Zamknij

ZTM tnie komunikację po wakacjach. Mniej kursów w rozkładach, a 195 do likwidacji!

12:39, 27.08.2022 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 12:40, 27.08.2022
Skomentuj SK SK

Linia 192 wróci po wakacjach, ale z mniejszą liczbą kursów, a linia 195 już ostatecznie idzie do likwidacji! Takie zmiany na Ursynowie wprowadza po wakacjach Zarząd Transportu Miejskiego. Tłumaczy to mniejszą frekwencją w autobusach i brakiem kierowców.

Już za kilka dni uczniowie powrócą do szkół. Z wakacji w dwóch etapach wraca też komunikacja miejska. Większość linii od 1 września powróci do standardowych godzin kursowania, np. 209, 263, 339, 809 oraz 815.

Popularne wśród mieszkańców Zielonego Ursynowa "siedemsetki" - 710, 724 i 742 - wracają do normalnych rozkładów od 2 września. Od poniedziałku, 5 września wg całkowicie nowych rozkładów jeździć będzie autobusy 709, 727 i 739 - będą podjeżdżać na przystanki częściej. To ukłon w stronę mieszkańców rozrastających się osiedli w Józefosławiu.

Sporo ursynowskich linii poczeka jednak z powrotem do przedwakacyjnych rozkładów na studentów. Do października rzadziej będą jeździć autobusy linii 179, 319, 331 i 503. Do tego grona zalicza się także linia 193, ale tylko w dni wolne. W ciągu tygodnia pojedzie już według standardowego rozkładu.

Krócej, albo... wcale

Duże zmiany czekają linię 192 - tę, którą ZTM, ku oburzeniu wielu mieszkańców, zawiesił na wakacje. Autobus wraca 1 września z nowym, krótszym rozkładem. Autobusy tej linii będą podjeżdżać na przystanki co 15 minut w godzinach 6-20. Przed wakacjami 192 kursowała od godz. 5 do 23. Ponadto w soboty będzie jeździć na skróconej trasie Os. Kabaty - Ursynów Płd, a w niedziele wcale nie będzie kursować.

Powodem jest mała popularność linii. W uciętych godzinach oraz w weekendy na odcinku od Ursynowa Płd. do Metra Wilanowska pasażerów jest najmniej.

- Na podstawie danych z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach wiemy, ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów (czyli dużo wsiada i dużo wysiada), czy też, na których dużo osób wsiada a na których wysiada itp., jakie są najpopularniejsze godziny podróży. Przeanalizowaliśmy dane z kilku przedwakacyjnych miesięcy tak, aby obraz ich funkcjonowania był jak najpełniejszy - mówi Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

To jednak nie koniec ucinania ursynowskich linii. Na trasę nie powrócą zawieszone na wakacje autobusy linii 195. Ani we wrześniu, ani w październiku. To według ZTM również jedna z najmniej wykorzystywanych linii na Ursynowie. ZTM próbował zlikwidować linię już kilkukrotnie. Napotykał jednak na silny opór mieszkańców. Jeszcze w zeszłym roku zapewniano, że mimo małego obłożenia linia 195 zostanie zachowana. Ostatecznie miejscy przewoźnicy dopięli swego. Dodatkowym argumentem za jej likwidacją są utrudnienia w związku z budową trasy tramwajowej na Wilanów.

ZTM dopiął swego

Historia zakusów na linię 195 jest bardzo długa. Autobus wielokrotnie był zawieszany, likwidowany i przywracany. Często zmieniały się też rozkłady. Po raz pierwszy mieszkańcy walczyli o zachowanie autobusu 195 w 2013 roku. Miał on wówczas zostać zastąpiony przez linie 166, 179, 210 i 503. Ostatecznie udało się uratować linię, jednak jej trasa została skierowana z Traktu Królewskiego na Góry Mokotów. Autobus po protestach wrócił na Trakt, ale tylko częściowo, bo dojeżdżał do Placu Trzech Krzyży. 

Obawy o losy linii 195 wróciły w 2017 roku, gdy - z powodu zamknięcia pętli autobusowej Natolin Płn. na czas budowy tunelu POW - nie miał gdzie zawracać. Ostatecznie skierowano go na przystanek przy metrze Natolin, gdzie kończył i rozpoczynał swoją trasę.

