Zamknij

Czerwona krata na pędzącego rowerzystę. ZDM chce spowolnić jednoślady

10:13, 12.08.2019 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 10:16, 12.08.2019
Skomentuj ZDM ZDM

Ursynowska radna Sylwia Krajewska rok temu proponowała progi zwalniające do rowerzystów. Pomysł został publicznie skrytykowany, ale problem z pędzącymi na złamanie karku rowerzystami pozostał. Miejscy drogowcy właśnie rozpoczęli testowanie eksperymentalnych sposobów na spowolnienie jednośladów.

Rok temu, w odpowiedzi na skargi mieszkańców dotyczące szybkiej jazdy rowerzystów w alei KEN, między Jeżewskiego a Zoltana Baló, radna Ursynowa Sylwia Krajewska zaproponowała nietypowe rozwiązanie.

- Rowerzyści wjeżdżają tu pędem, nawet po 30 km na godzinę. Przez cały Ursynów wzdłuż alei KEN można "przycisnąć". Dlatego potrzebne jest fizyczne spowolnienie ruchu - mówiła nam radna i złożyła interpelację w sprawie zamontowania progów zwalniających.

O pomyśle zrobiło się bardzo głośno, nasz artykuł na ten temat rozpowszechnił się w całej Polsce lotem błyskawicy. Temat wzbudził ogromne emocje, a ponieważ progi zwalniające dla rowerzystów są zakazane, propozycja radnej została powszechnie skrytykowana.

Drogowcy rozpoczęli eksperyment

Problem pędzących rowerzystów jednak pozostał i wciąż nie ma skutecznej metody na poprawę bezpieczeństwa na ścieżkach rowerowych. Dlatego do tematu wrócili miejscy drogowcy.

- Rosnący ruch rowerowy sprawia, że coraz częściej dochodzi do konfliktów między rowerzystami i pieszymi. Szukamy rozwiązań, które pozwolą ograniczyć to zjawisko. Oprócz typowych, takich jak wyznaczanie zebr, testujemy również rozwiązania niestandardowe. Chcemy zbadać, czy mają one wpływ na zachowania pieszych i rowerzystów - mówi Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich. 

W trzech punktach Warszawy drogowcy rozpoczęli pilotaż trzech różnych rozwiązań, które mają uspokoić ruch rowerowy i spowodować, że również piesi poczują się bezpieczniej.

Na ul. Okopowej w rejonie ul. Wolność droga dla rowerów w miejscu przecięcia z ciągiem pieszym została oznaczona czerwoną kratownicą. To miejsce, w którym piesi przekraczają długą, prostą drogę dla rowerów idąc na przejścia przez jezdnię. Oznaczenie drogi dla rowerów ma wskazać obu grupom użytkowników, że w tym miejscu należy zachować ostrożność

- informuje Zarząd Dróg Miejskich.

na zdjęciu powyżej: Czerwona kratownica w miejscu przecięcia drogi dla rowerów z ciągiem pieszym, na ul. Okopowej w rejonie ul. Wolność (fot. ZDM Warszawa)

Drugim z wybranych miejsc jest ul. Waryńskiego w rejonie stacji metra Politechnika i ul. Nowowiejskiej. Popularna droga dla rowerów krzyżuje się tutaj z potokami pieszych wysiadających z metra, tramwajów i autobusów.

- W miejscach takiego przecięcia wprowadziliśmy oznakowane przejścia dla pieszych, na których rowerzysta powinien ustąpić pierwszeństwa. Aby podkreślić konieczność zachowania ostrożności podczas jazdy, bezpośrednio przed przejściami dla pieszych wprowadzone zostały specjalne rowkowane płytki. Przejechanie po nich ma dodatkowo zwracać uwagę rowerzysty na sytuację na drodze - mówi Mikołaj Pieńkos z ZDM.

zdjęcie powyżej: Rowkowane płytki przez przejście dla pieszych w rejonie stacji metra Politechnika i ul. Nowowiejskiej (fot. ZDM Warszawa)

Trzecie rozwiązanie polega na punktowym zwężeniu drogi dla rowerów. Drogowcy testują je na Polu Mokotowskim, w miejscu gdzie droga dla rowerów przecina alejkę parkową. Kilkanaście metrów wcześniej droga dla rowerów została zwężona o 50 cm z każdej ze stron.

