Zamknij

Jest umowa na dodatkowe stacje metra w centrum. Rzadsze kursy i utrudnienia?

14:49, 20.11.2019 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 17:34, 20.11.2019
Skomentuj SK/UM SK/UM

Miasto zawarło umowę na opracowanie projektór dwóch dodatkowych stacji na "ursynowskiej" linii metra. W ciągu dwóch lat powstanie dokumentacja dla stacji przy placu Konstytucji oraz stacji Muranów. Ale od planowania do rozpoczęcia budowy droga jeszcze daleka. Tym bardziej, że jeszcze nie wiadomo skąd wezmą się pieniądze na tę inwestycję.

Projekty niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę nowych przystanków przygotuje za 7,3 mln złotych wyłoniona w przetargu firma Metroprojekt. Miejsce pod obie stacje jest - przewidziano je w latach 90. XX wieku, gdy rysowano centralny odcinek metra. Wówczas ze względów finansowych odłożono budowę dwóch dodatkowych stacji na później. Dziś ratusz powraca do tej koncepcji, również dlatego, by zatrzeć złe wrażenie po ostatnich cięciach inwestycyjnych.

Gdzie nowe stacje?

Stacja Metra Pl. Konstytucji, zlokalizowana będzie wzdłuż ul. Marszałkowskiej, od Pl. Konstytucji do rejonu skrzyżowania z ulicą Hożą. Stacja znajdować się będzie w przebudowanej części tunelu szlakowego łączącego stację Politechnika i Centrum. Z kolei stacja Muranów znajdzie się pod ul. Andersa, torami tramwajowymi oraz przyszłym drugim pasem jezdni, pomiędzy stacjami Ratusz i Dw. Gdański.

- Po ich wybudowaniu pasażer, znajdujący się pomiędzy stacjami metra w śródmieściu, będzie miał nie więcej niż 400 metrów do najbliższego wejścia jednej ze stacji. Według ekspertów w dziedzinie komunikacji zbiorowej, taka odległość - poniżej 500 metrów - zapewnia, że pasażer będzie skłonny skorzystać z metra kosztem alternatywnych środków transportu - mówi Kamil Dąbrowa, rzecznik stołecznego ratusza.

ciąg dalszy artykułu pod obrazkami

Wymogiem postawionym projektantowi przez miasto jest wymyślenie takich rozwiązań, by dało się wybudować dwie nowe stacje przy zachowaniu normalnego ruchu na pierwszej linii metra. Dokumentacja będzie przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku. Miasto zakłada, że obie stacje kosztowałyby minimum 250 mln złotych. Pytanie skąd wezmą się na to pieniadze, skoro w ostatnim czasie samorząd tnie wydatki, gdzie się tylko da, narzekając na rząd, że nie przekazuje odpowiednich środków na oświatę.

- Kwoty będą znane za dwa lata, gdy urzędnicy dostaną do ręki projekty nowych stacji z pozwoleniami na budowę. Wtedy będziemy podejmować stosowne decyzje - mówił Robert Soszyński, wiceprezydent stolicy na konferencji prasowej. Ratusz liczy też na wsparcie Unii Europejskiej i rządu.

Podczas budowy metro pojedzie rzadziej?

Zapowiedź projektowania stacji pl. Konstytucji oraz Muranów już dziś każe postawić pytanie czy z Ursynowa dojedziemy do śródmieścia lub na Młociny bez przeszkód? W porannym szczycie liczy się każda minuta.

- Decyzje podejmiemy tak, żeby w jak najmniejszym stopniu zakłócać ruch. Założenie jest takie, że w metrze nie zostanie przerwany, co najwyżej w wakacje może ono jeździć nie co dwie minuty, ale na przykład. co cztery - mówi Dariusz Kostaniak, wiceprezes Metra Warszawskiego.

Wykonawca projektu nie wyklucza natomiast ruchu wahadłowego metra na odcinku centralnym podczas zamykania jednego z torów i dodatkowych przesiadek na stacjach Centrum i Politechnika. Ale to zmartwienie władze miasta zostawiają sobie na przyszłą dekadę, gdy budowa prawdopodobnie się rozpocznie.

