Przy wyjściach ze stacji metra na Ursynowie pojawiają się rowerowe wiaty. Mają zachęcić do częstszego korzystania z roweru. Miały być montowane dopiero w przyszłym roku, ale Zarząd Dróg Miejskich, ku uciesze cyklistów, zaczął wcześniej.
Stawiane przy stacjach metra Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy wiaty rowerowe są wynikiem realizacji wygranego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Pomysł zakłada nie tylko montaż nowych wiat, które uchronią rowery przed niesprzyjającą pogodą, ale także zadaszenie istniejących już miejsc postojowych dla rowerów oraz postawienie przy niektórych skrzyżowaniach podpórek, dzięki którym nie trzeba zsiadać z pojazdu, czekając na zielone światło.
Mieszkańcy Ursynowa z budowy wiat są zadowoleni.
- Pomysł bardzo dobry. Korzystać będą głównie młodzi ludzie dojeżdżający do pracy. W czasach koronawirusa to chyba normalne, że wszyscy jeżdżą rowerami - mówi jedna z mieszkanek Kabat.
- Będą służyć rowerzystom, którzy podjeżdżają metrem - dodaje inna.
Autorem projektu, który zdobył w tym roku 2093 głosy, jest Paweł Kubalewski. Zwraca on uwagę na coraz większą popularność środka transportu, jakim jest rower. Problemem natomiast jest brak wyznaczonych miejsc na ich postój, stąd pomysł na wiaty.
- Zwłaszcza w "godzinach szczytu", czyli czasie porannych dojazdów do pracy czy szkoły, zaobserwować można dużą kumulację rowerów przypiętych do stojaków przy wejściu do stacji metra oraz często poza strefą stojaków - przypiętych do barierek przy wejściu do stacji. Rowery są często przypięte w sposób chaotyczny. Ponadto w przypadku węższych chodników przy wejściach do metra rowery zaparkowane w taki sposób mogą stanowić utrudnienie dla pieszych - czytamy w opisie projektu.
Wiaty są już użytkowane przez rowerzystów. W czwartek firma zajmująca się ich montażem przy stacji metra Kabaty kończyła drugą. Pod pierwszą, która stanęła dzień wcześniej, znalazło się kilka przypiętych rowerów. Także przy innych stacjach stoją już gotowe wiaty, nie ma jednak pod nimi stojaków do przypinania jednośladów.
Jakub Dybalski, rzecznik ZDM, uspokaja i zapewnia, że "będą one sukcesywnie dostawiane".
Co ciekawe, oddana w środę do użytku wiata przy metrze Kabaty stoi po wschodniej stronie al. KEN, gdzie nie ma ścieżki dla rowerów. Być może jest to zapowiedź obiecywanej przez Rafała Trzaskowskiego w trakcie kampanii na prezydenta Warszawy drogi rowerowej po drugiej stronie głównej arterii Ursynowa?
Koszt projektu "Wygodniej rowerem przez Ursynów - zadaszone stojaki przy metrze i podpórki rowerowe przy skrzyżowaniach" to 418 tys. złotych. Za tę kwotę stanąć mają 23 podpórki rowerowe oraz 5 krótkich i 2 długie wiaty, które znajdować się będą w 7 lokalizacjach w okolicach ursynowskich stacji metra.
Zarząd Dróg Miejskich na montaż reszty wiat ma tak naprawdę jeszcze dużo czasu, bo do 31 grudnia... przyszłego roku. Wszystko dlatego, że projekt z Budżetu Obywatelskiego przeznaczony był dopiero na 2021 rok. Jak mówi Jakub Dybalski, realizację projektu "udało się przyspieszyć".
- Mieliśmy możliwość zacząć wcześniej. Pewnie skończymy je stawiać w pierwszym kwartale 2021 roku - stwierdza.