- Zamiast dotychczasowej opaski posadzone zostaną krzewy. Ma to stworzyć efekt wizualny, uprzedzający o zbliżaniu się do przecięcia z chodnikiem - mówi Mikołaj Pieńkos.

zdjęcie powyżej: Zwężenie drogi dla rowerów na Polu Mokotowskim (fot. ZDM Warszawa)

Jak zapowiada ZDM w każdej z trzech lokalizacji prowadzone są badania zachowań pieszych i rowerzystów, tak aby można było ocenić wpływ zmian na sytuację w danym miejscu. Od wyników tych badań uzależniona jest decyzja o dalszym stosowaniu pilotażowych rozwiązań.

Jak myślicie, czy te rozwiązania będą skuteczne? Komentujcie!

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(61)

IwonagrIwonagr

23 15

To tak jakby napisać że samochód jadący po jezdni stanowi problem. 10:45, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pierwszeństwopierwszeństwo

1 0

Masz rację, samochód jadący po jezdni nie powinien stanowić problemu dla rowerzysty chcącego przez nią przejechać. 17:59, 26.08.2019


reo

SławekSławek

23 2

Cóż ... takie rozwiązania będą tylko utrudnieniem dla ludzi jeżdżących normalnie a debile i tak będą je ignorować. 10:49, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Sławek ma racjęSławek ma rację

7 0

Pan Słąwek generalnie ma rację, to niemal w 100% zależy od kultury jazdy rowerzystów a i tak trzeba uważać na osoby które maszerują często ścieżkami.
A pani radna ma pomysł niestety wyjatkowo w związku z tym chybiony!
Widać, że brakuje jej już publicznej przestrzeni a w związku z tym takie cudeńka wymyśla. Ostatnio na koncercie widzieliśmy ją jak na siłę wpychała się na miejsce na "przodzie" byleby była widoczna. Tak to jest - pozostaje jedynie rozpychanie się łokciami i szczerzenie zębów na każdej możliwej okazji bo pomysły jak widać ma więcej jak liche. 17:03, 12.08.2019


uuuuuuuuuuuuuu

29 15

Niech głupki z um przestaną mieszać chodnik z drogami rowerowymi! Na niektórych odcinkach co kilkanaście metrów jedne z drugimi się przecinają!

Dla rowerów powinny być głównie pasy rowerowe tuż obok pasów dla samochodów (a w szczególności tam gdzie dopuszczalana prędkość jest nie wyższa niż 50 km/h), tak jak na świętokrzyskiej czy na tamce. 10:53, 12.08.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

RowerzystaRowerzysta

24 5

Popieram. Jako użytkownik roweru również uważam, że ścieżki rowerowe powinny być podłączone do jezdni a nie chodnika. Wyeliminowałoby to większość dotychczasowych problemów. 11:42, 12.08.2019


mikumiku

10 15

slaby pomysl, kolizja pieszego z rowerem zazwyczaj konczy sie na potluczeniach i awatnurze. Kolizja roweru z samochodem konczy sie polamanymi konczynami lub smiercia. 12:10, 12.08.2019


uuuuuuu uuuuuuu

10 0

Dlatego też pisałem, że chodzi mi głównie o drogi gdzie jest ograniczenie do 50 km/h (choć na drogach z ograniczeniem do 90 km/h także się takie pasy sprawdzaj. Nie słyszałem o wielkiej ilości wypadków na tamce/świętokrzyskiej itd. Problematyczne są nieco jedynie skrzyżowania gdzie część kierowców zapomina o tym, że po prawej stronie mają pas rowerowy, a rowerzystom na nim, którzy jadą prosto powinni ustąpić pierwszeństwa. Ale to kwestia przyzwyczajeń. 12:33, 12.08.2019


jac.jac.

