał Patryk Zaremba z RS Architektura Krajobrazu.

    Mieszkańcy rozmawiali nie tylko o przyszłości, ale też mieli sporo pretensji do Zarządu Zieleni o stan już posadzonych roślin.

    - Wiele jest uschniętych, a worki z wodą do podlewania kropelkowego, zdarza się, że stoją przy martwych drzewach. To marnotrawstwo pieniędzy. A teraz jesienią w niektórych miejscach zwłaszcza przy żywoplotach zalegają liście i nikt ich nie sprząta - mówili mieszkańcy Kabat. 

    Urzędnicy tłumaczyli, że młode drzewa są na gwarancji i jeśli uschną, wykonawca na własny koszt musi posadzić nowe. Z kolei liście nie są grabione ze względu na chroniące się w nich zimą jeże.

    Każdy z uczestników konsultacji otrzymał formularz, w którym mógł zapisać swoje uwagi i propozycje. Zostaną one przekazane zespołowi projektowemu, który na ich podstawie przygotuje propozycję zmian wzdłuż Wąwozowej. Będzie ona przedstawiona na kolejnej konsulatacji, wiosną przyszłego roku, a po jej akceptacji, jesienią 2020 roku wdrożona w życie.

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 73

    • 20
      BARDZO PRZYDATNY
    • 2
      ZASKOCZONY
    • 10
      PRZYDATNY
    • 1
      OBOJĘTNY
    • 5
      NIEPRZYDATNY
    • 17
      WKURZONY
    • 18
      BRAK SŁÓW

    38Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~Tadek 38 8 dni temuocena: 21% 

      Nie moglem byc na tym spotkaniu I bardzo tego zaluje. Po wpisach pod artykulem, widac, ze sa dwa przeciwne “obozy”... tych co maja samochody i tych, ktorych na nie po prostu nie stac, wiec sa przeciwnikami kazdego udogodnienia dla kierowcow. Aby dojechac do domu musze jechac Wawozowa... Las tuz obok, dla tych od zieleni, wiec niech Wawozowa bedzie przyjazna dla kierowcow. Po dwa pasy w kazda strone I bedzie dobrze...

      Edytowany: 8 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 3 11 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 37 8 dni temuocena: 60% 

      "widac, ze sa dwa przeciwne “obozy”... tych co maja samochody i tych, ktorych na nie po prostu nie stac, wiec sa przeciwnikami kazdego udogodnienia dla kierowcow" - bardzo wygodnie dla kierowcy postawiona teza. Znakomite uproszczenie, przy okazji błyskotliwie dowalające "myślącym inaczej". Mam druzgocącą wiadomość: świat jest nieco bardziej bogaty w przypadki! Pora wyjść z ciasnego zakamarka i zmierzyć się z rzeczywistością. Pozdrawiam!

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 3 2 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Stać mnie 36 5 dni temuocena: 67% 

      Tadziu ale ty jesteś głupiutki jak misiu Tadziu.Opor z udogodnienia dla kierowców wynika nie z tego że kogoś nie stać tylko że udogodnienia dla Ciebie odbija się na pieszych.To nie lata 90 e że posiadacz samochodu to panisko, samochodów teraz jak stonki, najchętniej do sali gimnastycznej by jeden z drugim wjechał

      Edytowany: 5 dni temu

      oceń komentarz 2 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Tadek 35 2 dni temu

      do ~Stać mnie ... glupiutkim, to moze TY jestes, a sam tez jestem pieszym, wiec "widze" to z dwoch stron..... szkoda, ze stac cie tylko na obrazanie innych... zapewne parkujesz od poniedzialku do piatku przy Tesco....

      Edytowany: 2 dni temu

      oceń komentarz 0 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ret 34 8 dni temuocena: 75% 

      Przezylem na wlasnej skorze wylaczanie z ruchu kolowego duzej czesci jednego z najbardziej znanych miast kontynentu. W innych takie zmiany obserwowalem - skokowo, przy okazji wizyt. Co sie dzialo? ZAWSZE najpierw byl potezny skowyrt przyspawanych do samochodow. Awantury, skargi, protesty. Potem, mhmmm, potem bylo dziwnie, bo nikt nie umial nigdzie dojechac. Ja tez. A potem... powstawaly miasta uznane za najpiekniejsze i najlepsze do zycia na kontynencie.