Stanisław 11:13, 12.12.2020
Wymiencie stare zapadniete plyty chodnikowe wzdłuż ulicy AL.KEN na odcinku od ulicy Barotka do ulicy Ciszewskiego a nie jakieś ścieżki. 11:13, 12.12.2020
Boom11:16, 12.12.2020
To jest zły projekt mocowania rowerów. Wiata jest bardzo duża, ale zaparkuje tam stosunkowo mało rowerów. Zostanie dużo pustego miejsca. 11:16, 12.12.2020
Jadwiga12:16, 12.12.2020
Zawlaszczania przestrzeni pieszych ciag dalszy a wszystko dla jakiejs waskiej grupki krzykaczy. Piesi maja sie gniesc na coraz wezszych chodnikach, a wiata pół roku bedzie stała pusta, bo miastem rzadzi sekt(cj)a rowerkowców. Znowu mamy uskakiwac przed rowerzystami, juz sie nie da nigdzie spokojnie przejsc. Miasto jest dla ludzi a nie rowerów!!!! Oczywiscie na etapie weryfikacji BO te durne projekty mają przyzwolenie i nikt ich nie zablokuje. Tak jak robienie 16 nastego placu zabaw w dolinie sluzewieckiej, niszczacego naturalną przyrode. Kiedy w końcu glosowanie na NIE???!!! . 12:16, 12.12.2020
Miasto dla rowrzystó14:28, 12.12.2020
Sekta pieszych w niewybrednych słowach atakuje rowerzystów, dzięki którym ci sami piesi mają więcej miejsca w metrze, w autobusach i na chodnikach. Nowoczesne miasto, jak Amsterdam, Berlin, Kopenhaga, a teraz powoli również Warszawa - jest dla rowerzystów i dla pieszych. 14:28, 12.12.2020
Rower Błażeja14:32, 12.12.2020
Pani Jadwigo, proszę wsiąść do dyliżansu i odjechać. W XXI wieku poruszanie się za pomocą roweru cały czas zyskuje na popularności, czy to się pani podoba, czy nie. 14:32, 12.12.2020
pytek14:44, 12.12.2020
Jadźka nie marudź tylko naucz się na stare lata jeździć na rowerze 14:44, 12.12.2020
Boom15:47, 12.12.2020
No i gdzie są ci całoroczni kolarze? Zrobiło się ciut zimnej i pustki na ścieżkach. 15:47, 12.12.2020
Boom16:08, 12.12.2020
~Miasto dla rowrzystów i pieszych Jakoś nie zauważyłem w Kopenhadze rowerzystów jadących ulicą obok ścieżki rowerowej lub po chodniku. Tak samo nie zauważyłem by ignorowali sygnalizację świetlną czy też stali na światłach na pełnej szerokości ścieżki utrudniając innym wyminięcie. 16:08, 12.12.2020
Zet16:32, 12.12.2020
Boomie, zapomniałeś dodać, że w tej Kopenhadze nie widziałeś kierowców mordujących pieszych na pasach, czy parkujących na chodnikach. Kierowcy przestrzegają tam też rygorystycznie ograniczeń prędkości i zawsze zatrzymują się przed przejściem dla pieszych jeśli tylko zbliża się do nich pieszy. 16:32, 12.12.2020
Boom19:00, 12.12.2020
Zet, tam samochody, motocykle i rowery nie jeżdżą po chodniku. W Polsce jeżdżą nagminnie rowery i czasem skutery. 19:00, 12.12.2020
Ursynowianka 10:38, 13.12.2020
~pytek ~Rower Błażeja więcej szacunku dla starszej osoby. Może Pani Jadwiga ze względów zdrowotnych nie może jeździć na rowerze i nie musi. Jeśli ktoś chce jeździć na rowerze niech to robi, ale z szacunkiem dla pieszych! ~pytek ~Rower Błażeja wy też będziecie starzy i niedołeżni. Weźcie to pod uwagę komentując innych. 10:38, 13.12.2020
Jadwiga10:45, 13.12.2020
A jalie to ma znaczenie co na zachodzie? W berlinie jest tez 400 tys. Turkow, w danii dzielnice gdzie nie wjedzie nawet policja, dunczycy to kraj alkoholikow popijajacy wódą antydepresanty jak dropsy i z najwyzsza zachrowalnoscia na nowotwory w Europie. Jak sie Panu tak zachod podoba to prosze wyslac zone na sylwestra do Kolonii. Swoje europejskie kompleksy prosze więc leczyc gdzie indziej. Jadzia to sobie Pan moze do swojej tesciowej mowic. Dylizansem? A rower tak z ciekawosci to z jakiej epoki jest? To ilu wczoraj pan widzial rowerzystow w Warszawie? Pieszymi jestesmy wszyscy i zostawianie przy metrze waskiego pasa dla pieszych gdzie jest ciagly ruch a stawianie wiaty dla kilkunastu rowerow to jest kpina z mieszkancow i ZDM dobitnie pokazuje, ze sluzy tylko jednej grupie. 10:45, 13.12.2020
Doskonały pomysł!14:24, 12.12.2020
Świetny pomysł, bardzo dobrze wydane pieniądze. Rowerzyści potrzebują wiat na rowery, zwłaszcza w takich punktach przesiadkowych, jak stacje metra na Ursynowie. Podpórki to też przydatne ułatwienie dla rowerzystów. Gratuluję pomysłodawcy. 14:24, 12.12.2020
Kabacianin16:50, 12.12.2020
Umiejscowienie wiat przy Metrze Kabaty beznadziejne - przy wyjściu pn. po przeciwnej stronie niż ścieżka, a przy pd. postawiono tak, że został niecały metr szerokości chodnika - tuż przy pasie ruchu, po którym skręcają przegubowce. Wstyd! 16:50, 12.12.2020