W wakacje autobus 195 zniknął jednak na dobre. A teraz już oficjalnie ZTM likwiduje linię.

Skąd tyle cięć?

Zarządca komunikacji miejskiej tak dużą liczbą zmian tłumaczy po pierwsze mniejszą liczbą pasażerów po pandemii - przed wakacjami do zbiorkomu wróciło między 80 a 85 proc. pasażerów sprzed epidemii Covid-19. To powoduje, że pogarsza się sytuacja finansowa komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, radni miejscy nie zgodzili się podwyżki cen biletów, które w Warszawie są niższe niż w innych dużych miastach.

Jak poinformowała dyrektorka ZTM Katarzyna Strzegowska, w ostatnim czasie stołeczna komunikacja z wpływów biletowych zbiera już tylko 22 proc. kosztów funkcjonowania. W tym roku miasto powinno dołożyć do utrzymania połączeń kolejny miliard złotych. A budżety samorządów ucierpiały na zmniejszonych wpływach z podatków PIT, których rząd nie rekompensuje.

W tym roku nasilił się także kolejny problem - brak kierowców.

- Operatorzy, których pojazdy obsługują trasy WTP zmagają się z brakiem kierowców na rynku pracy. Od pewnego czasu zgłaszają nam braki w obsadach utrudniające planowe funkcjonowanie WTP. Korekty rozkładów pozwalają unikać niespodziewanych „wypadnięć” kursów, co jest uciążliwe dla pasażerów. Do podobnych działań zostały też zmuszone inne duże miasta, np. w Krakowie z powodu braku kierowców od września zmniejsza liczbę autobusów na ulicach, w Poznaniu autobusy będą jeździły rzadziej niż przed wakacjami, sytuację analizuje Gdańsk - mówi rzecznik ZTM Tomasz Kunert.

Dodaje jednak: - Funkcjonowanie WTP w powakacyjnym okresie będzie przez nas dokładnie obserwowane. Dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(40)

natolinnatolin

30 5

jeżeli likwidują 195 to przywrócic 192 przez Lanciego i 504 przez Metro Natolin. A co do 166 to jest wyjątkowo niepunktualna ze wzgledu na ciagłe demonstracje na trakcie krolewskim i imprezy na stadionie narodowym. 12:48, 27.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

doktorekdoktorek

9 6

Ja bym jednak skierował na Lanciego 166. 166 i 179 zwykle jadą razem, więc jednej z tych linii można zmienić trasę. 19:07, 27.08.2022


reo

PasażerPasażer

20 11

Likwidacja 195 jakoś mnie nie dziwi. Pracuję na zmiany korzystałem z niej - jeśli była taka opcja - na odcinku Pięciolinii -> Dolinka. Nawet w godzinach tzw szczytu jechałem prawie pustym autobusem. Tak czy inaczej troszkę szkoda bo ta linia to cała historia :-) 13:48, 27.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nastolatek MKMNastolatek MKM

36 13

Propaganda. Autobusy linii 195 przewożą porządną ilość pasażerów. 13:52, 27.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

za co się mszczą ?za co się mszczą ?

22 6

Linia 195 zawsze miała dużą frekwencję, ponieważ prowadziła przez trakt królewski. Dowoziła ludzi tam gdzie potrzebowali.
To złośliwe posunięcie wobec Warszawiaków. 23:31, 27.08.2022


BoomBoom

13 19

Jak to mała frekwencja. Przecież jak tylko malunecie buspasy to aktywiści krzyczą, że w autobusie jadą wręcz setki pasażerów, a tu nagle zbiorkom się nie podoba? 13:55, 27.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SkorpionSkorpion

38 35

Buahahahahaha. Przesiądź się do bardzo dobrzej zorganizowanej komunikacji miejskiej:)))). I jeszcze nam trzaskowski urządza zatkanie południa Warszawy buspasem na Puławskiej, tylko kierowców autobusów nie ma. Leci z nami pilot? Ile jeszcze upodlenia mamy znosić przez tego ignoranta, tylko dlatego, zeby mógł dos.ać jezdzącym samochodami?! Uprzedzając durne wypowiedzi, ja wlasnie jezdzę autobusem ale ten cały syf uderza wlasnie w pasazerów autobusów, nie kazdy Trzaskowski pracuje wzdłuż linii metra. A ten se kuzwa na campusy jezdzi polityke uprawiac, a nie potrafi miastem zarządzać, dramat!!! 14:13, 27.08.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

