Zamknij

Jak przygotować się do bycia specjalistą SEO?

13:34, 23.02.2020 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 13:36, 23.02.2020
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Biorąc pod uwagę, jak wielkie znaczenie dla firm ma dziś marketing internetowy, praca w tej branży jest bardzo ciekawą i dochodową opcją. Specjalista SEO lub inaczej SEO freelancer może współpracować z różnymi klientami, zajmować się swoją pasją i przy okazji naprawdę dobrze zarabiać. Takie zajęcie pozwala także na stosunkowo proste skalowanie swojego biznesu, np. poprzez stworzenie zespołu skupiającego również innych ekspertów. Jak przygotować się do bycia specjalistą SEO? Jak nim zostać? Czy w ogóle warto? Odpowiadamy!

Czy na pewno warto zostać SEO freelancerem?

Jeżeli interesuje Cię optymalizacja stron i link building, a termin audyt SEO zajmuje specjalne miejsce w Twoim zapasie słów, to z pewnością rozważasz możliwość zrobienia kariery jako SEO freelancer (przykład można znaleźć na stronie - https://matt-kozlowski.com). Specjalista SEO może pracować z właściwie dowolnego miejsca na świecie i w obecnej erze internetu, właściwie nigdy nie pozostanie bez zadań. Zanim jednak będziesz mógł cieszyć się komfortem wybierania tylko najbardziej lukratywnych ofert współpracy, musisz zdobyć wiele umiejętności i „skumulować” specjalistyczną wiedzę. Istotne jest także wykształcenie pewnych cech osobowości (które często nabywa się naturalnie w trakcie proces przed staniem się ekspertem), czyli cierpliwości, odpowiedniego podejścia do klientów, skrupulatności oraz, co najważniejsze – gotowości do stałej nauki i przyznania, że „złota strategia” tym razem nie zadziałała. Praca w tak dynamicznie zmieniającej się branży jak SEO (modyfikacje w algorytmach Google zachodzą każdego dnia) wymaga również stałego trzymania ręki na pulsie i śledzenia wszystkich nowych trendów.

Kim jest specjalista SEO i co należy do jego głównych zadań?

Najważniejsze zadanie specjalisty od SEO i główny powód, dla których firmy decydują się na współpracę z nim, jest pozycjonowanie stron w Google. Freelancerzy lub pracownicy agencji zajmują się więc optymalizacją stron internetowych, link buildingiem, wykonywaniem Audytu SEO, dokonywaniu kosmetycznych zmian w wyglądzie strony, niekiedy ubogacaniem jej wartościową treścią w postaci artykułów, oraz wieloma innymi skomplikowanymi zadaniami. Specjalista SEO to z pewnością zawód wymagający specjalistycznej wiedzy. Dobrą wiadomością jest jednak to, że tak naprawdę prawie każdy może ją zdobyć.  Od umiejętności SEO-wców zależy, czy pozycja strony w wynikach pozycjonowania się poprawi i czy współpracująca firma zwiększy swoją sprzedaż lub liczbę klientów.

Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy specjalistów od pozycjonowania należą: monitorowanie ruchu na stronie, analiza postępów związanych z pozycjonowaniem stron klientów i sprawdzanie ich pozycji w wyszukiwarkach, wyszukiwanie nisz tematycznych, uczestniczenie w opracowywaniu strategii marketingowych, dbanie o dostarczanie odpowiednich treści dla strony oraz analiza konkurencji. To jednak tylko podstawowa część zadań. SEO-owcy, szczególnie SEO freelancerzy, którzy pracują indywidualnie lub w małych zespołach, muszą także od czasu do czasu zajmować się tworzeniem treści na stronę (lub outsourcingiem ich napisania), wybieraniem słów kluczowych, a nawet mierzyć się z wykonaniem prostych projektów graficznych. 

Co powinien wiedzieć SEO freelancer?

W każdej branży można wyróżnić różne typy „specjalistów”. Nie inaczej jest z SEO, jednak wierzymy, że jeżeli czytasz ten artykuł, zależy Ci nie tylko na znalezieniu „jakiejś” pracy w branży SEO, ale na staniu się prawdziwym ekspertem. Przyjrzyjmy się zatem zakresowi wiedzy teoretycznej, która z pewnością Ci w tym pomoże. Podstawą jest posiadanie wiedzy: czym jest www, adres URL, jak działa sieć komputerowa oraz HTTP / HTTPS / HTTP2, nie wspominając już o teoretycznym działaniu technologii webowych. Umieć wymienić parametry w URLu wyników wyszukiwania Google (przynajmniej podstawowe), wiedzieć co to jest proxy i PageRank, znać statusy odpowiedzi serwera i umieć je sprawdzać, rozumieć pojęcia: DNS, przekierowanie, crawl budget dyrektywy dla robotów oraz indeksacja oraz wiedzieć za co kara Google i jakie są  ich rodzaje.

