Zamknij

Jak powinna wyglądać szkolna interwencja psychoprofilaktyczna dotycząca wycofania ucznia lub zachowań autodestrukcyjnych?

09:49, 18.08.2022 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 09:51, 18.08.2022
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Celem interwencji psychoprofilaktycznej jest zapobieganie dalszemu pogłębianiu się zachowań autodestrukcyjnych lub wycofywaniu ucznia po ich zaobserwowaniu w środowisku szkolnym. Żeby przeprowadzenie interwencji było możliwe, należy przede wszystkim prawidłowo zdiagnozować zastaną sytuację i zaplanować działania adekwatne do problemu danego ucznia. W późniejszym czasie konieczne jest odpowiednie motywowanie dziecka do zmian oraz obserwacja ich przebiegania i trwałości.

Czym są zachowania autodestruktywne? Jak rozpoznać ucznia wycofanego?

Przeprowadzenie jakichkolwiek interwencji każdorazowo poprzedza szeroka diagnoza problemu, a żeby to zrobić, konieczne jest poznanie definicji i symptomów wycofywania się ucznia oraz zachowań autodestrukcyjnych. Podczas e-szkoleń dla szkół organizowanych na stronie https://ecrklex.pl/ ten temat poruszany jest o wiele szerzej, jednak również tutaj konieczne będzie zdefiniowanie niniejszych pojęć.

Uczeń wycofany przeważnie będzie sprawiał wrażenie osoby nieśmiałej. Rzadko uczestniczy w dyskusjach, ma skłonności do przyjmowania strategii unikowych, czuje się niepewnie w towarzystwie innych dzieci lub stroni od kontaktu. Przeważnie nie sprawia problemów na lekcjach. Uczniowie wycofani nierzadko mają skłonności do podejmowania niepokojących zachowań takich jak nadmierne korzystanie z Internetu, stosowanie używek i substancji psychoaktywnych czy pojawianie się zaburzeń zachowania. Chociaż, nie znaczy to, że każde wycofane dziecko jest na to narażone, istnieje o wiele większe ryzyko rozwinięcia się takich zaburzeń.

Czym są zachowania autodestruktywne? Zachowania autodestruktywne to takie, które podejmowane rzutują negatywnie na życie lub zdrowie. Zagrożenie mogą generować w sposób bezpośredni lub pośredni. Te drugie, to takie, których rezultaty są odroczone w czasie. Zachowania tego rodzaju mogą mieć formę łagodną lub mocną i być całkowicie nieuświadomione albo uświadomione, w zależności od konkretnego przypadku.

E-szkolenia dla szkół z Ecrklex.pl

Kiedy zachodzi konieczność przeprowadzenia interwencji szkolnej, należy zrealizować z uczniem dokładną analizę sytuacji oraz wspólnie zaplanować jej zmianę. Planowanie zmian powinno opierać się na podejściu wspierająco — motywującym do ucznia. Dowiedzieć się, o czym należy pamiętać w trakcie dokonywanych działań można ze szkoleń dla oświaty Ecrklex, które przeznaczone są dla pracowników szkoły, rodziców oraz innych osób związanych z oświatą.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%