Zamknij

Wąwozowa idzie do poprawki. Padły pierwsze propozycje mieszkańców

13:32, 26.11.2019 Anna Łobocka Aktualizacja: 13:44, 26.11.2019
Skomentuj AŁ

Ulica Wąwozowa to jedna z ważnych ursynowskich arterii. Najczęściej wspominana przy okazji korków, tym razem ma być zmieniona dla dobra pieszych i rowerzystów. Miejski Zarząd Zieleni chce posadzić wzdłuż tej kabackiej ulicy nowe rośliny, przebudować chodniki, ścieżkę rowerową i stworzyć miejsca relaksu.

Ulica Wąwozowa jest jedną z 44 stołecznych ulic zakwalifikowanych do miejskiego projektu „Zielone Ulice”. Jego celem jest nie tylko zmiana w obszarze pasa drogowego, ale też terenów do niego przylegających. Dotyczy to m.in. nowych nasadzeń, poprawy nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych, "odbetonowania" placyków i postawieniu nowych ławek, dzięki którym mogą powstać miejsca sąsiedzkich spotkań.

- Ta ulica ma duży potencjał do zmian. Chcemy jej otoczenie tak przebudować, żeby była atrakcyjna dla mieszkańców i stała się też miejscem relaksu - mówi Mariusz Burkacki z Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.

Za dużo minusów

Architekci z biura RS Architektura Krajobrazu, którzy zostali przez miasto zatrudnieni do stworzenia projektu przebudowy, również uznali, że Wąwozowa ma duży potencjał ze względu na szerokie pasy zieleni oraz bliskość Lasu Kabackiego. Wskazują jednak na wiele jej mankamentów. To m.in. nielogiczny układ chodników i ścieżek rowerowych i pieszych, które czasami się urywają, a mieszkańcy w ich miejsce tworzą przedepty.

Kolejny problem to za dużo wybetonowanych miejsc, np. placyk obok północno-wschodniego wyjścia ze stacji metra Kabaty. Wąwozową szpecą też duże parkingi, utrudniające poruszanie się pieszych, na których kierowcy często parkują prostopadle zamiast równolegle.

Mankamentem jest brak zróżnicowania istniejącej tu zieleni. W większości są tu tylko trawniki, nie ma ciągłości szpalerów drzew, które są doskonałym buforem tłumiącym hałas i smród samochodów, a na odcinku Zaruby-Dembego nie ma ich w ogóle.

- Czekamy na propozycje mieszkańców i na ich podstawie wypracujemy pierwszą koncepcję. Wiosną, po określeniu, co jest możliwe do realizacji, ponownie przeprowadzimy konsultacje, po których powstanie projekt wykonawczy. Chcemy go realizować jesienią przyszłego roku - mówi Joanna Karlikowska z biura RS Architektura Krajobrazu.

Problem z parkowaniem

Na spotkanie konsultacyjne w podstawówce przy ul. Wilczy Dół przyszło kilkanaście osób. Największą reprezentację tworzyli mieszkańcy bloku przy Wąwozowej 4, którzy pojawili się z konkretnymi żądaniami.

- Chcę zlikwidowania łańcuchów porozwieszanych wzdłuż trawnika i malutkiego płotka. Coś trzeba zrobić też z tym okropnym metalowym ogrodzeniem przy Szkole Amerykańskiej. Przeszkadza nam wypas gołębi przy parkingu, koniecznie trzeba to zmienić. Parking też jest do poprawy, może jakoś go zazielenić, posadzić żywopłot - mówili uczestnicy konsultacji.

W odpowiedzi usłyszeli, że zamiast słupków można inaczej zabezpieczyć trawik przed parkowaniem, a metalowe płoty, których nie będzie można rozebrać, da się zazielenić, podobnie jak parking przy Wąwozowej 4.

Sprawa parkowania zdominowała znaczną część spotkania. Pojawiły się głosy żądające ich likwidacji. Przysłuchujący się temu wiceburmistrz Ursynowa stwierdził, że najlepiej przenieść je pod ziemię i to jest jego propozycja, którą zgłasza do projektu przebudowy. Odniósł się też do likwidacji słupków zabezpieczających trawniki i chodniki przed nielegalnym parkowaniem.