9 4

Generalnie pomysł byłby wart zastanowienia. Ale widzę tu dwa problemy. Pierwszy, to notoryczne zastawianie takich ścieżek przez samochody ('przecież muszę gdzieś parkowac'). Drugi to praktyka, która w naszym kraju niestety jest taka, że ograniczenia do 50 kph część kierowców traktuje jako wprowadzone dla żartu. Jeżeli ma Pan pomysł na wyeliminowanie tych dwóch problemów (fotoradar co 300m?, skupienie się straży miejskiej na nieprawidłowo parkujących?), to ja jestem jak najbardziej za. 15:23, 12.08.2019


AntycyklistaAntycyklista

22 21

Rowery do lasu a nie w miastach. 11:06, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MichalMichal

22 10

A auta na autostrady 11:34, 12.08.2019


Anna009Anna009

20 9

Przed pasami proponuję napis "pieszy ma pierwszeństwo".
No i jakaś akcja promocyjna, że na skrzyżowaniu ścieżek rowerowych rower z prawej ma pierwszeństwo.
Dodatkowo koniecznie wprowadźcie opłatę za przewóz roweru transportem miejskim. 11:22, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

koLegakoLega

14 11

A przed przejściem przez ścieżkę rowerową: TO JEST KUR..CZACZKU PRZEJŚĆIE WIĘC SIĘ ROZEJRZYJ ZANIM WLEZIESZ POD ROWER. 14:24, 12.08.2019


PieszyPieszy

29 8

To jest problem zastępczy
Główny problem to hasanie rowerzystów po chodnikach . Policja i Straż nie reagują a to jest główna przyczyna wypadków
Dziwie się ze jeszcze nie było spraw sądowych przeciwko władzom miejskim o zezwolenie na jeżdżenie rowerami po chodnikach i ten sposób przyczyniając się do b poważnych wypadków
PRECZ Z ROWREAMI NA CHODNIKACH!! 11:59, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mg63mg63

17 2

fotoradar postawcie. 12:19, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MiśMiś

2 0

Właśnie Puchalski postawił pierwszy fotoradar na DDR.
I wiecie co robi ten fotoradar? Zachęca do szybszej jazdy :) 19:03, 19.08.2019


IzaIza

28 12

Rowerzyści to najgorsze bydło zostałam potrącona przez pędzącego rowerzystę na chodniku dla pieszych chociaż obok była ścieżka rowerowa i trafiłam do szpitala! 12:29, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jjjj

18 2

a co to da jak oni przepisów nie znają z ci co znają mają to w d , monitoringi mandat tylko uderzenie po kieszeni daje efekt ! 12:40, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MateoMateo

25 7

Rozumiem na chodniku takie coś, ale z jakiej paki na ścieżce rowerowej? Jestem za tym, żeby rowery jeździły po ścieżkach rowerowych tam gdzie one są, a nie po chodniku czy też po ulicy. U nas istnieje niestety jeden wielki problem - piesza ciemnota łazi po ścieżkach rowerowych, rowerowa ciemnota jeździ (tam gdzie nie powinna) po chodnikach i środkiem ulicy, a samochodowa ciemnota parkuje zastawiając chodniki i ścieżki. Rozwiązaniem jest tylko edukacja. 12:51, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dudekdudek

5 3

niestety... z glupka nikt nie zrobi mozdzka... jedyna wspolna EDUKACJA ktora zrozumie glupek i mozdzek to SLONE MANDATY tak PO 500 zlotych i plus ... a za trzecim RAZEM to konfiskata tych szybkich ROWEROW i tak z 500 godzin pracy spolecznej... nawet ulice zamiatac... zamiast panstwowe DUDKI bezskutecznie wydawac... to jest bardziej sensowne skasowac od nachalnie nie-PO uczalnych i szybko bedzie DYSCYPLINA... bo w naszym swiecie jeszcze BOLI jak KIESZEN jest TRZEPANA nie zaleznie od biedaka czy kasiastego... 01:23, 13.08.2019