GŁOSUJ W NASZEJ SONDZIE:

Stacje pl. Konstytucji oraz Muranów - potrzebne?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
NIE MAM ZDANIA 4%
TAK 30%
NIE 66%
(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(24)

ANALitykANALityk

9 7

Mam nadzieję, ze burmistrz Kempa za to poleci! 15:19, 20.11.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Mieszkaniec ImielinaMieszkaniec Imielina

10 6

A ja mam nadzieję, że prezydent Trump za to poleci. 15:23, 20.11.2019


robrob

7 3

co tam Trump, tu pewnie sam Putin za to poleci. 15:53, 20.11.2019


wekwek

10 0

~ANALityk my za to zapłacimy. WSZYSCY. 16:35, 20.11.2019


reo

NewerNewer

28 2

RAFAŁ .... oszalałeś, nie masz na co wydawać pieniędzy?
A gdzie projekty zapowiadanych kolejnych linii metra, obwodnic itd.
Rukwa, jak można tak oszukiwać?
Znowu idzie o przytulenie działki za wirtualną robotę?
Takiego geszeftu to chyba nawet lemingi nie łykną :( 15:43, 20.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

3 0

Projekt linii na Gocław p. Mińską, Wiatraczną, Ostrobramską też został zamówiony. 07:51, 21.11.2019


StasioJasioStasioJasio

25 4

zupelnie zbedne - jakby nie bylo innych wydatkow . Tylko niech pozniej nie placza ze nie ma pieniedzy dla nauczycieli i innych grup zawodowych ktore oplaca miasto. Z politechniki mamy mnostwo autobusow do PL Konstytucji albo piechotka jest to mniej niz kilometr dla zdrowotnosci w zaleznosci od tempa maxymalnie 10 minut 15:49, 20.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wekwek

25 3

Stacje zupełnie zbędne. Przy spodziewanych cięciach inwestycyjnych wynikających z mniejszej ilości środków jest to tym bardziej bulwersujące. Nie lepiej dopłacić do kosztów gospodarki odpadami lub pociagnąć inne inwestycje?
A później okaże się, że metro się przykorkuje z powodu budowy.
Lub projekty pójdą do szafy. 16:33, 20.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Łukasz420Łukasz420

33 4

Stacja Muranów dubluje tramwaje, a z północnego wyjścia Politechniki do pl. Konstytucji jest dosłownie 100m!!! To info to chyba jakiś żart 17:02, 20.11.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Mój nickMój nick

4 22

Ale metrem jeździ się nie tylko na Marszałkowską. Przykładowo z Pl. Trzech Krzyży do stacji Politechnika jest 1,2 km, do Centrum 1,1 km, a do planowanego wejścia na stację Pl. Konstytucji przy Wilczej byłoby 550 metrów. To nie jest różnica "dosłownie 100m". 22:43, 20.11.2019


Łukasz420Łukasz420

13 1

Jeszcze dalej niż z pl. Trzech Krzyży do centrum jest z pl. Trzech Krzyży na Księżyc. Tylko tam też metro nie dojeżdża, więc nie za bardzo ogarniam o co Panu chodzi. Mowa jest o nowych stacjach metra na już istniejącym odcinku, nie ich połączeniu z innymi częściami miasta 23:20, 20.11.2019


KleofasKleofas

1 0

Ma Pan rację. W dodatku dodanie dwóch kolejnych stacji znacznie wydłuży przejazd np z Ursynowa na Dworzec Gdański . Ja to wolał bym aby składy w metrze były w dwóch różnych kolorach ... i zatrzymywały się co drugi przystanek :-) wtedy duuuużo szybciej by się podróżowało :-)
ps. oczywiście można by wyznaczyć w "srodku" trasy ze 2-3 stacje gdzie wszystkie składy by sie zatrzymywały :-) 14:37, 22.11.2019