- Jeśli zostaną zdjęte i nic w zamian, będziemy jako dzielnica protestować, bo skończy się to tym, że wzdłuż Wąwozowej powstanie Park&Ride dla kierowców powiatu piaseczyńskiego - ostrzegał wiceburmistrz Bartosz Dominiak.

Zarząd Zieleni pod ostrzałem

Mieszkańcy dopominali się też posadzenia roślin wyłapujących z powietrza zanieczyszczenia oraz dobrze radzących sobie z ociepleniem klimatu.

- Bierzemy pod uwagę warunki klimatyczne i nasz dobór roślin to uwzględnia. Oprócz dodatkowych nasadzeń, chcemy też zaproponować stworzenie ogrodów deszczowych oraz zacienionych miejsc do spotkań - zapewniał Patryk Zaremba z RS Architektura Krajobrazu.

Mieszkańcy rozmawiali nie tylko o przyszłości, ale też mieli sporo pretensji do Zarządu Zieleni o stan już posadzonych roślin.

- Wiele jest uschniętych, a worki z wodą do podlewania kropelkowego, zdarza się, że stoją przy martwych drzewach. To marnotrawstwo pieniędzy. A teraz jesienią w niektórych miejscach zwłaszcza przy żywoplotach zalegają liście i nikt ich nie sprząta - mówili mieszkańcy Kabat. 

Urzędnicy tłumaczyli, że młode drzewa są na gwarancji i jeśli uschną, wykonawca na własny koszt musi posadzić nowe. Z kolei liście nie są grabione ze względu na chroniące się w nich zimą jeże.

Każdy z uczestników konsultacji otrzymał formularz, w którym mógł zapisać swoje uwagi i propozycje. Zostaną one przekazane zespołowi projektowemu, który na ich podstawie przygotuje propozycję zmian wzdłuż Wąwozowej. Będzie ona przedstawiona na kolejnej konsulatacji, wiosną przyszłego roku, a po jej akceptacji, jesienią 2020 roku wdrożona w życie.

[ZT]19212[/ZT]

[ZT]19304[/ZT]

[ZT]19653[/ZT]

(Anna Łobocka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(41)

 uwielbiam_gumowe_ga uwielbiam_gumowe_ga

42 10

Zwęzić!! Najlepiej tak do 30 cm. 14:24, 26.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

UrsynowianinUrsynowianin

23 37

To było wartościowe spotkanie. Miejmy nadzieję, że liczne głosy mieszkańców na rzecz "odbetonowania" i nowych nasadzeń w tej części Ursynowa doprowadza do pozytywnych zmian, które ograniczą hałas i zanieczyszczenia od ruchu samochodów. Prossimy o więcej takich konsultacji!
14:26, 26.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KorbolKorbol

41 0

Na ul.Mielczarskiego wymieniają krawężniki, z takich co miały obniżony profil dla wózków, na takie zwykłe wysokie. Tyle w temacie dbania o społeczne potrzeby ...
Może to po to by rowerem, hulajnogą, czy czymś z kołami nie wtargnąć na pasy? Nie wiem. Może ktoś by się dowiedział - redakcja?
Ekipa po zadaniu pytania czemu tak, odpowiedziała - spadaj baranie!, co mnie rozbawiło - innej odpowiedzi się nie spodziewałem :-) 14:46, 26.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

wekwek

38 0

Też mnie interesowało co tam robią.
Pewnie za pół roku będą wymieniać z powrotem na poprzedni typ.
Mamy dużo pieniędzy do wydania. Za dużo. 15:59, 26.11.2019


WąwozowianinWąwozowianin

41 11

Gdzie na Wąwozowej są "duże parkingi“? 14:47, 26.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Borzym AdamBorzym Adam

17 38

3,2,1... kwiczenia samochodziarzy START! 15:10, 26.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie mogę się doczekaNie mogę się doczeka

