
(GDDKiA/K. Nalewajko)
Dwanaście żółtych kamer będzie strzegło bezpieczeństwa w tunelu POW, który ma zostać otwarty w najbliższych dniach. Urządzenia te to cześć Odcinkowego Pomiaru Prędkości, który jednak pojawi się na trasie S2.
Kamery zostały zainstalowane w tym tygodniu. Kontrole prędkości w tunelu będą prowadzone non stop przy użyciu 12 kamer. Kierowcy mogą je zauważyć przy wjazdach i wyjazdach z tunelu. Mają charakterystyczny żółty kolor.
- W czwartek przeprowadzone zostało przez pracowników Okręgowego Urzędu Miar wzorcowanie odcinka. Natomiast zgodnie z przyjętym i przedstawionym GDDKiA harmonogramem, w najbliższy poniedziałek 20 grudnia, planowana jest legalizacja oraz odbiór techniczny urządzeń - mówi Monika Niżniak, rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Po oddaniu tunelu do użytku, co ma nastąpić w najbliższych dniach, system pomiaru prędkości ma być testowany już na kierowcach jeżdżących trasą ekspresową.
Urządzenia zamontowane w tunelu zostały przeniesione z budowanej autostrady A1, gdzie tymczasowo służyły ograniczaniu prędkości na niebezpiecznym odcinku. Na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kamery zostały zdemontowane i przeniesione do tunelu trasy S2. Koszt ich montażu na Ursynowie to ok. 200 tys. złotych.
O odcinkowy pomiar prędkości apelował już dwa lata temu burmistrz Ursynowa Robert Kempa.
- Ważne jest, by kierowcy nie przekraczali prędkości, bo skutkiem tego będą wypadki i kolizje, które zamkną przejazd tunelem. A wówczas samochody zakorkują nam Ursynów - mówi burmistrz. W kwietniu tego roku instalacji OPP domagała się ursynowska rada dzielnicy.
Drogowcy wielokrotnie zmieniali zdanie w tej sprawie. Najpierw mówili, że system nie jest konieczny, później naciskali na inspektorat transportu drogowego, by jednak go wprowadzić. Jesienią stanęło na zapowiedzi instalacji dwóch fotoradarów. Kilka tygodni temu GDDKiA zawnioskowała ostatecznie o przeniesienie tymczasowego systemu OPP spod Częstochowy na Ursynów.
W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Jak zapowiada GITD każdy kierowca, który przekroczy prędkość, będzie mógł się spodziewać kary.
- Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń - deklaruje GITD.
Tunelem POW wg szacunków początkowo ma przejeżdżać 5 tys. pojazdów na godzinę, a prognozy na 2035 rok przewidują nawet 7,5 tys. aut - czyli 180 tys. na dobę. To tyle samo ile dziś jeździ trasą Armii Krajowej i Trasą Toruńską, czyli odcinkiem S8. Liczba wypadków również może być podobna. W tunelu będzie obowiązywał limit prędkości 80 km/h.
*zdjęcia w artykule: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
49Komentarze
Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Uwaga! Komentarze ukazują się dopiero po moderacji przez redakcję.
Bardzo dobrze
Edytowany: 5 miesięcy temu
W poniedziałek legalizacja i odbiór techniczny, czyli będzie to otwarcie w poniedziałek, czy nie?
Edytowany: 5 miesięcy temu
Sie okaże. Odbiór miał być w sierpniu 2020 roku. I co? Nic. Więc jak w poniedziałek nie otworzą tunelu, też nic się nie stanie.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Super, że są kamery. Ale ograniczenie 80 km/h? Jadący od strony mostu mają ograniczenie do 100, ale nie ma pomiaru, więc będą tacy co będą pędzić 140, ale jak znam życie, większość będzie jechać 110-120. Naglę rozpoczyna się pomiar odcinkowy, to wszyscy grzecznie zwolnią, ale nie do 100, tylko 80 A NAWET BARDZIEJ DO 70! Skutek będzie taki, że panicznie unikając wypadków w tunelu, będą one przed tunelem. Tragiczna decyzja.
Edytowany: 5 miesięcy temu
No dobrze, ale jaka jest alternatywa? Wprowadzić pomiar na wcześniejszym odcinku? Też będzie można użyć takiego samego argumentu.