KomentarzKomentarz

18 2

Dobrze by było, żeby stacje metra były co 100 metrów. Wtedy Pan prezydent nie musiałby już budować kolejnych linii, wszak odda tyle stacji. Mądre tak samo jak naliczanie opłaty za wywóz śmieci od metrażu mieszkania. Wiwat mądra głowo i śliczny pyszczku. 21:04, 20.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

retret

17 1

Czy tu chodzi o zamienienie w koszmar zycia jak najwiekszej ilosci warszawiakow? Przeciez nie mozna byc az tak glupim. POW rozgrzebany, Wola rozgrzebana, Brodno rozgrzebane, to teraz jeszcze rozwalic glowna linie??? Aaa ma byc jeszcze trzyletni remont linii srednicowej z wylaczeniem Centralnej. Macie kase? Skonczcie cos do licha, a nie calymi latami wszystko rogrzebane jak Marynarska. 22:55, 20.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

drdr

2 12

POW to inwestycja centralna, nie miejska. Linia średnicowa to inwestycja PKP, nie miejska. Już pomijam, że gdyby Wola i Bródno nie były rozgrzebane, to zaraz byłby krzyk, że miasto się zwija. 07:49, 21.11.2019


OrtemOrtem

12 2

No i fajnie. A ja jestem za budową stacji metra Płaskowickiej i Ciszewskiego, kcem:* 00:19, 21.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BhawoBhawo

11 5

sPOkojnie , będzie jak z zimową olimpiadą w Zakopanem , koledzy sobie POprojektują , zainkasują 7 baniek i tyle , a co bogatego nie stać ? Milion zł POszło na wystawienie palet przez dwa miesiące na Placu Bankowym , to pójdzie i siedem na projekcik. POdniosą parę opłat i już. Elektorat sPOlegliwy wytrzyma wszystko. 01:32, 21.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KACZKALEWACZKAKACZKALEWACZKA

12 1

Propagandowy wydźwięk tego artykułu jest odwrotny od zamierzonego. Dobrze wie lud stolicy, że szambelan nie ka hajsu. Teraz będą ludzi mamić, że podwyższają ceny biletów, poszerzają obszary płatnego parkowania, podwyższają mandaty, żeby miasto mogło realizować nowe inwestycję, tymczasem ta kasa jest potrzebna natychmiast na jako takie dokończenie nowych. 08:16, 21.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MrFrostyMrFrosty

8 12

pisie trole (choć może to jeden trol na pełen etat) uwielbiają takie artykuły gdzie mogą się przyp... do Trzaskowskiego 10:01, 21.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MarcinMarcin

5 0

Akurat nie trzeba być trollem, żeby zauważyć, że wywalenie 7 baniek w błoto na tego typu pomysły to skrajna głupota. 12:07, 22.11.2019


sromotniksromotnik

10 8

Niech lepiej czosnoski zbiera kasę na potężne kary pieniężne dla władz Warszawy za wylewanie ścieków z nieczynnej od roku spalarni osadów pościekowych na pola i łąki w połowie województw naszego kraju. Nie miał na to zezwolenia, a że spalarnia wciąż nieczynna to kary będą rosły... 12:00, 21.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NIE trolNIE trol

5 6

ile za taki wpis dostajecie? 16:33, 21.11.2019


włokiwłoki

5 0

Szkoda pieniędzy na te stacje (można robić je jeszcze np. co 400 m). Może lepiej przyspieszyć budową całej sieci metra w Warszawie? 12:30, 22.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zwykły obserwatorzwykły obserwator

0 0

Można jeszcze dodać ze dwie stacje. Na czas budowy (jakieś 5 lat), wprowadzić ruch wahadłowy pociągów, czyli zamknąć stacje od Konstytucji do Muranowa.
I kilka skrzyżowań, a może nawet Poniatoszczaka aby ułatwić, jakże trudne, zadanie.
Co jeszcze dywersanci z Ratusza wymyślą? Jeden cel - paraliżować Miasto, szkodzić na maksa za pieniądze z podatków mieszkańców. Ale cóż, neurobiałki wybrały, i Prezydenta i Burmistrza. 22:45, 24.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%