- Jak oni z nami ostro, to my też musimy tak grać. Jak trzeba będzie, to ludzie nawet blokadę zrobią - takie głosy słychać wśród mieszkańców Ursynowa sprzeciwiających się pomysłowi puszczenia ruchu przez lokalne ulice z trasy ekspresowej z pominięciem nieukończonego tunelu. Odwiedziliśmy osiedla, które na takim rozwiązaniu ucierpiałyby najbardziej.
Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce oddać odcinek od węzła Lubelska do Przyczółkowej wraz z mostem na Wiśle. Drogowcy potwierdzili również, że w tym czasie mają zamiar uruchomić oba węzły POW w naszej dzielnicy - Ursynów Wschód i Ursynów Zachód.
Podjęcie takiej decyzji w obliczu jeszcze nie skończonego tunelu oznacza wyznaczenie tzw. małego objazdu dla pojazdów jadących ekspresówką. W rezultacie znaczna część tranzytu na linii wschód-zachód trafi na ulice: Rosoła, Gandhi i Płaskowickiej.
Wprawdzie GDDKiA twierdzi, że tranzytu nie będzie, ale tylko dlatego, że pod tym pojęciem rozumie pozwolenie na ruch ciężarówek powyżej 16 ton. Wszystkie lżejsze auta będą mogły wjechać na Ursynów wjechać bez przeszkód. Drogowcy zapowiadają postawienie odpowiednio wcześnie na trasie znaków informujących, że tunel jest nieczynny. Miało by to zabezpieczyć stołeczne osiedla przez zalewem aut.
Mieszkańcy, którzy na własnej skórze odczują negatywne skutki urzędniczych decyzji, na samą myśl, że może się ona urzeczywistnić dostają gęsiej skórki. Wielu dopiero od nas dowiaduje się o planach drogowców.
- Nic jeszcze nie wiemy, ale ten pomysł jest niedorzeczny. Powinni ten ruch puścić przez Górę Kalwarię. Dlaczego ciężarówki mają tu nagle jeździć. Myślę, że wszystko się jeszcze dziesięć razy zmieni, chociaż jak się góra uprze to nic nie poradzimy. Zrobią co będą chcieli - komentuje małżeństwo z ul. Alternatywy 6.
Mniej ugodową postawę prezentuje inna mieszkanka tego bloku. Kobieta uważa, że nie ma co czekać i należy jak najszybciej przeciwdziałać pomysłowi drogowców.
- Moim zdaniem bez protestów mieszkańców się nie obejdzie. Myślę, że na razie jest spokój, bo mało ludzi wie co im się szykuje pod domem. Jak się rozniesie po okolicy, to ludzie wpadną w szał. Sama chętnie skrzyknę sąsiadów do zaprotestowania. Jak oni z nami ostro, to my też musimy tak grać. Jak trzeba będzie to ludzie nawet blokadę zrobią - zapowiada pani Anna z Alternatywy.
Kolejne większe skupisko bloków znajduje się w okolicach skrzyżowania Gandhi i Dereniowej. To tam wybieramy się w następnej kolejności. Tu również pomysł tranzytu wzbudza popłoch wśród mieszkańców.
- Nic dobrego z tego nie będzie. Tu jest blisko przejście do szkół i nie wyobrażam sobie jak będzie ono wówczas funkcjonowało! Nikt, kto tu mieszka, nie będzie tym zachwycony Czeka nas huk i smród - ocenia pani Magdalena z bloku przy ul. Gandhi 27.
Ponura wizja przyszłości towarzyszy również mieszkańcom bloków bliżej Rosoła, obok których dziennie mają przejeżdżać dodatkowe tysiące samochodów.
- Jak się tutaj sprowadziłem była cisza, czuć było zapach lasu. Wiadomo, że miasto musi się rozwijać, ale puszczenie takiego ruchu przez środek dzielnicy to gruba przesada. Teraz byle jak będzie się nam żyło, niestety - mówi pan Zbigniew z ul. Szolca-Rogozińskiego 15.