Edytowany: 5 miesięcy temu
jac. - generalnie odcinek sprzed węzła na Puławskiej do wjazdu na most można by ograniczyć, bo tam jest dużo wjazdów i zjazdów i uniknie się gwałtownego hamowania.
Edytowany: 5 miesięcy temu
I o to chodzi. Następstwa poważnego wypadku samochodowego w tunelu są wielokrotnie groźniejsze niż następstwa takiego samego wypadku na otwartym terenie. Wystarczy przecież wyobrazić sobie czym różni się POŻAR samochodów w tunel i poza nim, podobnie w przypadku kolizji i konieczności odebrania ciężko poszkodowanych helikopterem w tunelu i poza nim. Więc te kamery jak najbardziej spełnią rolę w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa i zmniejszenia skutków wypadków. I dlatego je tam zainstalowano.
Edytowany: 5 miesięcy temu
a czy w tunelach w Austrii, Szwajcarii, we Włoszech też ograniczają prędkość? NIE!!! bo to jest głupota. Ruch trzeba upłynniać, a nie zwalniać robiąc korki na wjeździe.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Oczywiście że tak, uspokajają ruch i kontrolują ruch w tunelach. Cywilizowany świat ma ograniczenie 80km/h i ani kilometra więcej, no w Chinach jest 70km/h.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Ależ oczywiście, że ograniczają! Zazwyczaj jest to akurat 80 km/h. I chociaż sam lubię jeździć szybko to akurat tego typu ograniczenia uznaję za jak najbardziej uzasadnione z uwagi na podwyższony poziom ryzyka i koszty związane ewentualną kolizją.
Edytowany: 5 miesięcy temu
na CAŁEJ obwodnicy Wiednia masz 80 km/h geniuszu i jakoś żyją
Edytowany: 5 miesięcy temu
Oczywiście, że ograniczają. Jak wielokrotnie udowadnia szereg warszawskich kierowców, depcząc ostro po hamulcach przed czerwonymi światłami, ruch szybki to nie to samo, co ruch płynny.
Edytowany: 5 miesięcy temu
A potem w TV widzisz relację z pościgu na 30 radiowozów, które pędzą za autem co 60 mil ma na liczniku. Tu trzeba koniecznie progi zainstalować. Panowie Progi, za mało progów, progi mówię! ( wysokości co najmniej takiej, jak te na Idzikowskiego! Progi!)
Edytowany: 5 miesięcy temu
G.. mnie wieden obchodxi, zwlaszcza, ze tam autostrada leci przez centrum miasta. W berlinie nie ma takich ograniczen, i co teraz? Znalazl sie conti, swiatowiec, pewnie kolejny troll z zezowatego mazowsza.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Hej hej, Wiedeńczyku... W Austrii przez Wiedeń idą AUTOSTRADY w każdym kierunku, ale mają po 3-4 PASY. Jak już przy tunelach jesteśmy, to jeszcze warto wspomnieć, że tak w Austrii, jak i np. Chorwacji, masz ograniczenie w tunelu do 100km/h jeśli kierunki są oddzielone, a zaledwie na kilku gdzie masz dwukierunkową w jednej nitce tunelu, to dopiero robią 80km/h!!!
Edytowany: 5 miesięcy temu
Wszytsko OK, szkoda tylko, że zamiast obiecanego pięknego i zielonego parku nad tunelem powróci ten tragiczny relikt średniowiecza - byle jaki i niezorganizowany bazar, ważniejszy jak sądzę niż pętla autobusowa którą wysiedlił za zgodą władz gminy. A nie, bo przecież we władzach gminy zasiadają sami zainteresowani, to już wszytsko jasne. Kasa się zgadza, kogo obchodzi komfort mieszkańców.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Zawsze można się na wieś przeprowadzić. Wszystkim nie dogodzisz. Jedni chcą pętlę a inni bazarek.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Droga ekspresowa i 80 km/h, debile. Dopiero beda dzwony jak sie zacznie hamowanie przed tunelem. I wtedy te auta i tiry wleją sie na ulice Ursynowa i bardzo wam tak kuźwa dobrze, chcieliscie ograniczenie to bedziecie mieli.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Ty jesteś debil. To jest miasto i 80km/h powinno być na całym miejskim odcinku POW. Tak jest w cywilizowanych krajach.