SasiadSasiad

9 26

Dokładnie! Dopuścić PiS do władzy w Warszawie, a będziemy mieli drugi Singapur! Dość niekompetencji! 08:26, 28.08.2022


XxxXxx

18 19

Przesiądź się do autobusu to nie będziesz stał w zatkanym południu. To ty tworzysz korek a nie buspas.
709 jest zawsze zapchany a w jednym autobusie jedzie ludzi na kilkaset metrów samochodowego korka.
Campus jest w weekend poza godzinami pracy urzędu. Chu ci do tego co robią urzędnicy w czasie prywatnym 08:40, 28.08.2022


ABCDEABCDE

19 11

Nigdy! Jeszcze to by zepsuli. Na szczęście PiS w stolicy nie ma szans. 09:43, 28.08.2022


Kłobucka Kłobucka

8 8

Szkoda że ZTM wszędzie ucina trasę na Bemowie dodaje, Józefosław zyskuje częstotliwość A Kłobucka jest na szarym końcu gdzie też powstają budynki, ulica się zwęża, autobus tylko jeden od kilkunastu lat. 18:30, 27.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BungabungaBungabunga

15 14

I słusznie Rafale ciąć ile się da na premie i nagrody dla urzędników musi wystarczyć. Jak komuś nie pasuje komunikacja niech bierze ubiera bolta albo taxowke. 19:21, 27.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kcbkcb

4 4

Można też jak Pan Rafał każdego dnia z metra Kabaty na metro Ratusz jechać limuzyną z kierowcą. A pieniądze nie muszą iść na premie. Pan prezydent może zbudować strefę relaksu z ekologicznych palet. 19:52, 29.08.2022


AutomobilistaAutomobilista

14 13

No tak- najpierw zlikwidowali 503,teraz chcą zlikwidować 195, a 179 i tak jeżdzi często co 2 autobus.Co chcą w takim razie mądralińskie urzędasy ograniczać .....1- 2 kursy 179 na godzinę!?!
Szkoda starszych,osób i uczniów - jednym słowem "przerąbane"
20:41, 27.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ABCDEABCDE

15 6

503 jeździ i ma się dobrze. Także obudź się Automobilistko :-) 09:38, 28.08.2022


AnonimAnonim

3 16

Kto obsługuje większość linii na Ursynowie? Zajezdnia Woronicza, to nic dziwnego, że są cięcia. XD Niech ogłoszą w ZTM przetarg na busy przez ajenra i jeżdżą nimi po małopopularnych liniach. 20:49, 27.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ByłyKierowcaByłyKierowca

9 0

Z cyklu nie wiem ale wypowiem się, na każdej zajezdni w Warszawie i u wszystkich ajętów są kosmiczne braki Kierowców. To tyczy się też całej Polski. 20:01, 29.08.2022


Taka prawdaTaka prawda

25 2

Problem jest duży i dotyczy wyłącznie brakiem kierowców. Młodzi ludzie nie garną się do tego zawodu a starsi szoferzy odchodzą na emerytury. Młodym się nawet nie dziwię, aby zostać kierowcą autobusu, to trzeba mieć co najmniej 24 lata, przejść badania lekarskie i psychologiczne które są bardzo rygorystyczne tak co 2 lata, czepiają się wszystkiego, nie każdy może je przejść i wykonywać zawód, później jest czasochłonny kurs, trwa za zwyczaj kilka miesięcy później jest kwalifikacja zawodowa na przewóz osób, trwa chyba ok 130 godzin, później są egzaminy państwowe i wewnętrzne. Czas trwania tego wszystkiego min 6 miesięcy, są tacy co robią to ok roku. Koszt po kat B, ok 10 tyś. Teraz najważniejsze, zarobki w komunikacji miejskiej, ok 4 tyś netto, za tak odpowiedzialną i stresującą pracę, z takimi uprawnieniami nie warto. Widziałem ogłoszenie do Mc Donalda jako konserwator za etat 4 tyś netto, dopóki kierowcy nie będą zarabiać min 6 tyś netto, nikt i nic nie zachęci ludzi do tej pracy. 22:30, 27.08.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

cikcik

17 4

Dokładnie tak. 6000 netto podstawy plus dodatki typu premie, wysługa lat i kierowcy powinni się znaleźć. 09:54, 28.08.2022


