Powoli wyłania się konstrukcja tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Najlepiej widać to z lotu ptaka. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała najnowsze zdjęcia m.in. ursynowskiego odcinka trasy S-2, którą każdego dnia buduje aż pół tysiąca budowlańców.
Jak wielka to inwestycja można zobaczyć tylko na zdjęciach zrobionych z wysoka. Ursynów przecina już nie tylko szeroki pas rozkopanej ziemi, z dnia na dzień można zobaczyć coraz bardziej zaawansowane wielkie betonowe konstrukcje, które w przyszłości będą stropem tunelu POW.
Imponujące wrażenie robi wykop w okolicy skrzyżowania alei KEN i ul. Płaskowickiej, w środku którego "wisi" tunel metra. Widać też już portal wjazdowy do tunelu POW od strony zachodniej i betonowe stropy na ponad połowie odcinka "A", czyli tego ursynowskiego.
- Strop pośredni będzie tylko tam, gdzie tunel schodzi pod ziemię poniżej dwóch kondygnacji. W najgłębszym miejscu, pod metrem, będzie on około 21 metrów poniżej gruntu. Jesteśmy na początku wybierania ziemi spod stropu od strony zachodniej - czyli między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego - mówi Mateusz Witczyński, rzecznik Astaldi.
W środkowej, najgłębszej części wykopu - od tunelu metra w kierunku ul. Braci Wagów i ul. Lanciego - docelowo stropy będą aż dwa. "Górny" czyli ten, który właśnie powstaje oraz drugi dodatkowy "dolny" położony głębiej. To ten drugi będzie "dachem" tunelu POW. Między oboma stropami będzie tzw. pustka technologiczna.
Jak informuje Astaldi na całej długości tunelu (nieco ponad 2 km) jest już gotowych 85 procent ścian szczelinowych, czyli na takiej długości wkrótce budowlańcy będą mogli konstruować stropy tunelu. W tej chwili gotowych jest 55% stropów. Wykonawca ursynowskiego odcinka trasy S-2 przebudował też już prawie wszystkie instalacje podziemne kolidujące z inwestycją, poza jedną przy ulicy Rosoła.
Na końcu tunelu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód. Stoją fragmenty przyszłych łącznic - czyli wiaduktów, którymi kierowcy będą dojeżdżać choćby do skrzyżowania Płaskowickiej z ul. Rosoła.
Prace sprawnie idą także na pozostałych odcinkach budowy POW - w Wilanowie i Wawrze. Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się zadanie B, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad konsorcjum firm Gϋlermak oraz PBDiM nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu (wykonano ok. 70 proc.), a od strony Wawra kończy budowę ustroju nośnego na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System – ruchomy system rusztowań).
Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe.
Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się z kolei zadanie C o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi tam pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów ustroju nośnego estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).
Zaawansowanie na wszystkich odcinkach budowy POW wg GDDKiA sięga od 50 do 60 proc. Planowany termin zakończenia całej inwestycji to sierpień 2020 r. Przypomnijmy, koszt budowy tych trzech odcinków trasy S-2 to blisko 4,3 mld zł, z czego koszt robót to ponad 2,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie prawie 1,7 mld złotych.
ZOBACZ BUDOWĘ POW Z LOTU PTAKA:
[ZT]11855[/ZT]
jan12:40, 03.04.2019
jak krew z nosa
GDZIE SĄ ROBOTNICY, GDZIE MASZYNY!!! 12:40, 03.04.2019
KJL12:42, 03.04.2019
Na jakim ptaku lataliście? 12:42, 03.04.2019
Mio13:15, 03.04.2019
Przypominam pani redaktorce o takich liczebnikach jak: 500 czy 250.
Używanie wyolbrzymień typu: pół tysiąca lub ćwierć tysiąca jest bezzasadne. 13:15, 03.04.2019
Mieszkanka KEN13:48, 03.04.2019
Czy ktoś może się orientuje dlaczego strop tunelu po jeden stronie KEN (pod dawnym bazarkiem) jest niewspółmiernie wysoko do dolnego poziomu metra po drugiej stronie KEN? 13:48, 03.04.2019
Maruda22:14, 04.04.2019
Bo tak. 22:14, 04.04.2019
Kolega19:02, 03.04.2019
Ta obwodnica to idiotyczny pomysł. Środkiem osiedla prowadzić taki olbrzymi ruch samochodowy. Spaliny i smog. 19:02, 03.04.2019
Pol20:33, 03.04.2019
Jasne.
Lepiej było wyciąć pół Lasu Kabackiego a resztę poprowadzić pod oknami innych a nie moimi.
Typpwo polskie 20:33, 03.04.2019
koleżanka09:57, 04.04.2019
Szkoda, że dopuszczono do tego. Jest jeszcze szansa, że po otwarciu wykaże się zły wpływ tej autostrady na zdrowie mieszkańców i zamkną ją zaraz. 09:57, 04.04.2019
Żona Świstaka10:31, 04.04.2019
@koleżanka A słyszała Pani aby ktokolwiek, kiedykolwiek, gdziekolwiek zamknął wybudowaną za ogromne środki inwestycję drogową, ze względu na ew. "lokalne" pogorszenie jakości powietrza? 10:31, 04.04.2019
Tf23:48, 03.04.2019
Dobrze to wyglada. Za rok pojade tunelem. 23:48, 03.04.2019
Warszawiak 13:46, 04.04.2019
Ta obwodnica to fantastyczny pomysł. W końcu Warszawa przestaje być zaściankiem bez obwodnicy i dołącza do wszystkich stolic europejskich gdzie jest sprawny układ drogowy z obwodnicami i autostradami. Nareszcie dojechac do innych dzielnic na wschodzie, zachodzie i północy miasta, oraz wyjechać z Ursynowa można będzie nie pchając się przez centrum. 13:46, 04.04.2019
Jaro15:28, 04.04.2019
Dokładnie tak. Jednak teraz trzeba zrobić kolejny krok - zbudować kolejny pierścień, dla transportu ciężkiego, oddalony od Stolicy o kilkanaście albo więcej km. Jest nawet taka koncepcja. Obecne uciążliwości wynikają m.in. z tego, że całe sznury TIR-ów suną po S8. Jeśli będą omijać stolicę, uciążliwość obecnego "ringu" znacznie zmaleje. Obecną, budowaną wciąż, obwodnicę traktować należy jako pierwszy etap koniecznych inwestycji. Poza zacząć planować krąg drugi. 15:28, 04.04.2019
Warszawiak 15:52, 04.04.2019
Pełna zgoda. Ten drugi ring dla tranzytu, zwłaszcza tirów to konieczność. Obwodnica miejska powinna służyć głownie mieszkańcom. 15:52, 04.04.2019
ado15:14, 04.04.2019
Jest gdzieś plan przebudowy skrzyżowania ul.Pileckiego- Płaskowickiej który teraz jest tworzony? 15:14, 04.04.2019
Jaro14:28, 03.04.2019
14 52
Zapraszam w pobliże budowy. Perspektywa się zmieni. 14:28, 03.04.2019
Żona Świstaka10:01, 04.04.2019
6 45
@jan Jasne... A te tony betonu wylewa nocą świstak... 10:01, 04.04.2019
kojkid20:47, 08.04.2019
4 9
tak sie sklada ze budowa idzie sprawnie i caly czas sa pracownicy obecni 20:47, 08.04.2019