XxxXxx

21 2

No malowidla napewno pomogą :)
Gratuluje 12:52, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomekTomek

18 18

Samochody jadą jeszcze szybciej niż rowery. Ale piesi jakoś nie wchodzą na KEN nie rozglądając się. A ścieżkę rowerową traktują jak chodnik. Czemu nie zaczną chodzić zygzakiem po ulicy 13:46, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HehHeh

14 21

To czego piesi wchodzą na ścieżkę rowerowa, zamiast iść chodnikiem Albo babsztyle z wózkami się przaja bo im lepiej pchać jak w telefon się gapia. Rowerem jedzie i ma do tego prawo. I nie nie mieszkam tam ale szlag mnie trafia jak czytam o takich głupotach i co się dziwić że rowerem woli jechać ulicą pomimo że ma ścieżkę. 13:51, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nicknick

9 5

Efekt upychania DDR na chodnikach... 14:00, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kierowca _solidarnoskierowca _solidarnos

4 4

a kiedy zostana spowolnione pojazdy SM i policji, które łamią przepisy nie tylko predkosci ale parkowania i wlączania sygnałów byle gdzie. Kiedy Ci przestepcy w mundurach poniosą kare i zostana dyscyplinarnie wyrzucone panie brudzinski na bruk, na świnski ryj?? Moze jak Pan Kaczynski o tym sie dowie to ruszycie urzedasy 4 literami ze strachu. 14:03, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wojtekwojtek

35 19

Progi zwalniające dla rowerzystów powinny bezwarunkowo powstać przed każdym wjazdem na ulicę (krzyżowanie się ścieżki rowerowej z ulicą)
Kierowca samochodu skręcający w prawo nie jest w stanie zauważyć pędzącego rowerzystę 14:14, 12.08.2019

Odpowiedzi:7
Odpowiedz

AdUrbemAdUrbem

25 32

To nie powinien mieć prawa jazdy, skoro nie widzi. 15:00, 12.08.2019


jac.jac.

19 16

Takie skrzyżowania nazywają się zazwyczaj przejściami dla pieszych (nie widziałem innych przecinek sciezki rowerowej z ulicą). I tam należy zwolnić proszę Pana. Wtedy zazwyczaj, jeśli nie wysyła się właśnie SMS-a i nie poprawia urody, wszystko się widzi. 15:18, 12.08.2019


SylwekSylwek

25 6

Kolego lub koleżanko jac. Nie wszędzie jest wystarczająca widoczność. Na przykład skręcając w prawo z Al. Niepodległości w Batorego kierowca nie ma szansy zobaczenia szybko jadącego rowerzysty. Pieszych się widzi doskonale, ale ścieżka rowerowa jest za wysokimi krzewami. Tam bezpieczniej jest skręcać gdy rowerzyści mają czerwone światło, a samochody zieloną strzałkę.
Mnie zawsze dziwi, że rowerzyści i piesi nie szanują własnego życia i zdrowia. Co im przyjdzie z tego, że mieli rację, gdy zostaną kalekami na całe życie, lub je stracą? 16:05, 12.08.2019


kv-1kv-1

14 20

Jak będzie patrzył i odpowiednio zwolni to zauważy rowerzystę pędzącego z zawrotną prędkością - w porywach 30 km/h. 16:17, 12.08.2019


jac.jac.

8 14

Panie Sylwku kwestia ograniczonej widoczności nie dotyczy tylko ścieżek rowerowych ale również skrzyżowań. Często również o ograniczonej widoczności, czasem z powodu nasadzeń, a czasem parkujących niezgodnie z przepisami samochodów. A jednak nie widzę apeli o progi zwalniające na drogach głównych przed skrzyżowaniem z podporządkowanymi.