      Edytowany: 8 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 9 3 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~max 33 8 dni temuocena: 75% 

      Ostatnie duże konsultacje dotyczące okolicy "atrakcyjnej dla mieszkańców" i będącej "miejscem relaksu" związane były z Parkiem nad POW... I pozostała po nich tylko mglista obietnica Parku, ponieważ żadnych konkretów NIE MA do dnia dzisiejszego. Szkoda, że POW to nie teren Kabat, bo Park pewnie tez byłby wówczas bardziej realny... A tak wzdłuż Płaskowickiej tylko ogołocona z dorodnej zieleni - smogowa pustynia na horyzoncie się maluje z odtworzoną trawą - w wersji optymistycznej.

      Edytowany: 8 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 6 2 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~kazoora 32 9 dni temuocena: 43% 

      Dobra jest każda inwestycja ograniczająca ruch samochodów.

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 20 27 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~rew 31 9 dni temuocena: 53% 

      I pociągow, samolotów a nawet rowerów.

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 10 9 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Nie mogę się doczekać 30 9 dni temuocena: 26% 

      Kierowcom o rety najważniejsi z całej Warszawy to trzymający fajere...

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 11 32 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~pedalada 29 9 dni temuocena: 46% 

      Nareszcie ktoś to zauważył. Co za bystre oko...

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 6 7 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Nie mogę się doczekać 28 8 dni temuocena: 50% 

      Gumowe gacie to stary dziad który pamięta filmy typu miś- stad to zamiłowanie do samochodu który wg niego jest wyznacznikiem luxusu

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 7 7 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Nie mogę się doczekać 27 8 dni temuocena: 50% 

      Ożarów Rembertów to po co mieszkać na Ursynowie skoro metro niepotrzebnie podniosło Wam ceny za nieruchomości???

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 4 4 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 26 8 dni temuocena: 100% 

      Przyczyn przeceniania roli samochodu, jako wyznacznika luksusu, ja bym upatrywał raczej w spuściźnie folwarczno-pańszczyźnianej. Dziedzic jeździł bryczką... Znaczy: kupię bryczkę = będę dziedzic!

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 4 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~mdo 25 9 dni temuocena: 67% 

      Konsultacje i znów się kierowcom dostało. To proszę Państwa sygnał, że trzeba chodzić na te konsultacje i inne ustawki, bo wystarczy desant kilkunastu osób, żeby potrzeby ogółu mieszkańców nie zostały wzięte pod uwagę. Ursynów od kilku lat jest poligonem doświadczalnym dla pseudo zielonych i innych lewaków. "Społecznicy" dogadują się w sprawie koniecznie koniecznych potrzeb i oznajmiają, że bez świateł albo woonerfow nie da się żyć. Dzielnica zleca ekspertyzy 1$, potem przetarg 2$, potem poprawki 3$ i bogato się żyje. Na Wąwozowej pojawią się miejsca odpoczynku, potem przeszkadzać będzie ruch, później zrobi się niebezpiecznie i kolejne progi, światła i inne cuda. A czy my mieszkańcy tego potrzebujemy. Niekoniecznie. Wolałbym poruszać się bez korków, wolałbym żeby nie zabudować każdego placu z zielenią i aby nie dzielić ludzi ze względu na preferowany środek transportu ;)

      Edytowany: 8 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 34 17 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 24 9 dni temuocena: 34% 

      "Ursynów od kilku lat jest poligonem doświadczalnym dla pseudo zielonych i innych lewaków. " - Heloł! Toż to część składowa rządzącej Stolicą KO! Ktoś ich wybrał, znaczy mają duże poparcie. A na konsultacje trzeba chodzić, żeby potem nie narzekać i nie zwalać winy na "desanty". Mogło być jak przed laty: projekt mógł powstać w zaciszu gabinetów gdzieś w Ratuszu i ludzie dowiedzieliby się o kształcie zmian po ich realizacji. A tu zawczasu słuchają ludu. Tylko lud nie chce chyba się udzielać. Woli narzekać...