BettyBetty

3 12

6000 netto dla kierowcy :)))))))))) obudź się. 07:16, 29.08.2022


ByłyKierowcaByłyKierowca

13 1

Betty a co w tym śmiesznego? W Norwegii Kierowca zarabia więcej niż niejeden supervisor w handlu internetowym. Odpowiedzialność za ponad 200 osób odpowiednio jest nagrodzona, pracownik zmotywowany a nie opluty jak u nas z rzuconym ochłapem finansowym jak psu na jajecznicę. 19:59, 29.08.2022


czytaczczytacz

30 6

Droga redakcjo, nie używajcie tego rusycyzmu : „zbiorkom”. Niby to szyderstwo jak z Orwella, jednak dzisiaj wszelkie rusycyzmy żle odbieramy. W języku polskim mówimy - zbiorowa komunikacja, lub komunikacja miejska . 23:23, 27.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DorotaDorota

26 10

Ludzie jeżdżą komunikacją ściśnięci jak śledzie. Jaśniepaństwo za nasze pieniądze wożą tyłki służbowymi samochodami. Może niech przesiądą się do komunikacji miejskiej i poczują ten komfort. Uważają, że upchną ludzi jak bydło, żeby podzielić między siebie niewykorzystane nadwyżki? Jeżdżę metrem i autobusami. Bardzo często przepuszczam składy, bo nie chcę stać upchnięta i stykać się z innymi. Pandemia jeszcze trwa a wszyscy mają to w dupie. 00:51, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FMLFML

38 9

Pętla autobusowa Natolin Płn. nie została zamknięta ze względu na budowę tunelu. Pętla nie została zamknięta w ogóle. Zamiast służącej wszystkim infrastruktury komunikacyjnej została zamieniona na kretyński bazar otwarty 2 razy w tygodniu po 4 godziny bo to przecież wazniejsze żeby kolesie ze stowarzyszenia sobie dalej zarabiali kasę niż żeby każdy dojechał do pracy. Polacy nie wyszli mentalnie z XII wieku a kilka osób sobie na tym świetnie zarabia. 07:11, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lukasz436Lukasz436

14 10

Nie oszukujmy się. 195 jeżdziło puste jak bęben. 179, 503 dosłownie brakuje 2 - 3 kursów z godzin 6 - 8. 192 już dawno powinno zostać skrócona do odcinka Ursynowskiego - do Metra Wilanowska woziła przypadkowych pasażerów. 07:11, 28.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nastolatek MKMNastolatek MKM

11 5

No właśnie nie. Jeździłem regularnie 195 i jedyny odcinek na którym była pusta to Roentgena. Rozumiem natomiast zmiany co do 192 - w weekendy woziła powietrze, a mieszkańcy apelowali o połączenie z Leclerciem no to mają. 12:36, 28.08.2022


AutomobilistaAutomobilista

2 1

Do abcd to ty raczej przespałeś- chodziło mi o dawną pierwotną trasę 503, w tym czasie gdy 504 jeżdziło belgradzką.....także abcd więcej merytoryki w temacie! 11:00, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkologEkolog

30 3

No i bardzo dobrze! Więcej osób będzie poruszać się samochodem co spowoduje jeszcze większe korki. Przeprogramujemy światełka, żeby była czerwona fala. Samochody będą miały większe spalanie a vat ponownie zawita na stacje benzynowe i cyk znajdą się pieniążki na nowe głupoty. 11:02, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

margomargo

29 2

Zastanówmy się dlaczego linie 195 i 192 odnotowują mniejsza liczbę pasażerów.... Może przyczyną jest zmiana trasy linii 192 po otwarciu POW? A może zmniejszenie częstotliwości kursowania, skrócenie godzin albo całkowite wakacyjne zawieszenie kursowania? Przed otwarciem POW na linii 192 jeździły tylko krótkie 2 drzwiowe autobusy zawsze pełne na full, przynajmniej na odcinku ursynowskim, to był świetny, szybki dojazd do samego metra oraz miejsc odległych od linii metra w kilka-kilkanaście minut w zależności od odległości do przejechania. Korzystałam z obydwu linii praktycznie każdego dnia. Po "dobrej zmianie" po POW i zmianie trasy 192 oraz ograniczeniach w częstotliwości 195 korzystałam nadal ale zdecydowanie rzadziej. Powód zbyt długi czas oczekiwania i przejazdu... 12:53, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

