Ursynowski tunel POW będzie niczym bomba z opóźnionym zapłonem. I wcale nie chodzi o filtry, a o przejazd ciężarówek z materiałami niebezpiecznymi. Uwagę na ten problem zwrócił jeden z radnych. Dzielnica obawia się, że jeśli tunel nie będzie posiadał odpowiednich zabezpieczeń, stanie się pułapką dla kierowców i zagrożeniem dla mieszkańców.
Każdy tunel w Europie ma odpowiednią kategorię przewozów materiałów niebezpiecznych - oznaczaną literami od A do E. Przez tunele kategorii A może przejeżdżać każda ciężarówka, nawet z najbardziej niebezpiecznymi towarami. Na drugim biegunie są tunele z kategorią E, czyli z zakazem wjazdu z ładunkami z listy ADR.
O to, w jakiej kategorii znajdzie się budowany pod Ursynowem tunel POW, liczący nieco ponad 2 kilometry, zapytał radny Tomasz Sieradz z Koalicji Obywatelskiej.
- Mając na uwadze, że tunel przebiega pod osiedlami mieszkaniowymi, co więcej pod pierwszą linią metra, zasadnym wydaje się, żeby ze względów bezpieczeństwa, ruch pojazdów przewożących materiały niebezpieczne grożące zapaleniem lub wybuchem, a w konsekwencji katastrofą komunikacyjną lub budowlaną, był w tunelu całkowicie zakazany - uważa radny Sieradz.
Jak sam zauważa, z nieoficjalnych informacji wynika, że tak nie jest. Ursynowski tunel, mimo iż oficjalnie nie ma jeszcze swojej kategorii ADR, budowany jest pod jedną z kategorii, która umożliwia wjazd ciężarówek z chemikaliami.
- Jesteśmy przerażone, bo do informacji, o braku filtrów dochodzi teraz informacja o ciężarówkach z niebezpiecznymi substancjami. Niezłą bombę nam tu szykują - mówią nam Ewelina i Anna, sąsiadki budowy Południowej Obwodnicy Warszawy, gdy wspominamy im o tym, jakie pojazdy będą mogły wjeżdżać do tunelu pod Ursynowem.
Paradoksalnie, wiadomość o dopuszczeniu przejazdu przez tunel aut z niebezpiecznymi substancjami wcale nie musi być zła dla mieszkańców, bo im wyższa kategoria, tym lepsze muszą być zabezpieczenia.
- Wszyscy wiemy, że kierowcy ciężarówek lekceważą zakazy i czasami wjeżdżają tam, gdzie nie można. W województwie mazowieckim nie ma systemu monitoringu przewozów ADR, więc gdyby taka cieżarówka pojawiła się w tunelu na Ursynowie i coś się w nim stało, a tunel nie byłby wyposażony w odpowiedniej klasy zabezpieczenia, to wówczas będziemy mieli potężny problem - mówi burmistrz Robert Kempa.
Dużo ważniejsze jest - zdaniem burmistrza - by tunel, nawet na wyrost, był przygotowany do nadzwyczajnych zdarzeń, aby w razie wypadku nie stał się śmiertelną pułapką. Dlatego Robert Kempa opowiada się za nadaniem ursynowskiemu tunelu najwyższej kategorii A, dzięki której - co prawda będzie mogła do niego legalnie wjechać każda cieżarówka - ale za to zostanie on wyposażony w najlepsze rozwiązania: dodatkowe systemy awaryjne, odpowiedniej jakości drzwi ewakuacyjne i mechanizmy detekcji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad również dostrzegła wagę problemu. - Zasadne jest przystosowanie tunelu do możliwości pełnienia kategorii A - odpowiada radnemu Sieradzowi Bartłomiej Ratyński z warszawskiego oddziału GDDKiA i dodaje, że kategorię będzie można zmienić w zależności od pory dnia i od sytuacji na drogach.
Dyrektor, podobnie jak burmistrz, zwraca uwagę, że na Mazowszu nie ma systemu monitorującego przejazdy ciężarówek z niebezpiecznymi substancjami, więc istnieje ryzyko, że będą one wjeżdżać do tunelu bez względu na jego kategorię. Generalna dyrekcja postanowiła zmienić wcześniejsze projekty dotyczące POW.
Tym bardziej, że istniejące lub budowane w Polsce inne tunele drogowe mają kategorię najwyższą. Jedyny działający tunel "Emilia" pod Sobaczkową Grapą w miejscowości Laliki na drodze S1 został zakwalifikowany do kategorii A. Tak samo będzie z liczącym 2057 metrów długości tunelem na „Zakopiance” na trasie S7. Z kolei miejski tunel pod "Martwą Wisłą" w Gdańsku, w nocy ma kategorię A, a w dzień kategorię E. Podobnie może być zresztą na Ursynowie.
Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA mówi, że kończą się już prace nad dokumentacją bezpieczeństwa tunelu POW, które umożliwią mu nadanie najwyższej kategorii A. Z kolei wg naszych ustaleń, w ostatnich dniach miało też dojść do porozumienia między GDDKiA i Astaldi, które na zlecenie drogowców wprowadzi zmiany w projektach tunelu, a na końcu wyposaży go w odpowiednie urządzenia.
Wymagać to może tzw. zamiennego pozwolenia na budowę, którego uzyskanie potrwa co najmniej kilka miesięcy. Ale czas ten jest już wkalkulowany w opóźnienia, o których nieoficjalnie mówi się coraz częściej. Poszczególne odcinki budowanej POW mają okołoroczne spóźnienia i najpewniej będą oddawane do użytku na raty.
Przy okazji zmian w pozwoleniu na budowę dla tunelu miasto liczy na możliwość wprowadzenia własnych poprawek, związanych z przygotowaniem powierzchni nad trasą POW do budowy tzw. Parku Linearnego.
Przypomnijmy, w 2015 roku w dzielnicy powstała koncepcja wielofunkcyjnego parku ciągnącego się niczym wstęga nad tunelem POW, wzdłuż ul. Płaskowickiej. Architekt Katarzyna Łowicka razem z mieszkańcami zaprojektowała w nim wiele atrakcji - zielone alejki, boiska, amfiteatr, rzeźby, plac centralny, a nawet mini bazarek.
Dzielnica chciała, by Astaldi w ostatnim etapie prac nad tunelem nie odtwarzało już powierzchni do stanu pierwotnego, ale dostosowało ją do planów parku. Przez ponad rok Zarząd Zieleni m.st. Warszawy nie zrobił jednak nic, by tak się stało. Przede wszystkim nie doszło do porozumienia z drogowcami, które określiłoby co Astaldi powinno wykonać i w jaki sposób zostanie to rozliczone. Teraz, wraz z informacjami o opóźnieniach w budowie oraz szykowanym pozwoleniu zamiennym, temat powraca.
- Wystąpiłem w tej sprawie do Zarządu Zieleni m.st. Warszawy, bo skoro uzyskujemy poprawę bezpieczeństwa w tunelu, to możemy wykorzystać ten czas na porozumienie między miastem a drogowcami w kwestii budowy pierwszych elementów parku nad POW - mówi burmistrz Kempa.
[ZT]6576[/ZT]
Ursynowianin11:05, 11.02.2020
Jak małą mądrością rządzony jest świat.
Takie sprawy powimny być dawno temu ustalone, na etapie projektowania czy robienia koncepcji programowej.
Słów mi brak na urzędnicza bezmyślność i bezradność.
Tyko gdy chodzi o kasę, premie czy zatrudnienie pociotków wtedy ożywiają się i energia w nich aż buzuje 11:05, 11.02.2020
skrol69@11:12, 11.02.2020
A dlaczego ma nie być filtrów? Co za kraj ... 11:12, 11.02.2020
Andrew14:05, 11.02.2020
Nie opłaca sie. Oczekiwane koszty leczenia ursynowian, zatruwanych przez spaliny, beda nizsze niz koszt utrzymania systemow oczyszcznia - prosta kalkulacja 14:05, 11.02.2020
Nick17:35, 11.02.2020
Na raku da się sporo zarobić. Na filtrach tylko straty. Mogą co najwyżej machnąć pięćdziesiąt multimedialnych ławek. Żeby było co naprawiać. 17:35, 11.02.2020
Ursynowianin23:18, 11.02.2020
Bo nie ma takiej potrzeby. Czy po powierzchni samochody jeżdżą z filtrami? 23:18, 11.02.2020
Natoliniak11:17, 11.02.2020
Szybko niech kończą ten burdel bo się nie da jeździć po Ursynowie przez te budowy :( 11:17, 11.02.2020
Czester13:18, 11.02.2020
Z drugiej lepiej mieć dobrze zrobiony tunel niż coś machniętego na odwalsię.