W samochodzie zazwyczaj jedzie w dzisiejszych czasach jedna osoba, podobnie jak na rowerze. Dlaczego konieczność uważnego sprawdzenia, czy nie wjedzie się w szybko jadący samochód nie jest problematyczna a w przypadku roweru jest? Czy fakt przemieszczania się rowerem czyni uczestnika drogi gorszą kategorią człowieka? Tym bardziej, że prędkość 30 km przy której rower uważa się za 'pędzący' dla samochodu jest absurdalnie niska. 16:39, 12.08.2019


tyletyle

2 5

tu chyba minusiki dają idioci bo nie rozumiem - jest przejazd rowerowy to ZWOLNIJ bo NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA - stań dla świętego spokoju i nie zrobisz krzywdy sobie i innym. Tak samo z zieloną strzałką - za wjazd bez zatrzymania powinno być z 5 tysięcy pln kary bo niektórzy debile wpadają jakby mieli zielone....
Jeżdżę samochodem, komunikacją miejską, rowerem i jestem pieszym. Niestety poziom intelektualny tego społeczeństwa jest żałosny. 22:18, 15.08.2019


Do ~tyleDo ~tyle

3 1

Jak masz przejście na DDR dla pieszych "to ZWOLNIJ bo NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA - stań dla świętego spokoju i nie zrobisz krzywdy sobie i innym. .... Niestety poziom intelektualny tego społeczeństwa jest żałosny." 18:53, 19.08.2019


RowerzystaRowerzysta

16 3

Sugeruję zainstalować bramki obrotowe jak w metrze! 14:37, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SąsiadSąsiad

2 11

To na Ursynowie jest metro? Kurczę a ja myslakem że wszyscy w korku stoją. 07:56, 13.08.2019


UrsynowskiGadUrsynowskiGad

14 9

Skomentuję krótko: Nareszcie! 14:40, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ewikewik

20 4

Właśnie wczoraj w niedzielę jadąc samochodem na Ursynowie widziałam jak mamuśka na rowerze i małe dziecko na małym rowerku może 5 letnim chłopcem buszowała nie na ścieżkach rowerowych ale po ulicach w okolicy budowy na Płaskowickiej przejeżdżała przez jezdnię nie patrząc czy dziecko z przodu jedzie czy za nią na skróty tu samochód tam ludzie nawet nie zeszła z roweru i nawet nie odwracała się wjeżdżając na jezdnię skandal a na ścieżkach piraci rowerowi szkoda słów oby pieszy nie trafił się przechodząc, tylko strach pędzą i wyzywają wszystko im się należy żadnego nie mają szacunku dla ludzi .. 15:20, 12.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Koncert życzeńKoncert życzeń

1 0

Proszę: ,,,,,,,,,, i ........... Nie ma za co :) 15:29, 12.08.2019


99

0 2

e uważaj - WSZĘDZIE TAM SĄ OZNACZONE PRZEJAZDY DLA ROWERÓW!!!! - wina będzie twoja i nikogo innego. Generalnie najważniejsze na osiedlach - UWAŻAJ NA PRZEJAZDY ROWEROWE I UWAŻAJ W STREFACH ZAMIESZKANIA - bo bydło panuje a narobi sobie tylko kłopotów nie patrząc na znaki. Pomijając geniuszy intelektu puszczających małe dzieci na rolkach czy rowerku na ścieżkę rowerową - równie dobrze mogą na ulicę - tu w razie wypadku kara może być BARDZO DOTKLIWA (narażenie dziecka na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia - co gorsza CELOWE)
22:15, 15.08.2019


Hi Hi

39 11

Niestety większość rowerzystów to to ludzie ograniczeni którym się wydaje że wszystkie drogi należą do nich. Zero szacunku dla pieszych. Kij w szprychy nauczył by niejednego pokory. 15:28, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