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 10 19 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wierthe809 23 9 dni temuocena: 32% 

      Do tej pory to wszystkim od "kierowców" się dostaje, a teraz kwiczenie jak "kierowcy" po latach korzystania z nieuzasadnionych przywilejów spadają nagle z piedestału.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 9 19 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wek 22 9 dni temuocena: 72% 

      Znowu kupa kasy dla pseudo-poprawiaczy. Na razie Wąwozowa funkcjonuje nieźle. PO zmianach z pewnością będzie gorzej. Niech się lepiej zajmą korkami.

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 47 18 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Nie mogę się doczekać 21 9 dni temuocena: 41% 

      Oni się nie zajmą to ty wybierz metro a jak nie to wyprowadz się tam gdzie nie ma metra bo i tak z niego nie korzystasz.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 18 26 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wek 20 9 dni temuocena: 74% 

      Dojedź metrem do Piaseczna, Ożarowa czy chociażby do Rembertowa lub na Wawer. Ci co metrem dojadą wszędzie gdzie chcą są szczęśliwcami. A komentarze za uspokojeniem ruchu piszą albo emeryci albo urzędnicy którzy na 8 dojadą jak nie metrem to autobusem. A wyobraź sobie, że do wymienionych miejsc trzeba dojechać na 6 rano lub na 5.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 25 9 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~qwr 19 9 dni temuocena: 35% 

      ~wek Do Piaseczna, Ożarowa, Wawra i Rembertowa jeździ kolej: KM i SKM, do której bez problemu można się przesiąść w centrum bezpośrednio z metra..

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 9 17 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ uwielbiam_gumowe_gacie 18 9 dni temuocena: 80% 

      "Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem" hahahahahahahahahahahahahahahhahahahaha

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 20 5 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wek 17 8 dni temuocena: 63% 

      ~~qwr naprawdę chyba nie jeździsz liniami o których piszesz i nie wiesz np. gdzie jest stacja w Piasecznie czy Ożarowie. I że trzeba stamtąd zapieprzać przynajmniej pół godziny do miejsc gdzie są przedsiębiorstwa, nie mówiąc już o tym gdy są kilka km pod.... Na 6 rano to trzeba by wyjść o 1 w nocy a i tak nie wiem czy dałoby się radę. Żenada, że piszesz takie teksty jakie piszesz.

      Edytowany: 8 dni temu

      oceń komentarz 5 3 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~smerf_maruda 16 9 dni temuocena: 74% 

      Co za glupota - najpierw zrobili z niej autostrade dla Konstancina i Powsina, a teraz beda z niej deptak robic...Teraz to nalezalob ja POSZERZYC, a o rbieniu deptaku nalezalo myslec przed zrobeniem z niej komunikacynego scieku. Tylko jej teraz nie zwezajcie!!

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 46 16 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 15 9 dni temuocena: 38% 

      Jest jednopasmowa - nie ma jak zwęzić. Za to wzdłuż prawie całej jest pas niezabetonowany. Zatem projekt ucywilizowania zieleni faktycznie może mieć rację bytu.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 17 28 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~trew 14 9 dni temuocena: 66% 

      Ależ oczywiście - powinna być poszerzona. Jeszcze niedawno się o tym mówiło. Po to jest zachowany pas zieleni. Bo kiedyś projektanci myśleli. Nie to co tera eko-terroryści. A na parkingu przed Tesco połowa samochodów WPI. Brak jakiejkolwiek spójności w działaniu. Może to celowe - zawsze będzie trzeba pieniędzy na kolejne projekty, przebudowy itp. I znow zarobią pseudo-architekci.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 35 18 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 13 9 dni temuocena: 17% 

      Rozumiem, że mieszkasz na Wąwozowej wzdłuż tego pasa zieleni i stąd Twoje stanowisko?