Edytowany: 5 miesięcy temu
W d.byles, g. widziales a nie cywilizowany swiat.
Edytowany: 5 miesięcy temu
A jaka jest minimalna dozwolona ? Pytam, bo potrzebna jest do wyliczenia średniej :-)
Edytowany: 5 miesięcy temu
minus 0 km/h
Edytowany: 5 miesięcy temu
Zrób prawo jazdy to się dowiesz.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Prawko zrobiłem gdy miałem lat 17. Mam bezterminowe :-). Przepisy się zmieniają, ale nie ma mechanizmu kontroli znajomości takowych (no chyba że palnie się jakąś piramidalną bzdurę, niebieski to wychwyci i wlepi domiar). Pomysł na karanie jest, kasa do kieszeni odpowiedniego resortu. A może szkolenia? egzaminy? A może są, tylko o tym nie wiem? Dofinansowany z UE program szkoleń :-) ?! Coraz częściej czuje się, jak ten gość z epizodu drugiego, film "Kraj". Coraz bardziej się tego boję, że nie tylko Ja.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Daliście się nabrać ! Przecież to atrapy !!!!
Edytowany: 5 miesięcy temu
Dobra wiadomość. Plus dla Burmistrza, że aktywnie zajął się tematem. Jednak czasami coś się udaje.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Ten jaki kuzwa lizus.. Dobra wiadomosc bedzie taka, jak te tiry z cork do omska beda ci pierdziec pod oknami, bo jakies bezmózgi wymysliły sobie hamowanie przed tunelem. Zobaczymy co wtedy bedziesz biadolił. Alez to bedzie piekny widok. To na ra
Edytowany: 5 miesięcy temu
Kamery ok. ale co z filtrami? Czy mamy mieszkać w najbardziej zanieczyszczonej spalinami dzielnicy? Bez szpitala, który nas będzie leczył z chorób płuc...
Edytowany: 5 miesięcy temu
A czy ty aby nie histeryzujesz? Trochę o tym poczytałem i wychodzi na to, że nie istnieje skuteczny sposób filtracji tych spalin. Wszędzie indziej w Warszawie trasa jest wygrodzona ekranami, ruch jest duży i... tragedii nie ma. Jak miałem 6 lat i się wprowadziłem z rodzicami na Ursynów (w budowie), to już wtedy mówili o tej trasie. Tak więc był czas aby zareagować. Skoro tak się spalin boisz, to co ty w Warszawie robisz? Mało to w Polsce wsi, gdzie przejedzie jeden samochód na godzinę?
Edytowany: 5 miesięcy temu
Dziwne, miało nie być kamer, a będą, miały być filtry a ich nie będzie ! Ktoś,coś wytłumaczy?
Edytowany: 5 miesięcy temu
Filtry by nie zarabiały, nawet na stracie finansowej by były (serwis, konserwacja, itp.). Natomiast kamery to istna żyła złota, zarobią na serwis, na swoje utrzymanie ogólne i na grubasów w garniakach z instytucji :)
Edytowany: 5 miesięcy temu
Na co ty chcesz zakładać te filtry. Te dwie stacje wentylacji to wentylacja pożarowa a nie wentylacja tunelu.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Wypadki na drogach szybkiego ruchu nie są powodowane przez przekraczanie prędkości. Teza burmistrza jest błędna. Odcinkowy pomiar nie załatwia sprawy odległości od pojazdów i zajeżdżania drogi. Ciekawe czy ta ponad setka kamer będzie użyta do wyłapywania innych wykroczeń czy też będą tak samo bezużyteczne jak kamery na skrzyżowaniu.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Dokladnie.. Teraz tylko czekac az kolejny bezmózg wymysli tu buspas
Edytowany: 5 miesięcy temu
Takim znafcom + antyszczepionkowcom już dziękujemy. Ale jeśli nalegacie i rzeczywiście jesteście takie kozaki to podpiszcie oświadczenie - i noście je zawsze przy sobie, - żeby was nie leczyć po wypadku spowodowanym przekroczeniem prędkości i nie leczyć po zachorowaniu na Covid.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Zwężenie. I kontrapas rowerowy. M(n)JN już pracuje nad tym.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Się zastanawiam nad fiksacją rowerową osoby o nicku "*_gacie". Osoba owa wszędzie widzi rowery i jest wręcz przez nie osaczona. Każdy temat na HU powoduje wizję roweru. Niesamowite. Może nie trzeba się bać, wsiąść na rower i spróbować? Rower nie gryzie, większość kolarzy/rowerzystów również. A wszystkim wesołych świąt.