Trwają ustalenia między drogowcami a miastem w sprawie organizacji ruchu we wszystkich trzech dzielnicach dotkniętych problemem: Wawrze, Wilanowie i Ursynowie. Ostateczne decyzje mają zapaść w ciągu dwóch miesięcy. Ursynów zamierza protestować.
- Nie wykluczamy żadnego ze sposobów nacisku, łącznie z protestami i blokadami dróg. Czekamy na uzgodnienia GDDKiA z miastem - słyszymy w jednej z organizacji społecznych zaangażowanych w sprawę.
Petycje internetowe, sprzeciwiające się poprowadzeniu "małego objazdu" dla aut z trasy ekspresowej, prowadzą trzy lokalne stowarzyszenia: Otwarty Ursynów, Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa oraz Projekt Ursynów. Można podpisać wszystkie trzy.
Kazimierz08:58, 18.09.2020
Oni nic nie muszą wyznaczać GDDKiA. Wystarczy, że otworzą węzły i pozostałą część południowej obwodnicy a Google Maps zrobi resztę. Może 10 lat temu ludzie kierowali się znakami typu objazd i zakaz dziś włącza Google Maps i jedzie nie bardzo myśląc czy którędy aby do celu. Jako mieszkaniec Ursynowa Imielina jestem zły ale nic nie poradzimy trzeba to przetrwać, czekać na jak najszybsze otwarcie tunelu i podziękować kupcom z bazarku i burmistrzowi za rok zwłoki w opuszczeniu placu budowy - handlowali do końca jak grała do końca orkiestra na Tytanicu. 08:58, 18.09.2020
Moodgood09:05, 18.09.2020
To może niech się dogadają te trzy "lokalne" stowarzyszenia XD 09:05, 18.09.2020
Obserwator09:15, 18.09.2020
Rezerwa terenu pod trasę jest od lat 60-tych czy 70-tych? A dlaczego Gandhi jest dwupasmowa, w lokalizacji gdzie przez lata był nieduży ruch? Zapewne od razu wybudowano ja pod kątem wyprowadzenia w przyszłości ruchu z Węzła Ursynów Zachód. To że będzie tutaj trasa szybkiego ruchu było wiadomo od dawna. Pytanie jakie sobie zadawali mieszkańcy Ursynowa od lat brzmiało jedynie, kiedy. I ta chwila nadchodzi. 09:15, 18.09.2020
Kabatron14:44, 26.09.2020
Bardzo mnie dziwią głosy oburzenia, ludzi którzy od lat wiedzieli że mieszkają przy przyszłej autostradzie. Sądzę, że oburzenie jest fałszywe. 14:44, 26.09.2020
Kinyw09:18, 18.09.2020
Tak z czystej ciekawosci. Po wuja trzy petycje? Nie mogliscie sie dogadac, zeby była jedna? Tak to tylko rozmywanie głosów. Jak najdalej mi do OU, ale oni chyba pierwsi petycję zainicjowali. Naprawde, nie mozna zachecic do podpisywania tej jednej, tylko kazdy musi miec swoją? Przecież to piaskownica.
A co do tranzytu. Panie, panowie, inne płcie (nie chciałbym nikogo pominąć i tym samym urazić) w przypadku awarii, wypadku w tunelu itp. ten ruch i tak kiedys wyjedzie, pewnie nie raz, na ulice Ursynowa. Moze zacznijcie juz myslec, jak to rozwiązać, bo że do tego dojdzie wczesniej czy pozniej, to pewne. Na przyklad wyznaczyc jedna ulice do objazdu (nie wiem, czy plaskowickiej, czy gandhi/rosoła), odpowiednio ja poszerzyc i upłynnić w razie zatoru w tunelu (np. dluzszy cykl swiateł) i tam wtedy sugerowac objazd. Zeby potem znow nie było lamentów.