Wszystko źle, jak się nie kręcić, d... z tyłu ;) 13:18, 11.02.2020
Dwa plus dwa05:37, 12.02.2020
Wybierzc metro 05:37, 12.02.2020
kuba buba11:24, 11.02.2020
Taki projekt racjonalizatorski; zróbmy w tunelu park, sklepy kawiarnie, boiska, baseny, gorą niech dalej jak teraz jeżdżą sobie samochody. A i jakieś jeziorko by się przydało. A co na to wszystko mieszkańcy Kazury? 11:24, 11.02.2020
KJL11:27, 11.02.2020
Trzeba zacząć od tego, że budowa obwodnicy południowej przez Ursynów to kretyński pomysł! 11:27, 11.02.2020
Ekolog12:40, 11.02.2020
Od 50 lat miala byc ta droga i wreszcie bedzie !
Osobiscie nie moge doczekac sie konca budowy i normalnego ruchu na powiezchni. 12:40, 11.02.2020
Jak13:23, 11.02.2020
50 lat temu tu były pola.Prowadzenie obwodnicy przez środek jednej z największych dzielnic miasta to Głupota! 13:23, 11.02.2020
asd09:53, 12.02.2020
A ja powiem inaczej. Pierwsze były plany trasy, a potem wyrósł Ursynów. więc przerabiając trochę Twoje zdanie: "Trzeba zacząć od tego, że budowa Ursynowa przy południowej obwodnicy to kretyński pomysł!" 09:53, 12.02.2020
mdo13:13, 11.02.2020
Szkoda że zaniedbano pomysł podziemnych parkingów. Jakieś trzy lata temu była mowa o tym, że możliwe jest ich usytuowanie w pustej przestrzeni technicznej bezpośrednio nad tunelem. To byłoby z rzeczywistą korzyścią dla wszystkich mieszkańców. 13:13, 11.02.2020
Andrew14:02, 11.02.2020
I bardzo dobrze. Niech mieszkancy przesiada sie do komunikacji miejskiej. Dzieki metru jest swietnie skomunikowana, nie ma potrzeby poruszania sie samochodem 14:02, 11.02.2020
podróżnik14:58, 11.02.2020
Za darmo nie wybudują. Pileckiego 111 garaż ostanie piętro garażu stoi od wielu lat puste nie ma chętnych do płacenia 200 pln miesięcznie. Wiec gadanie o budowanie podziemnych parkingów to mrzonki. 14:58, 11.02.2020
Korbol17:40, 17.02.2020
Zmieścił by się tam bazar jak i parking, dla tych co z kraju autostradą do stolicy by przyjechali (a przyjadą), ale kasa na to wydana była by ogromna - coś ala rynna na Puławskiej, niby jest ... 17:40, 17.02.2020
Lód13:21, 11.02.2020
Bazarek! Tam powinien wrócić bazarek!
13:21, 11.02.2020
rolnik z bronisz14:10, 11.02.2020
Ja bym bazarek zrobił na całej długości nad tunelem. Ale taki z prawdziwego zdarzenia; namioty, parawany, wiszące dywany na płocie, meble wystawione na trawie, obok taka sterta obdartych liści z kalafiorów no i błoto po deszczu musi być obowiązkowo. To jest przyszłość. Choć przyznam ze teraz w nowej lokalizacji juz jest prawie idealnie. 14:10, 11.02.2020
podróznik14:55, 11.02.2020
Spółdzielnia znów wystąpi do sądu o zakaz budowy bazarku i przez następne 20 lat będzie rozkopane jak plac budowy fortepianu :) 14:55, 11.02.2020
asd09:50, 12.02.2020
Z bazarkiem jest tak że wielu go chce, ale nikt pod swoim oknem. A bo głośno, a bo jak się ludzie zjadą to nie ma gdzie zaparkować. Park linearny to najlepszy pomysł na to miejsce. Aczkolwiek imho powinno się tam też znaleźć trochę miejsc parkingowych - bo ładny park to ludzie będą się zjeżdżać. W słoneczny dzień, okolice parku przy bażantarni są zapełnione samochodami, gdzie tylko się da. 09:50, 12.02.2020
Rolo13:54, 12.02.2020
Bazarek niech zostanie tam gdzie teraz jest, albo niech rozstawia swoje budy wzdłuż kenu. My mieszkańcy ul. meander nie chcemy jego powrotu, to był koszmar. 13:54, 12.02.2020
KenKen14:04, 12.02.2020
Wzdłuż KEN? Chyba sobie żartujesz! 14:04, 12.02.2020
Anatol17:55, 12.02.2020
Bazar Europa reaktywacja? 17:55, 12.02.2020
dick14:43, 11.02.2020