nop09:09, 14.12.2020
bezmyślność porażająca raczej 09:09, 14.12.2020
lolo17:05, 12.12.2020
Super, już dawno powinno to być zrobione. 17:05, 12.12.2020
Legionista17:49, 12.12.2020
Takie rzeczy to powinien robić Urząd Dzielnicy Ursynów, nie czekamy łaskawie na budżet partycypacyjny...Naprawdę czy miasta już nie stać na takie oczywiste rzeczy ? Niedługo będziemy głosować w budżecie czy wyremontować chodnik 17:49, 12.12.2020
Robson08:52, 13.12.2020
Już tak jest. Wadzunia daje siuwerenowi poczucie, że ten o czymś decyduje. A naprawdę duża kasa jest rozpiera...na gdzie indziej. 08:52, 13.12.2020
do prezydenta Trzask19:29, 12.12.2020
Metro ma 25 lat, a schody na ursynowskich stacjach wciąż nie są zadaszone. Śnieg pada na śliskie schody, znów ludzie będą przewracać się i łamać nogi. Jak długo jeszcze? 19:29, 12.12.2020
pilne00:23, 13.12.2020
Jak dłuuuugo jeszcze ? Komu się to nie opłaca ? Na bzdury , czy manipulowanie miejskim oświetleniem dla zabawy , wydanie 200 tysięcy , to mało, a na zadaszenie schodów do metra to już nie wystarcza . 00:23, 13.12.2020
Ursynowianka 10:29, 13.12.2020
Tak, jestem pod wrażeniem dbałości o rowerzystów na Ursynowie. Piesi na schodach do metra nie są ważni Ani dla władz dzielnicy ani zarządzających metrem. Żenada. 10:29, 13.12.2020
demi20:03, 12.12.2020
Brak slow jeśli chodzi o lokalizacje wiaty przy metrze Kabaty - na środku stale intensywnie używanego chodnika?! Malo tego: miejsce, w którym na powyższym zdjęciu stoi człowiek w żółtej kamizelce i dwa pachołki, JEST NIEBEZPIECZNE. Gdzie maja podziać sie piesi? Tam po zmianie swiatel zawsze idzie GRUPA. Przestawcie te wiatę na położony tuz obok szeroki, pusty, bezuzyteczny trawnik lub - jeśli trawnik ma właściciela - parę metrów dalej na południe, tam gdzie ruch pieszy jest mały. Właściciele rowerów naprawdę dadzą rade przejść nawet 20 metrów, nie muszą parkować -dosłownie -na ścianie metra. Za parę lat wiata dzień w dzień będzie pełna, rowery będą mocowane do zewnętrznych słupków. Piesi będą ZMUSZENI sie przeciskać. Wcześniej czy później dojdzie do wypadku, może do śmierci, bo ktos spadnie na jezdnie. Codziennie wielu pieszych będzie sie potykać o rowery, będą połamane nogi, porwane ubrania, itd.. Kto będzie za to odpowiadał?? 20:03, 12.12.2020
carycakatrzyna18:48, 13.12.2020
Pomysł ok - umiejscowienie to tragedia - czy ktoś pomyślał robiąc wizję lokalizacji tejże wiaty? słupki podtrzymujące plus boczne ściany praktycznie uniemozliwiają swobodne korzytsanie z chodnika przez pieszych. Więc mamy w WAW albo słupki patriotki, albo kierowców parkujących na chodnikach, a teraz jeszcze wiaty...zesz ja p.....e 18:48, 13.12.2020
nop09:08, 14.12.2020
już teraz trudno było się przecisnąć miedzy pędzącymi chodnikiem rowerami i hulajnogami, teraz cały chodnik zabrali na wiatę rowerową, ręce opadają, czy ktoś tam w ogóle myśli???? 09:08, 14.12.2020
malgosia197321:08, 14.12.2020
Dołączam do głosu krytyków umiejscowienia wiaty na Kabatach z dodatkową argumentacją, która zapewne mało kogo obejdzie, ale ja i rowery, i samochód, lubię mieć czyste, więc tego rodzaju bezmyślność rzuca mi się w oczy; tak więc - w wiacie jest przesłona, która "chroni" rowery od strony ... schodów do metra. Ale od strony jezdni, skąd i rowery, i parkujący/"odparkowujący" je rowerzyści są narażeni na immisje pochodzące z ruchu pojazdów (woda, brud, błoto pośniegowe) ochrony nie ma. Mocarnie pomyślane. 21:08, 14.12.2020
Ożeszek21:10, 14.12.2020
Jestem załamany tym jak to wygląda. Jak śmietniki. Tylko śmietniki są na uboczu a to w prominentnych miejscach dzielnicy. Nie wystarczyły same barierki do przypinania rowerów? Tak wielki problem jest wytrzeć siodełko chusteczką? Wszechogarniająca "gabarytoza" każdego wolnego miejsca w przestrzeni publicznej postępuje. Strasznie swędzą pieniądze z budżetu obywatelskiego. 21:10, 14.12.2020
konstytucja14:32, 12.12.2020
6 9
bzdura 14:32, 12.12.2020
lolo17:08, 12.12.2020
5 12
A co cię to obchodzi, Boomie? Z postów wynika, że jesteś typowym, polskim samochodziarzem, a nie rowerzystą. 17:08, 12.12.2020
Boom19:27, 12.12.2020
11 3
Lolo, nie wysilaj się z analizą kto kim jest, bo Ci to bardzo słabo wychodzi. Jeździj sobie czym chcesz, ale zgodnie z przepisami.
A te wiaty są źle zaprojektowane. Są efektywniejsze rozwiązania. 19:27, 12.12.2020