09:18, 18.09.2020
Jimmy09:49, 18.09.2020
Gandhi - Rosoła będzie tą awaryjną rezerwą, to już jest zgłoszone i ustalone. 09:49, 18.09.2020
dec10:32, 18.09.2020
> w przypadku awarii, wypadku w tunelu itp. ten ruch i tak kiedys wyjedzie, pewnie nie raz, na ulice Ursynowa
Oczywiście. Cały temat rozbija się o to, czy ruch taki zostanie puszczony na kilka godziny (powiedzmy, kilka dni przy awarii) czy na kilka miesięcy (a biorąc pod uwagę, że już się mówi, że nowy termin oddania tunelu może być nierealny - być może kilka lat). 10:32, 18.09.2020
W(BJS)11:22, 19.09.2020
Dlatego z tych powodów , i innych , ten projekt NIGDY nie powinien powstać w tym miejscu ! 11:22, 19.09.2020
Kabaciarz09:19, 18.09.2020
Może gdy wpadnie do nas ten tranzyt to zmniejszy się tranzyt z Konstancina i okolic ?
Uważam że to jest znacznie gorszy niż tranzyt z obwodnicy 09:19, 18.09.2020
dec10:30, 18.09.2020
Po pierwsze, uczciwie nie wiem skąd wniosek, że z Konstancina wjeżdża więcej samochodów (bo tak bym rozumiał wniosek, że to "gorszy" tranzyt) niż z POW - mam wrażenie, że trochę wyssany z palca. Po drugie - co miałoby ten istniejący tranzyt zmniejszyć tylko dlatego, że otworzymy dodatkowo ruch w poprzek? 10:30, 18.09.2020
lex_2009:36, 18.09.2020
Warto dodać, że petycja PU i IMU to zbieranie maili od mieszkańców. Na ich petycji nawet nie widać, ile osób ją poparło.
Kiedyś szef PU Kamil Orzeł został za to wywalony z zespołu ds. budżetu partycypacyjnego, za naruszenie regulacji dot. danych osobowych. 09:36, 18.09.2020
Heyah09:57, 18.09.2020
Szkoda że nie przeszkadza im tranzyt z Konstancina" który codziennie korkuje Rosola i KEN 09:57, 18.09.2020
dec10:26, 18.09.2020
Sam nie wiem co jest najgłupsze w tej wypowiedzi...
Bezsensowny whataboutism? Porównywanie skali ruchu na Rosoła/KEN w tej chwili z tym co będzie jak "otworzą" POW? Sugerowanie, że ktoś nie ma prawa protestować jeśli już wcześniej nie protestował w podobnym temacie? Czytanie ludziom w myślach i stwierdzanie co im przeszkadza a co nie?
Takie krótkie zdanie, tyle możliwości... 10:26, 18.09.2020
pytek14:16, 18.09.2020
a ty nie korkujesz Dolinki lub Puławskiej? Jeździsz tylko po Ursynowie? 14:16, 18.09.2020
Głupie wuje z GDDKiA09:59, 18.09.2020
Ja chętnie wezmę udział w blokowaniu tranzytu. Nie dość, że niechcą zamontować filtrów, to jeszcze wiele miesięcy będą nas truć tym "małym tranzytem". A przypominam, że most Łazienkowski idzie do generalnego remontu. 09:59, 18.09.2020
rrh10:29, 18.09.2020
...nie most (jest nowy) a trasa, czyli estakady 10:29, 18.09.2020
Warszawa 222:45, 18.09.2020
Po co ci filtry? 22:45, 18.09.2020
Swiety11:17, 18.09.2020
Ciekawe co będzie się działo jak POW otworzą całkowicie, nadal przecież auta będą zjeżdżać na węzłach U-Wschód i U-Zachod czy też będzie protest... najtrudniej moim zdaniem będzie na odcinku Gandhi między Pileckiego a Płaskowickiej, gdzie Miasto St. nie zbudowało zatok autobusowych, a do tego jest rondo, wyjazd z Instytutu Hematologii i obok Szpital. 11:17, 18.09.2020
boleks17:05, 19.09.2020
Ale wówczas będą zjeżdżać tylko ci co muszą a nie wszyscy. Tak więc nie obawiam się jakiegoś znaczącego wzrostu ruchu w przeciwieństwie do tego tymczasowego pomysłu. 17:05, 19.09.2020
POW12:22, 18.09.2020