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 6 29 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~trew 12 9 dni temuocena: 90% 

      Tak Jaro, TAK!!!

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 27 3 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~abc 11 9 dni temuocena: 20% 

      "Teraz to nalezalob ja POSZERZYC" Poszerz sobie swoją...

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 8 33 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ret 10 9 dni temuocena: 35% 

      Poszerzenie Wawozowej sciagnie kolejne tabuny samochodow. To zly kierunek - bo bedzie tylko gorzej. Trzeba konsekwentnie zmniejszac naplyw pojazdow, poprzez zniechecanie, czyli jednak zwezic Stryjenskich (zarzucony pomysl ze sciezkami rowerowymi), ograniczac ruch przez KEN przez swiatla, radary, ograniczenia predkosci, itd.. Poswiecic mozna chyba tylko Rosola, dajac jednak mieszkancom wysokie przezroczyste ekrany dzwiekochlonne przesloniete od strony osiedli szpalerami drzew i dekoracyjnych krzewow.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 16 30 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ uwielbiam_gumowe_gacie 9 9 dni temuocena: 73% 

      Wasza ostatnia próba zwężenia Stryjeńskich była, zdaje się, średnio udana :-)

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 27 10 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Jaro 8 9 dni temuocena: 55% 

      @Trew - nie mieszkam na Wąwozowej. Skoro mieszkańcy chcą konkretnych zmian, to ja się nie zamierzam wtrącać. Chcecie dwupasmówki, to nie moja sprawa...

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 6 5 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Borzym Adam 7 10 dni temuocena: 31% 

      3,2,1... kwiczenia samochodziarzy START!

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 17 38 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Nie mogę się doczekać 6 9 dni temuocena: 27% 

      Samochodziarze kwiczą bo stoją w korku do dalekiej pracy w Ożarowie czy Błoniu ale naprawdę są inne branże niż logistyka- zawsze narzekacz samochodowy będzie kwilil- więc może wyprowadzka do Błonie pass - i do pracy blisko i ceny M2 mniejsze bo nie leży metrze

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 8 22 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Wąwozowianin 5 10 dni temuocena: 79% 

      Gdzie na Wąwozowej są "duże parkingi“?

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 41 11 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Korbol 4 10 dni temuocena: 100% 

      Na ul.Mielczarskiego wymieniają krawężniki, z takich co miały obniżony profil dla wózków, na takie zwykłe wysokie. Tyle w temacie dbania o społeczne potrzeby ... Może to po to by rowerem, hulajnogą, czy czymś z kołami nie wtargnąć na pasy? Nie wiem. Może ktoś by się dowiedział - redakcja? Ekipa po zadaniu pytania czemu tak, odpowiedziała - spadaj baranie!, co mnie rozbawiło - innej odpowiedzi się nie spodziewałem :-)

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 41 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~wek 3 9 dni temuocena: 100% 

      Też mnie interesowało co tam robią. Pewnie za pół roku będą wymieniać z powrotem na poprzedni typ. Mamy dużo pieniędzy do wydania. Za dużo.

      Edytowany: 9 dni temu

      oceń komentarz 38 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Ursynowianin 2 10 dni temuocena: 38% 

      To było wartościowe spotkanie. Miejmy nadzieję, że liczne głosy mieszkańców na rzecz "odbetonowania" i nowych nasadzeń w tej części Ursynowa doprowadza do pozytywnych zmian, które ograniczą hałas i zanieczyszczenia od ruchu samochodów. Prossimy o więcej takich konsultacji!

      Edytowany: 10 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 23 37 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~ uwielbiam_gumowe_gacie 1 10 dni temuocena: 81% 

      Zwęzić!! Najlepiej tak do 30 cm.

      Edytowany: 9 dni temu

      odpowiedz oceń komentarz 42 10 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.3359 sekundy
    REKLAMAA2-AUCHAN----DODATKOWO