Edytowany: 5 miesięcy temu
no tak przeciez nie ma zadnej roznicy gdy ktos ci zajedzie droge gdy jedziesz 130km/h a 80km/h. Jadac 80 km/h tunel pokona się w 105 sekund przy 120km/h bedzie to 70 sekund. Tylko wyobraźcie sobie co moglibyście zrobić z tym zaoszczędzonym czasem.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Aster, sam sobie odpowiedziałeś. Przekroczenie 80 km/h nie oznacza wypadku.
Edytowany: 5 miesięcy temu
ok widze, że jak sie nie napisze jasno i wyraźnie to jest problem ze zrozumieniem kontekstu. Uważam, że jest duża róznica jesli ktoś zajedzie Ci droge gdy jedziesz 80km/h niz 120 km/h bo w razie utraty kontroli nad samochodem łatwiej go opanowac jadac wolniej, a ewentualne straty w razie wypadku beda mniejsze.
Edytowany: 5 miesięcy temu
btw druga część komentarza o zaoszczedzonym czasie jest równiez sarkastyczna - pisze na wypadek gdyby ktoś też nie zrozumiał, bo jak widać jest z tym problem :)
Edytowany: 5 miesięcy temu
Aster, a co było przyczyną kolizji? Przekroczenie prędkości czy zajechanie drogi? Proponuję wrócić do mojego pierwszego postu i czytać tyle razy aż go zrozumiesz.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Od konotopy do wezla nie ma 80 km/h i wypadkow nie ma. Ale ci co autem oatatni raz to do slubu jechali, nagle sie doktoryzują jak to 80 km/h na tej samej ekspresówce, tylko juz przez Ursynów spowoduje spadek wypadków z 0 do minus 10.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Zajechanie drogi w tunelu jest możliwe przy zmianie pasa ruchu, jeśli mówimy o wymuszeniu pierwszeństwa to odległość między pojazdami nie jest az tak ważna (w końcu to wymuszenie) - ale istotnie jesli jest wieksza odleglosc miedzy pojazdami teoretycznie bedzie mniej takich wymuszen. Druga sprawa ze taki rodzaj ograniczenia predkosci wymusza na kierowcy wieksza uwagę. Trzecia sprawa jest to tak mało istotny aspekt - czy pojedziesz 80km/h czy 100 km/h to większej różnicy czasowej nie zrobi wiec nie wiem skąd w ogole to oburzenie.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Aster, czytaj dalej, bo wciąż nie łapiesz problematyki, którą wyraźnie opisałem. Podchodzisz do tematu jak milicjanci, dla których każdy wypadek to wina prędkości. A ja piszę o monitoringu takim jak na szwajcarskich autostradach.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Alez rozumiem temat, tylko jestem realista, tu nie jest Szwajcaria i takiego monitoringu na razie nie bedzie. Predkosc powoduje 33% wypadkow w Polsce. A szkody powstale w wyniku innych przyczyn (np wymuszenie pierwszenstwa) w tym konkretnym przypadku (tunel pow) beda nizsze z powodu nizszej predkosci. To chyba logiczne?
Edytowany: 5 miesięcy temu
Brakuje tu mojej wypowiedzi. Nawet coś napisałem, ale po tym co Wicia z kolegami dziś odwalił, odpuściłem i wykasowałem. Zaczynam się bać o to, co mnie czeka za zakrętem. Co jeszcze musi się stać ?! Co!
Edytowany: 5 miesięcy temu
Skoro 80 a 100 km nie ma zadnej roznicy czasowej, to 60 vs 80 tez nie bedzie miało, wiec wprowadzmy 40 km/h. A moze jednak skoro od konotopy w strone Ursynowa nie ma zadnych wypadkow, to zrobmy przez Ursynów 120 km/h. Nie trzeba ograniczac do 80, wystarczy, ze byloby przestrzegane 120 km/h.
Edytowany: 5 miesięcy temu
Tak dla porównania. 80 km/h to jest na Marynarskiej, a ci na ekspresówce z tym wyskakują. To jest kuźwa dramat.
Edytowany: 5 miesięcy temu