Mam taka nadzieje ze mieszkańcy ursynowa. Dostaną zakaz jazdy obwodnicą, przecież jak budowano bloki wiedziano że za kilka lat powstanie autostrada. A przez burmistrza ursynowa jest opóźnione oddanie tunelu. O panad rok. Przecież burmistrz blokował rozpoczecie prac na tym odcinku. A mieszkańcy ursynowa życzę niech kupią sobie rowery. Skoro im wszystko przeszkadza. 12:22, 18.09.2020
Zawiedziony12:23, 18.09.2020
Ależ mamy wysyp pisowskich trolli z ich fake newsami. 12:23, 18.09.2020
peon13:51, 18.09.2020
człowieniu, o czym ty piszesz? Od 36 mieszkam na Ursynowie, od 4 praktycznie na budowie tunelu i ruchu tranzytowego z Powsina i dalej. Widziałeś jak wygląda Nowoursynowska o 8 rano? Albo Stryjeńskich? Te ulice nie są przystosowane do takiego natężenia ruchu! To teraz jeszcze klaszczesz dla tranzytu przez ul. Gandhi, tam jest 1 aktywny pas ruch w kierunku południowym od KENu! Na drodze tego "objazdu" jest 6 szkół, co za dekiel 13:51, 18.09.2020
Taka_prawda14:39, 18.09.2020
Tak, pamiętam. Szczególnie długo trwało przekazanie odcinka bazarku "Na Dołku". Blokowali to, należący do PO, ursynowscy radni i tylko warszawskie lemingi tego nie pamiętają i trollują na tym forum. 14:39, 18.09.2020
Ar21:24, 19.09.2020
Co fakt to fakt. Podziekujmy kupcom z bazaru i wspierającym ich radnym. To oni nas w to bagno wpakowali. Wywalczyli swoje, a my będziemy cierpieć. Na litość pisowskich urzędników nad peowskim Ursynowem nie ma co liczyć. 21:24, 19.09.2020
warszawianin18:49, 18.09.2020
Tam gdzie ąutostrada tam smog, smród i huk. POW prwcz z Ursynowa! 18:49, 18.09.2020
Oxygen - Miejski Fil20:24, 18.09.2020
Popieramy petycję! Ursynów #BezSmogu!!! 20:24, 18.09.2020
kierowca bombowca 08:17, 19.09.2020
Objazd przez Gandhi i Rosoła to mydlenie oczu neurobiałkom, hihi. Kto zabroni kierowcy 16-to tonowej ciężarówki w drodze z Londynu pojechać z węzła Ursynów Zachód najkrótszą drogą na wprost ulicą Płaskowickiej do węzła Wschód i dalej do Władywostoku? Włodarz z pl. Bankowego z ursynowskim włodarzem będą zatrzymywać kierowców na Płaskowickiej i pytać o cel podróży, hihi? 08:17, 19.09.2020
Ursy09:18, 19.09.2020
Zrozumcie nic tego nie zatrzyma. Musicie się pogodzić że Ursynów już nie będzie sypialnią Warszawy a jednym z głównych korytarzy drogowych dla tranzytu, plus ruch lokalny z Konstancina, Julianowa, Piaseczna itd. Dodatkowo powstaje dużo bloków mieszkalnych na Ursynowie. Co wy chcecie blokować? Każdą ulicę? Lokalizacja Ursynowa się nie zmieni. 09:18, 19.09.2020
W(BJS)11:07, 19.09.2020
Ty z GDDiA ? 11:07, 19.09.2020
Jimmy 11:29, 19.09.2020
@W(BIS) niestety Ursy ma rację. 11:29, 19.09.2020
mesty15:46, 20.09.2020
Budowa zewnetrznej obwodnicy Warszawy, ktora docelowo ma otoczyc cale miasto i jest przewidziana w planach CPK, zdecydowanie zmniejszy problem. Tranzyt ominie Warszawe, POW stanie sie ringiem miejskim. Bedzie mozna wyrugowac wszytkie TIRy poza dostawami dla miasta. Skutecznym sposobem obrony przed ruchem przelotowym jest ZAWEZANIE ulic, wprowadzenie stref 30 km/godz. Samochody przelotowe omijaja takie miejsca, a mieszkancy do siebie dojezdzaja plynnie i w sumie sprawniej niz w korkach. 15:46, 20.09.2020
issaa11:57, 21.09.2020
~Ursy, i dlatego ze Ursynow był sypialnia Warszawy NIE NADAJE SIE do duzego ruchu tranzytowego. Tu sa małe wąskie ulice osiedlowe, ktore nie są w stanie przerobić takiego zwiekszonego ruchu samochodowego. Już teraz sama budowa POW zakorkowała dzielnicę totalnie.