UrsynowskiGadUrsynowskiGad

30 7

Coś w tym jest, że jazda na rowerze wywołuje jakieś dodatkowe pokłady agresji. Dobry temat na pracę z psychologii albo socjologii, tylko taki pod prąd idący, że strach się podjąć. 17:21, 12.08.2019


rowerzystarowerzysta

26 10

Skuteczne w spowalnianiu ruchu rowerów są zwykłe kostki brukowe z tzw fazą na krawędziach. Połowa trasy rowerowej w KEN jest z nich zrobiona i tam jeździ się wolniej. Problemy są tam, gdzie położono gładki asfalt. Wystarczy wrócić do dawnego materiału i zastosować go tam, gdzie to konieczne. 16:08, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZetZet

18 16

Słusznie, dlatego na wszystkich ulicach w mieście powinny być spowalniające progi co 2 metry. Dzięki temu kierowcy będą jeździć wolniej i zabijać mniej pieszych. A nowe drogi też najlepiej od razu robić gruntowe i niewyrównane. 01:12, 13.08.2019


UrsynowskiGadUrsynowskiGad

34 8

Z rozszalałymi rowerzystami nie może być dialogu, można tylko zaproponowanymi ograniczeniami nauczyć ich jak konia, gdzie wolno się rozpędzić a gdzie muszą zwolnić. 17:08, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

123123

22 1

brak kultury , rozumu i bezkarność 19:43, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarynaMaryna

29 2

Na ul. Rosoła rowerzyści pędzą wschodnią nitką chodnika przeznaczoną wyłącznie dla pieszych pomimo, że po stronie zachodniej jest specjalny pas dla rowerów....My mieszkańcy tej okolicy czujemy się zagrożeni, spacerując z dziećmi lub psami, idąc z zakupami, stojąc na przystanku autobusu - Teligi w kierunku centrum. Brak kultury użytkowników rowerów i hulajnóg kładzie się cieniem na naszym stosunku do rowerzystów, bo nagle za plecami, bez ostrzeżeń dzwonkiem, pojawia się pędzący jednoślad. Często też padają komentarze, jak łazisz babo..... Jak temu zaradzić? 06:47, 13.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Następna proszęNastępna proszę

2 19

Łazić lepiej. 07:54, 13.08.2019


tyletyle

10 0

Jestem rowerzystą - na chodniku BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO MA PIESZY. Poza tym większości wypadków chodnik jest częścią drogi a więc obowiązuje PORD - a tam są opisane odległości omijania (wyprzedzania) bezpiecznie przeszkód. Niestety wielu rowerzystów ma gdzieś jakiekolwiek przepisy. Teraz doszły hulajnogi gdzie już totalna masakra.
Widziałem też debila bez kasku na elektrycznym skuterze (korposzczur z ryja) przy zachodnim na ścieżce rowerowej. Także rozumiesz - w tym kraju tylko zero dopisać do wysokości mandatów i walić je co krok bo mentalność chama bierze górę 22:09, 15.08.2019


PIESZYPIESZY

25 10

NA DWUKOŁOWYCH IDIOTÓW NIE MA SIŁY. POZOSTAJĄ TYLKO KONTROLE, ZABIERANIE ROWERÓW I EWENTUALNIE ODSIADKA LUB GIGANTYCZNE MANDATY DLA RECYDYWISTÓW. 07:43, 13.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SąsiadSąsiad

10 33

Żeby ta osoba ktorej przeszkadza prędkość roweru zobaczyła co tu wyprawiają kierowcy... 07:50, 13.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaroJaro

9 22

Problemem warszawskich ulic są nieprzestrzegający przepisów, zasad zdrowego rozsądku i życzliwości wzajemnej: kierowcy, rowerzyści, piesi. To miejsce po prostu takie jest i będzie. Ewentualna zmiana wymaga czasu. Długiego. I nic nie zmieni wyzywanie się od bydła, idiotów, ludzi ograniczonych czy konstruowanie innych zabawnych określeń (wiem, odkrywcze!). Można to zaakceptować, lub.... Poszukać miejsc, gdzie ludzie są dla siebie ludźmi ;-) 10:37, 13.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

