REKLAMAA1-FortSłużew-20-05----31-05-2019
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    15
    maja
    Środa
    godzina 17:15
    miejsce SGGW przy ul. Nowoursynowskiej 159C [Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji (zielony budynek, nr 32), Aula II
    bilety Wstęp wolny

    Na kolejną prelekcję Wszechnicy Żywieniowej pt. Błonnik pokarmowy a zdrowie człowieka – część 2, zapraszamy do SGGW przy ul. Nowoursynowskiej 159C [Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji (zielony budynek, nr 32), Aula II] 15 maja o godz. 17:15.

    Prelekcję wygłosi:  dr inż. Joanna Rachtan (Katedra Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa, SGGW)

    Na poprzednim wykładzie Wszechnicy, w dn. 10 kwietnia br. (dostępnym na YouTube), omówiliśmy błonnik pokarmowy pod kątem budowy chemicznej jego frakcji, ich właściwości fizyko-chemicznych i wynikających z nich funkcji fizjologicznych. Szczególną uwagę zwróciliśmy na skrobię oporną – frakcję błonnika dostępną dla człowieka głównie w produktach skrobiowych po ich ugotowaniu i wystudzeniu. Przedstawiliśmy również istotną rolę błonnika w zapobieganiu i leczeniu otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia.

    Tym razem przedstawimy inne, równie ważne zadania błonnika – m.in. te, jakie pełni w profilaktyce zaparć i nowotworów jelita grubego. Badania dowodzą bowiem, że zbyt małe spożycie tego składnika może znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia tych problemów zdrowotnych, dosyć często występujących u współczesnego człowieka.

    Z uwagi na wielokierunkowe działanie błonnika, rekomendacje żywieniowe wielu krajów, jak również WHO, zachęcają do odpowiednio dużego jego spożycia. Na przykład w Polsce, dorosłym kobietom i mężczyznom do 65 roku życia zaleca się spożycie przynajmniej 25 g na dobę, a seniorom 20 g. Poziomy takie można dosyć łatwo uzyskać w codziennej diecie, czerpiąc błonnik z takich źródeł jak: niskoprzetworzone produkty zbożowe, nasiona strączkowe, warzywa i ziemniaki, orzechy i owoce.

    A jeśli jednak występuje potrzeba suplementacji, to w jakich przypadkach zdrowotnych i jakie preparaty warto wówczas wybierać? Na naszym rynku są bowiem powszechnie dostępne i w dużym wyborze. Dlaczego przy ich stosowaniu trzeba wypijać więcej płynów i uwzględnić czas zażywania leków? A czy spożywanie produktów wzbogaconych w błonnik będzie dla wszystkich działaniem prozdrowotnym? Jaki jest asortyment tych produktów na naszym rynku? Czy dodatku błonnika spodziewamy się np.  w sokach, jogurtach czy mięsie mielonym?

    Na te i inne pytania odpowie nasz ekspert, omawiając następujące zagadnienia:

    Błonnik w profilaktyce zaparć i nowotworów jelita grubego
    Suplementacja – czy to dobre rozwiązanie??

    - charakterystyka preparatów błonnikowych dostępnych na rynku

    - wskazania i przeciwwskazania do stosowania suplementacji diety błonnikiem pokarmowym

    - preparaty wskazane w specyficznych jednostkach chorobowych, np. celiakii, fenyloketonurii, zaparciach, biegunce

    Produkty spożywcze wzbogacone w błonnik – kiedy korzyści, kiedy zagrożenia?
    Możliwość interakcji pomiędzy błonnikiem a lekami
    Składniki pożywienia określane jako fermentujące oligo-, di-, monosacharydy i poliole (FODMAP) i ich działanie w organizmie człowieka – korzystne i niepożądane
    Rola i funkcje błonnika pokarmowego w szczególnych stanach fizjologicznych organizmu m.in. niemowlęctwo, ciąża i laktacja, starość, aktywność fizyczna, choroby
    Beta glukany jako składnik o właściwościach funkcjonalnych i prozdrowotnych

    Dojazd autobusami: 148, 166, 185, 193, 401, 503.

    Wstęp wolny.

    wyszukaj wydarzenie

    Znajdź wydarzenie po słowie

    Pokaż wydarzenia z przedziału

    Pokaż artykuły z przedziału

    REKLAMAB1-POP-RADIO
    Artykuł załadowany: 0.0572 sekundy
    do góry strony