Puszczenie tranzytu przez Ursynów to nie tylko nieszczęście dla mieszkańców ale przede wszystkim dla tranzytowców. Masz szanse zobaczyc ruch samochodowy na S2? samochody przy nawrotce? to teraz wyobraź sobie te wszystkie samochody np. na ul Gandhi....Ktos zupełnie bez wyobraźni to wymyslił. I nie piszę tego złośliwie bo akurat ja mieszkam poza "tranzytem" więc problem mnie nie bedzie dotyczył. Bezposrednio bo, oczywiście, poruszam sie po Ursynowie, w tym samochodem. 11:57, 21.09.2020
Lex12:11, 19.09.2020
Bo Warszawa to totalny syf komunikacyjny przykładem jest choćby miasteczko Wilanów. Miał być cud a jest smród 12:11, 19.09.2020
mesty15:49, 20.09.2020
Od poczatku bylo wiadomo, ze MW bedzie kicha totalna. Teren podmokly, wiec garaze zalewowe, brak terenow zielonych, brak infrastruktury do zycia i od samego pocztaku przewidziane gigantyczne trasy przelotowe. MW wyglada swietnie, niestety, to za malo, by bylo to dobre miejsce do zycia. 15:49, 20.09.2020
Jan15:53, 22.09.2020
Dla mnie to też zagadka, jak można było budując praktycznie od zera miasto nie przewidzieć miejsc parkingowych przy większości ulic. Wszystkie kwartały zabudowane blokami typu gród warowny Biskupin, w środku namiastka zielonego raju z parkingami podziemnymi, a dookoła ulice i chodniki bez miejsca do zatrzymania. 15:53, 22.09.2020
Kabatron15:14, 26.09.2020
Gdzie są radni ursynowa, którzy blokowali rozpoczęcie budowy tunelu? Gdzie jest Pan Burmistrz?
Gdyby to była normalna autostrada jak wszędzie, to by nie było opóźnienia. Niech się teraz tłumaczą za ten sabotaż. 15:14, 26.09.2020
Boom09:14, 18.09.2020
24 28
I znowu te kłamstwa sugerujące że to gigantyczne opóźnienie to wina kupców i władz miasta. 09:14, 18.09.2020
Imielinczyk14:50, 18.09.2020
13 4
Objazd można zorganizować inną trasą, a nie przez osiedle mieszkaniowe. Przez ulicę którędy miałby być ruch, chodzą dzieci do szkoły w ramach jednego okręgu. 14:50, 18.09.2020
Wacław Jarząbek22:15, 24.09.2020
0 0
Przecież wystarczy, żeby Astaldi oddało 200m zamkniętej teraz Płaskowickiej (od Rosoła do Cynamonowej) i po sprawie!!!!! Puścić na te 2 miesiące ruch osobowy prosto Płaskowickiej (a niech stoi tam nawet korek, jak i stał cały czas ostatnie 2 lata), TIRy zakaz wjazdu całodobowy i koniec sztucznego problemu! 22:15, 24.09.2020