margomargo

35 4

Likwidacja linii 192 i 195 oznacza powstanie obszarów wykluczenia komunikacyjnego dla mieszkańców Imielina i Natolina z okolic POW, którzy nie mieszkają w bezpośrednim sąsiedztwie metra. Po otwarciu POW, możemy zapomnieć o szybkiej komunikacji, z której korzystamy od lat. Po latach chaosu, brudu i biegania przez lata wzdłuż płotu dzielącego dzielnicę i powrotu do "normalności" włodarze państwa, miasta i dzielnicy zamiast spełnienia obietnic filtrów, parku, dobrej komunikacji itp. ... serwują nam smog, odtworzoną starą infrastrukturę i zabierają wygodne połączenia.... Pytanie co jeszcze???? Osobiście jestem wkurzona! 13:10, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mkmmkm

15 4

Skoro 192 wozi mało pasażerów do Metra Wilanowska to można ją puścić do pętli CH Ursynów. Na Roentgena zastąpiłaby 195 i zostałyby weekendowe podjazdy do Centrum Onkologii. 15:47, 28.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mili7Mili7

19 0

Pracuję na Sobieskiego (10km). Z Kabat wsiadam do metra, wysiadam na metro Imielin, czekam na 503 (które ma teraz rzadziej jeździć), które nie zatrzymuje się na przystanku Kostrzewskiego, dopiero na Dolnej, wskutek tego cofam się jeszcze 400 m.
Czasem z Imielina podjeżdżam 185 do Dolinki, No i tam zawsze czekam z 10 minut, bo 166 i 195 które zatrzymują się na Kostrzewskiego nie trzymają rozkładu, nie wiadomo były już czy nie, a teraz 195 zlikwidują, zostaje 166, albo 503.
To jest paranoja. A 503 jest nawet teraz pełny w dopiero jak ruszy szkoła i uczelnie. 07:12, 29.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ByłyKierowcaByłyKierowca

10 0

Błąd - to dopiero wstęp do prawdziwej paranoi w komunikacji miejskiej. Poczekajcie do października, kierowców ubywa z miesiąca na miesiąc...ludzie gonią za pieniądzem a podwyżki 300- brutto czy zabranie wody butelkowanej na okres wakacyjnych skwarów tylko potęguje efekt by omijać taki kołchoz z daleka :) 19:52, 29.08.2022


PauloPaulo

9 4

Ludzie, po co piszecie te komentarze? I tak WTP ma wasze opinie głęboko w d.... To nie jest instytucja, z którą można się porozumieć. To jest instytucja, która podejmuje decyzje, nie licząc się z nikim. 20:29, 29.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ProtProt

13 3

ZTM jest złośliwy wobec kierowców to dlaczego by nie dla pasażerów też? Ten twór... ta przechowalnia rodzin z kolesiami już lata temu powinna być zlikwidowana. Wszyscy na tym by tylko zyskali. 20:59, 29.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KinookoKinooko

11 8

Trzaskowski weż się do pracy i zacznij zarzadzać stolicą, to Twój obowiązek i łaski nie robisz 11:55, 30.08.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaaaaJaaaa

4 2

Ma wyczarować kierowców? 21:30, 02.09.2022


sergserg

10 5

Zróbmy buspasy to kierowcy się przesiądą do komunikacji miejskiej, potem usuńmy linie autobusowe - przecież ludzie mogą się 10 razy przesiadać . Dzięki temu mamy oszczędności dla ZTM i przyroda nie cierpi - patrzcie wyborcy na nasze osiągnięcia... Państwu z ratusza już dziękujemy - niech pograją w SimCity i dadzą ludziom żyć w spokoju bez swoich "widzimisię" 09:07, 31.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pa-rapa-ra

8 5

Co na to burmistrz Kempa? Dlaczego milczy, nie broni mieszkańców. 23:57, 01.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

qwrqwr

2 8

Linia kursująca co pół godziny obsługiwana najmniejszym taborem została zawieszona - no po prostu dramat, jak mieszkańcy to przeżyją... 11:14, 07.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%