8 22

Samochodziarze kwiczą bo stoją w korku do dalekiej pracy w Ożarowie czy Błoniu ale naprawdę są inne branże niż logistyka- zawsze narzekacz samochodowy będzie kwilil- więc może wyprowadzka do Błonie pass - i do pracy blisko i ceny M2 mniejsze bo nie leży metrze 22:43, 26.11.2019


smerf_marudasmerf_maruda

47 17

Co za glupota - najpierw zrobili z niej autostrade dla Konstancina i Powsina, a teraz beda z niej deptak robic...Teraz to nalezalob ja POSZERZYC, a o rbieniu deptaku nalezalo myslec przed zrobeniem z niej komunikacynego scieku. Tylko jej teraz nie zwezajcie!! 15:56, 26.11.2019

Odpowiedzi:8
Odpowiedz

JaroJaro

17 28

Jest jednopasmowa - nie ma jak zwęzić. Za to wzdłuż prawie całej jest pas niezabetonowany. Zatem projekt ucywilizowania zieleni faktycznie może mieć rację bytu. 16:04, 26.11.2019


trewtrew

35 18

Ależ oczywiście - powinna być poszerzona. Jeszcze niedawno się o tym mówiło. Po to jest zachowany pas zieleni. Bo kiedyś projektanci myśleli. Nie to co tera eko-terroryści.
A na parkingu przed Tesco połowa samochodów WPI.
Brak jakiejkolwiek spójności w działaniu. Może to celowe - zawsze będzie trzeba pieniędzy na kolejne projekty, przebudowy itp. I znow zarobią pseudo-architekci. 16:05, 26.11.2019


JaroJaro

6 29

Rozumiem, że mieszkasz na Wąwozowej wzdłuż tego pasa zieleni i stąd Twoje stanowisko? 16:14, 26.11.2019


trewtrew

27 3

Tak Jaro, TAK!!! 16:16, 26.11.2019


abcabc

8 33

"Teraz to nalezalob ja POSZERZYC"

Poszerz sobie swoją... 16:40, 26.11.2019


retret

17 31

Poszerzenie Wawozowej sciagnie kolejne tabuny samochodow. To zly kierunek - bo bedzie tylko gorzej. Trzeba konsekwentnie zmniejszac naplyw pojazdow, poprzez zniechecanie, czyli jednak zwezic Stryjenskich (zarzucony pomysl ze sciezkami rowerowymi), ograniczac ruch przez KEN przez swiatla, radary, ograniczenia predkosci, itd.. Poswiecic mozna chyba tylko Rosola, dajac jednak mieszkancom wysokie przezroczyste ekrany dzwiekochlonne przesloniete od strony osiedli szpalerami drzew i dekoracyjnych krzewow. 19:08, 26.11.2019


 uwielbiam_gumowe_ga uwielbiam_gumowe_ga

27 10

Wasza ostatnia próba zwężenia Stryjeńskich była, zdaje się, średnio udana :-) 19:39, 26.11.2019


JaroJaro

6 5

@Trew - nie mieszkam na Wąwozowej. Skoro mieszkańcy chcą konkretnych zmian, to ja się nie zamierzam wtrącać. Chcecie dwupasmówki, to nie moja sprawa... 09:50, 27.11.2019


wekwek

48 18

Znowu kupa kasy dla pseudo-poprawiaczy. Na razie Wąwozowa funkcjonuje nieźle. PO zmianach z pewnością będzie gorzej.
Niech się lepiej zajmą korkami. 16:01, 26.11.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

Nie mogę się doczekaNie mogę się doczeka

18 26

Oni się nie zajmą to ty wybierz metro a jak nie to wyprowadz się tam gdzie nie ma metra bo i tak z niego nie korzystasz. 22:40, 26.11.2019


wekwek

26 9

Dojedź metrem do Piaseczna, Ożarowa czy chociażby do Rembertowa lub na Wawer.
Ci co metrem dojadą wszędzie gdzie chcą są szczęśliwcami.
A komentarze za uspokojeniem ruchu piszą albo emeryci albo urzędnicy którzy na 8 dojadą jak nie metrem to autobusem. A wyobraź sobie, że do wymienionych miejsc trzeba dojechać na 6 rano lub na 5. 08:50, 27.11.2019


qwrqwr

9 18

~wek Do Piaseczna, Ożarowa, Wawra i Rembertowa jeździ kolej: KM i SKM, do której bez problemu można się przesiąść w centrum bezpośrednio z metra.. 11:22, 27.11.2019


