Zamknij

Znak towarowy – konieczny dodatek dla rozpoznawalności firmy, czy ważny składnik majątku?

12:58, 10.02.2020 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 12:59, 10.02.2020
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Co to jest znak towarowy? Najprościej mówiąc znak towarowy to oznaczenie, którym opatrujemy towary lub usługi w przedsiębiorstwie, aby odróżniały się od innych takich samych lub podobnych. Jednak w obecnej przestrzeni komunikacji z klientem, mam tu na myśli Internet, a co za tym idzie docieranie do klienta za pomocą słów i obrazu - znak towarowy i jego rozpoznawalność stał się swoistą wizytówką napędzającą sprzedaż danego produktu lub usługi. Przykładem może być portal Allegro, który stanowi olbrzymie centrum handlowe.

Nie mówimy już, że idziemy na bazar, czy na giełdę, aby okazyjnie kupić towar. „Wchodzimy do Internetu” i kupujemy na przykład Allegro. Komunikując się samym tylko oznaczeniem portalu wiemy o jakiej formie i charakterze zakupów mówimy.

Kiedyś marka tworzyła się latami i rosła z roku na rok, mozolnie docierając do nowych odbiorców bazując głównie na jakości i poleceniach zadowolonych klientów. Obecnie kreowanie nowego produktu, a co za tym idzie jego znaku towarowego, opiera się w znacznej części na odpowiednio intensywnym marketingu w komunikacji internetowej. Przy odpowiednim zasobie finansowym bardzo łatwo jest wykreować znak towarowy, który niekoniecznie musi za sobą nieść jakość i zadowolenie klientów. 

Czy inwestowanie w znaki towarowe się opłaca?

Szybko wypromowane znaki towarowe, które nie będą szły w parze z dobrej jakości towarem lub usługą szybko się deprecjonują. Jednak znak towarowy, który wraz z odpowiednim marketingiem dba o jakość i zadowolenie klientów skazany jest na sukces w dłuższej perspektywie. Dlatego właściwa ochrona znaku towarowego jest inwestycją, która się zwraca szczególnie w tedy gdy konkurencja dostrzeże sukces marki i próbuje się z nią skojarzyć lub wręcz wiernie naśladować. Można to nazwać podrabianiem, naśladownictwem jednak o wiele lepiej pasuje słowo – pasożytnictwo.

W takiej sytuacji skutecznym rozwiązaniem jest ściganie prawne takich „kleszczy”. Jednak aby ściganie było skuteczne a przede wszystkim szybkie znak musi być właściwie zabezpieczony.

Jak i gdzie zabezpieczyć znak towarowy?

Znak towarowy należy zgłosić do ochrony w Urzędzie Patentowym. Wniosek musi m.in. zawierać informację o rodzaju znaku np. słowny, słowno-graficzny, graficzny itd. oraz na jakich towarach lub usługach będzie używany. Ta informacja powoduje, iż określony jest zakres ochrony znaku oraz jego reprezentacja. Ważne jest aby na tym etapie, o ile to możliwe przewidzieć, co możemy opatrywać znakiem w przyszłości jak firma będzie się rozwijała. To jest o tyle istotne, iż mamy, aż 5 lat od momentu rejestracji na używanie znaku towarowego dla towarów lub usług dla jakich zgłosiliśmy znak. Na przykład firma produkuje czapki wełniane. Znak towarowy powinna zgłosić również dla rękawiczek i szalików, może także nauszników, kominów, mufek itp. Zakres ochrony powinien przewidywać kierunki rozwoju firmy a tym samy znaku towarowego jaki jest rozpoznawalny wśród klientów aktualnie wprowadzanego towaru.

Czy firma może sama zgłosić znak towarowy?

Oczywiście, że może. To nie jest nic skomplikowanego. Zgłoszenie znaku jak wcześniej wskazano wymaga zaledwie wypełnienia formularza. Urzędnicy Urzędu Patentowego pomagają go wypełnić. Należy jednak pamiętać, iż o sile (jakości) rejestracji znaku towarowego będzie świadczyć jego możliwość ścigania naruszycieli w przyszłości. To jak znak będzie zgłoszony, a w konsekwencji jaką będzie miał „moc rażenia” zależy jak szeroka będzie nasza wiedza w walce z naruszeniami znaku towarowego. Doskonałym doradcą w tym zakresie jest rzecznik patentowy, który zawodowo zajmuje się ochroną własności intelektualnej w tym znaków towarowy. Podobnie jak nie leczymy się sami tylko idziemy na konsultację do lekarza, świadome firmy powinny skonsultować swój zamiar rejestracji znaku towarowego z rzecznikiem patentowy, który będzie w stanie udzielić nam wyczerpujących informacji jak zgłosić znak aby mógł on być w przyszłości dobrym orężem w walce z nieuczciwą konkurencją.

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać przydatną wiedzę. Dostaniesz dostęp do bazy przydatnej wiedzy z zakresu Własności Intelektualnej, przydatnej przy prowadzeniu własnego biznesu. 

Autor:

Robert Jarzynka – Rzecznik patentowy, europejski rzecznik patentowy oraz zawodowy pełnomocnik przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej EUIPO. Wspólnik zarządzający Kanacelarii Prawno-Patentowej. www.jarzynka.eu 

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%