JanJan

1 1

Albo poczekać do momentu kiedy z bezkształtnej masy wykrystalizują się warstwy, które pogodzą się ze swoim miejscem w strukturze społecznej. Obecnie zbyt wielu walczy o coś dla nich nieosiągalnego i frustracja związana z niespełnieniem ambicji wylewa się szerokim strumieniem na ulice. Tak bym to ujął.
(40 lat, tyle przewiduję, że może to zająć, o ile znów nie przyjdą Niemcy, czy inni i wszystko od nowa) 12:33, 20.08.2019


JaroJaro

1 0

Bardzo mądre słowa, Janie :-) Aczkolwiek w dobie massmediów trudno oczekiwać, że zaniknie pęd do osiągania nieosiągalnego... Wszak każda reklama głosi, żebyś parł (w konsumpcji) stale do przodu. I oczywiście prawdą jest, że długie lata pod butem okupanta, a potem wywrócenie stolika przez komuchów nie pomagają w budowaniu społeczeństwa opartego na zaufaniu. Ufa się rodzinie (i to tej najnajbliższej), a cała reszta to konkurencja do tego samego rzadkiego dobra... Pozdrawiam! 16:20, 20.08.2019


pikapika

20 3

Rowerowy nigdy nie ustąpi pieszemu, nie ustąpi nawet samochodowi - woli władować się pod auto, a nie ustąpi. Piesi dla rowerowych to stonka, którą trzeba rozjechać. No ale jak rowerowy zostaje pieszym to już inna opcja, wtedy zmienia pogląd na sprawę. 10:19, 14.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

carcaracarcara

2 2

tak się składa ze rower ma przeniewierstwo przed samochodem 21:39, 20.08.2019


malgosia1973malgosia1973

10 20

A może raczej "czerwona kratownica na pieszych", żeby zauważyli, że wchodzą na teren, na którym NIE MAJĄ PIERWSZEŃSTWA przed rowerem? Tak z przepisów wynika, obecnie obowiązujących. Warto wiedzieć. 17:36, 14.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tyletyle

11 0

chwila moment - bardzo dużo jeżdżę na rowerze - GDZIE SĄ PASY???? co to za moda nie malowanie przejść dla pieszych? Już samo to powinno rowerzystów temperować (na ścieżce dla rowerów obowiązuje PORD). Kratka niewiele zmieni. Bardziej szczegółowych przepisów dla rowerów brak a coraz więcej osób ma elektryczne więc tam zapitalanie 25-30km/h to nie problem. Niestety doszedł kolejny - TOTALNI IMBECYLE NA HULAJNOGACH. Na szczęście bydła na rolkach coraz mniej aczkolwiek dziś na Belgradzkiej dzielny tatuś uczył córkę jazdy na ścieżce.... A tak swoją drogą to może SM i Policja zacznie reagować? Przy okazji gdzie na hulajnodze czy rowerze wyciąg z podstawowych przepisów? Ma do tego dostęp każdy.... 22:05, 15.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

canadianacanadiana

7 1

nowoczesny rowerzysta tak jak nowoczeny motocyklista i nowoczesny samochodziarz maja jedna wspolna ceche
zap.... lac
liczy sie tylko ON
dlatego kazdemu z nich
wszystkiego najgorsze z okazji i bez okazji 15:22, 19.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

yacentyyacenty

2 0

"Chamstwu trzeba dać odpór godnością osobistą i SIŁĄ FIZYCZNĄ". I wężykiem student podkreśl. ... I kij mu w szprychy... Nieśmiertelny tekst. 12:28, 27.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

yacentyyacenty

2 0

"Chamstwu trzeba dać odpór godnością osobistą i SIŁĄ FIZYCZNĄ". I wężykiem student podkreśl. ... I kij mu w szprychy... Nieśmiertelny tekst. 12:28, 27.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%