 uwielbiam_gumowe_ga uwielbiam_gumowe_ga

20 5

"Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem" hahahahahahahahahahahahahahahhahahahaha 11:44, 27.11.2019


wekwek

5 3

~~qwr naprawdę chyba nie jeździsz liniami o których piszesz i nie wiesz np. gdzie jest stacja w Piasecznie czy Ożarowie. I że trzeba stamtąd zapieprzać przynajmniej pół godziny do miejsc gdzie są przedsiębiorstwa, nie mówiąc już o tym gdy są kilka km pod....
Na 6 rano to trzeba by wyjść o 1 w nocy a i tak nie wiem czy dałoby się radę.
Żenada, że piszesz takie teksty jakie piszesz. 18:12, 27.11.2019


mdomdo

34 17

Konsultacje i znów się kierowcom dostało. To proszę Państwa sygnał, że trzeba chodzić na te konsultacje i inne ustawki, bo wystarczy desant kilkunastu osób, żeby potrzeby ogółu mieszkańców nie zostały wzięte pod uwagę. Ursynów od kilku lat jest poligonem doświadczalnym dla pseudo zielonych i innych lewaków. "Społecznicy" dogadują się w sprawie koniecznie koniecznych potrzeb i oznajmiają, że bez świateł albo woonerfow nie da się żyć. Dzielnica zleca ekspertyzy 1$, potem przetarg 2$, potem poprawki 3$ i bogato się żyje. Na Wąwozowej pojawią się miejsca odpoczynku, potem przeszkadzać będzie ruch, później zrobi się niebezpiecznie i kolejne progi, światła i inne cuda. A czy my mieszkańcy tego potrzebujemy. Niekoniecznie. Wolałbym poruszać się bez korków, wolałbym żeby nie zabudować każdego placu z zielenią i aby nie dzielić ludzi ze względu na preferowany środek transportu ;) 20:09, 26.11.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

JaroJaro

10 19

"Ursynów od kilku lat jest poligonem doświadczalnym dla pseudo zielonych i innych lewaków. " - Heloł! Toż to część składowa rządzącej Stolicą KO! Ktoś ich wybrał, znaczy mają duże poparcie. A na konsultacje trzeba chodzić, żeby potem nie narzekać i nie zwalać winy na "desanty". Mogło być jak przed laty: projekt mógł powstać w zaciszu gabinetów gdzieś w Ratuszu i ludzie dowiedzieliby się o kształcie zmian po ich realizacji. A tu zawczasu słuchają ludu. Tylko lud nie chce chyba się udzielać. Woli narzekać... 09:28, 27.11.2019


wierthe809wierthe809

9 19

Do tej pory to wszystkim od "kierowców" się dostaje, a teraz kwiczenie jak "kierowcy" po latach korzystania z nieuzasadnionych przywilejów spadają nagle z piedestału. 11:05, 27.11.2019


Nie mogę się doczekaNie mogę się doczeka

11 32

Kierowcom o rety najważniejsi z całej Warszawy to trzymający fajere... 22:39, 26.11.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

pedaladapedalada

6 7

Nareszcie ktoś to zauważył. Co za bystre oko... 09:21, 27.11.2019


Nie mogę się doczekaNie mogę się doczeka

7 7

Gumowe gacie to stary dziad który pamięta filmy typu miś- stad to zamiłowanie do samochodu który wg niego jest wyznacznikiem luxusu 17:53, 27.11.2019


Nie mogę się doczekaNie mogę się doczeka

4 4

Ożarów Rembertów to po co mieszkać na Ursynowie skoro metro niepotrzebnie podniosło Wam ceny za nieruchomości??? 19:02, 27.11.2019


JaroJaro

4 0

Przyczyn przeceniania roli samochodu, jako wyznacznika luksusu, ja bym upatrywał raczej w spuściźnie folwarczno-pańszczyźnianej. Dziedzic jeździł bryczką... Znaczy: kupię bryczkę = będę dziedzic! 13:38, 28.11.2019


kazoorakazoora

22 27

Dobra jest każda inwestycja ograniczająca ruch samochodów. 09:54, 27.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rewrew