Zanim zaczniesz pracę nad jakimkolwiek projektem, powinieneś również poznać wszystkie najważniejsze czynniki rankingowe w Google, nauczyć się odczytywać i rozumieć poszczególne metryki Google Analytics, rozróżniać motywację stojącą za wpisywaniem w Google różnych rodzajów słów kluczowych oraz przerobić słowniczek SEO. Branża i zasady stojące za rankingowaniem stron stale się zmieniają, ale nic nie dzieje się bez przyczyny, dlatego warto się także zapoznać z historią największych zmian w algorytmach i ukończyć darmowe kursy Google. Jeżeli chodzi o teoretyczną wiedzę, trzeba również zgłębić tematy przyśpieszana strony, content marketingu oraz link buildingu.

Umiejętności Specjalisty SEO

No dobrze, teoria teorią, ale specjalista SEO to przecież „człowiek czynów”, dlatego ponad wszystko liczą się faktyczne umiejętności.  Co zatem powinien umieć pozycjoner, aby zapewniać wysoką jakość pracy? Przecież nie ma osób, które są praktykami zarówno w sferze analitycznej, contentowej i technicznej, a wciąż wielu SEO-wców osiąga znakomite rezultaty. Zasadniczo jednak specjalista SEO powinien umieć: przyspieszyć wczytywanie strony poprzez zmniejszenie wagi zdjęć, wykorzystanie pamięci cache itd., analizować dane z Google Analitycs, umieć posługiwać się konsolą CMD lub Terminalem Maca, umieć zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma, analizować możliwości konkretnych słów kluczowych, korzystać z arkuszy Excel i/lub Google Sheets, sprawnie poruszać się po najpopularniejszych skryptach sklepów internetowych i CMSach (jeżeli specjalista współpracuje też z właścicielami sklepów) oraz znać i wykorzystywać liczne narzędzia jak np. SemStorm, Planner słów kluczowych, Ahrefs, Google Analytics itd. – im większy zakres umiejętności, tym lepiej. SEO freelancerzy powinni też posiadać podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu programowania – mimo że zazwyczaj nie używają w pracy skomplikowanego CSSa, warto zapoznać się z podstawami HTML 5 + CSS oraz języków programowania – PHP, Python i JavaScript.

Pozycjonowanie stron w Google - Czy naprawdę potrzebuję aż tyle umiejętności?

Nie. Tak naprawdę pewne rezultaty można osiągać, dysponując tylko częścią wspomnianych umiejętności i jedynie powierzchownie rozmieć wspomnianą wcześniej teorię. Z drugiej strony, chcesz stać się specjalistą i mistrzem swojego fachu, prawda? Poza tym praca nad skomplikowanymi projektami, współpraca z bardzo wymagającymi klientami lub zatrudnienie w agencji na wyższym stanowisku, mogą wymagać on Ciebie nawet większego zakresu umiejętności niż ten, o którym napisaliśmy wyżej. Trzeba również pamiętać, że jedynym sposobem na dokładne zrozumienie jak indeksowane są strony www, jest praktyka i nieustanna nauka. Skąd więc czerpać przydatną wiedzę?

Gdzie zdobywać wiedzę i umiejętności, których potrzebuje specjalista SEO?

Specjalista SEO wykonuje swoją pracę w internecie, dlatego wiedzy powinniśmy również szukać… online. Mimo że najlepszym sposobem nauki pozycjonowania stron www jest praktyka, na początek warto zacząć od czytania materiałów dostępnych na rzetelnych blogach oraz darmowych materiałów na YouTube. Po „ogarnięciu” podstaw warto skorzystać z kursów i zdobyć nieco bardziej specjalistyczną wiedzę. Pierwszym kursem na liście „must-do” jest kurs od Google, a najlepiej cała seria darmowych kursów, które przekazują praktyczną wiedzę i właściwie pozwalają na rozpoczęcie pracy nad prostymi projektami. Bardzo dużą pomocą w rozwoju jako SEO freelancer jest także przebywanie, współpraca i dzielenie się informacjami z innymi specjalistami, w szczególności tymi z większym doświadczeniem. Poza tym oczywiście praktyka i nieustanna nauka na własnych błędach, która po pewnym okresie przyniesie wymierne rezultaty.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%