10 9

I pociągow, samolotów a nawet rowerów. 15:19, 27.11.2019


maxmax

6 2

Ostatnie duże konsultacje dotyczące okolicy "atrakcyjnej dla mieszkańców" i będącej "miejscem relaksu" związane były z Parkiem nad POW... I pozostała po nich tylko mglista obietnica Parku, ponieważ żadnych konkretów NIE MA do dnia dzisiejszego. Szkoda, że POW to nie teren Kabat, bo Park pewnie tez byłby wówczas bardziej realny... A tak wzdłuż Płaskowickiej tylko ogołocona z dorodnej zieleni - smogowa pustynia na horyzoncie się maluje z odtworzoną trawą - w wersji optymistycznej. 20:20, 27.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

retret

11 3

Przezylem na wlasnej skorze wylaczanie z ruchu kolowego duzej czesci jednego z najbardziej znanych miast kontynentu. W innych takie zmiany obserwowalem - skokowo, przy okazji wizyt. Co sie dzialo? ZAWSZE najpierw byl potezny skowyrt przyspawanych do samochodow. Awantury, skargi, protesty. Potem, mhmmm, potem bylo dziwnie, bo nikt nie umial nigdzie dojechac. Ja tez. A potem... powstawaly miasta uznane za najpiekniejsze i najlepsze do zycia na kontynencie. 20:29, 27.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TadekTadek

5 12

Nie moglem byc na tym spotkaniu I bardzo tego zaluje. Po wpisach pod artykulem, widac, ze sa dwa przeciwne “obozy”... tych co maja samochody i tych, ktorych na nie po prostu nie stac, wiec sa przeciwnikami kazdego udogodnienia dla kierowcow. Aby dojechac do domu musze jechac Wawozowa... Las tuz obok, dla tych od zieleni, wiec niech Wawozowa bedzie przyjazna dla kierowcow. Po dwa pasy w kazda strone I bedzie dobrze... 05:15, 28.11.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

JaroJaro

3 2

"widac, ze sa dwa przeciwne “obozy”... tych co maja samochody i tych, ktorych na nie po prostu nie stac, wiec sa przeciwnikami kazdego udogodnienia dla kierowcow" - bardzo wygodnie dla kierowcy postawiona teza. Znakomite uproszczenie, przy okazji błyskotliwie dowalające "myślącym inaczej". Mam druzgocącą wiadomość: świat jest nieco bardziej bogaty w przypadki! Pora wyjść z ciasnego zakamarka i zmierzyć się z rzeczywistością. Pozdrawiam! 13:33, 28.11.2019


Stać mnieStać mnie

2 1

Tadziu ale ty jesteś głupiutki jak misiu Tadziu.Opor z udogodnienia dla kierowców wynika nie z tego że kogoś nie stać tylko że udogodnienia dla Ciebie odbija się na pieszych.To nie lata 90 e że posiadacz samochodu to panisko, samochodów teraz jak stonki, najchętniej do sali gimnastycznej by jeden z drugim wjechał 02:11, 01.12.2019


TadekTadek

0 0

do ~Stać mnie ... glupiutkim, to moze TY jestes, a sam tez jestem pieszym, wiec "widze" to z dwoch stron..... szkoda, ze stac cie tylko na obrazanie innych... zapewne parkujesz od poniedzialku do piatku przy Tesco.... 09:14, 04.12.2019


zwykły obserwatorzwykły obserwator

0 0

Nic z tego, neurobiałki lubią strzelać sobie w stopę. Przecież samochodami jeżdżą kosmici a oni kosmitów nie lubią. 19:40, 15.12.2019


Kabaciarz1Kabaciarz1

0 0

Konieczne dwa pasy w każdym kierunku i parkingi. To jest główna łącznica Południowego Ursynowa, a też i ulica rozprowadzająca tranzyt z Konstancina. 17:19, 10.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zwykły obserwatorzwykły obserwator

0 0

Widać, że komando dywersantów z Udzielnicy rusza do dzieła: zlikwidują i tak ograniczane wcześniej parkingi, zwężą ulice do jednego pasa, z mijankami, nasadzą klombów, drzew itp. Kolejną ważną komunikacyjnie ulicę ukatrupią. Sabotażyści Dzielnicy likwidują masowo parkingi przy obiektach użyteczności publicznej: sklepach, szkołach, przychodniach. Ale neurobiałki wybrały. 19:39, 15.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%