Nie powinno się budować autostrad dla tirów prowadzących przez środek dzielnic mieszkaniowych. Szkoda , że nikt nie pomyślał o tym wcześniej a sami mieszkańcy nie protestowali. Teraz to już pozamiatane. Wystarczy, że w tunelu zderzy się tir z kilkoma autami osobowymi i będzie bum jak na filmie "Tunel". 14:43, 11.02.2020
jako15:28, 11.02.2020
serio? I rzeka się wleje do tunelu? Czy chodzi Ci o to, że boski Sylwester uratuje niedobitków? Ochłoń dick. A przez góry jak przeprowadzić autostradę, żeby w tunelu nie było zderzeń? Szczytami? 15:28, 11.02.2020
asd09:47, 12.02.2020
Przepraszam bardzo, ale plany przebiegu trasy powstawały już w latach 70-tych, wiec zanim powstał Ursynów. Jak mieszkańcy mieli myśleć wcześniej, to nie powinni kupować mieszkań w tym miejscu, gdzie było wiadomo już długie lata, co tam powstanie. Nic mnie nie drażni jak ludzie którzy kupują mieszkania w pobliżu torów wyścigowych, lotnisk, czy innych hałaśliwych miejsc a potem urządzają protesty bo się nie da żyć. Jak kupowali mieszkanie za psie pieniądze to myślenie było wyłączone? 09:47, 12.02.2020
Warszawiak ( bardzo 19:09, 12.02.2020
Do ASD. Tłumaczyć może Ciebie tylko ewentualnie młody wiek . Zapytaj starszych jakie były realia w PRL . Dopiero wtedy pomyśl co napisałeś . 19:09, 12.02.2020
Strzelam karpiami w 19:47, 12.02.2020
Ciebie dziadek tlumaczyc moze tylko skleroza. 19:47, 12.02.2020
Antypow18:21, 11.02.2020
Precz z POW! 18:21, 11.02.2020
alka21:31, 11.02.2020
Dlaczego TIR-y, w tym z ładunkami niebezpiecznymi, mają jechać przez Ursynów? Powinny jeździć jak dotychczas drogą nr 50, przez Górę Kalwarię i Kołbiel. Tam są teraz obwodnice, jest dobry przejazd. Nie dla TIR-ów przez Ursynów. 21:31, 11.02.2020
Korbol17:33, 17.02.2020
Widziałeś zjazd dla Tirów z autostrady na drogę nr 50?
Nie ?! No jak to, jest przecież specjalnie oznaczony, a nie czekaj ....nie jest! 17:33, 17.02.2020
Dwa plus dwa05:36, 12.02.2020
Ja z innej beczki- po co filtry w tunelu skoro i tak większości twierdzi że auta elektryczne są nieekologiczne i na węgiel? 05:36, 12.02.2020
peace17:58, 12.02.2020
No właśnie, za 10 lat całą Polska będzie jeździć elektrykami jak Mateusz nas zelektryfikuje... wiec pytanie czy warto robić filtry na te kilka lat? 17:58, 12.02.2020
Pifil09:06, 12.02.2020
A jakby nad POW zrobić trochę parku, trochę bazarku i trochę parkingu takiego zwykłego niestrzeżonego odkrytego? 09:06, 12.02.2020
Krzysztof O10:22, 12.02.2020
No wie pan, zbudować parking w Warszawie?? Może jeszcze dla samochodów osobowych??? Chyba pana pokidawiło!!! 10:22, 12.02.2020
Anatol17:53, 12.02.2020
Parku nie będzie najpewniej. Możemy zrobic jeden wielki parking na powierzchni, na powiedzmy 10 000 samochódow. 17:53, 12.02.2020
Ciekawa09:45, 12.02.2020
Dlaczego miasto nie może wymóc na inwestorze skupienia sił wykonawcy na 4 odcinkach, gdzie wykop tunelu przecina ulice na Kabatach, żeby jak najszybciej przywrócić tam stan poprzedni i zlikwidować kilometrowe korki? 09:45, 12.02.2020
dr20:47, 12.02.2020
Może dlatego, że to nie inwestycja miejska. 20:47, 12.02.2020
asd09:40, 13.02.2020
Miasto sobie może pokrzyczeć, i tylko taki mieć wpływ na wykonawce. Inwestorem jest GDDKiA czyli państwo. 09:40, 13.02.2020
Taki Pomysł10:13, 12.02.2020
My obywatele powinniśmy siłą zając ratusz! Urzędasów WSZYSTSKICH od burmistrza po ciecia zagonić do roboty przy budowie tunelu! Ilu ludzi tam pasożytuje na nas? 300, 400? W miesiąc łopatami i taczkami by nam wszystko zrobili! Skoszarować ich w szałasach i do łopat darmozjady paskudne! Pod strażą obywatelską będziemy ich trzymać, micha będzie uzależniona od efektywności! 10:13, 12.02.2020
Warszawiak ( bardzo 18:57, 12.02.2020
Coś Ty wąchał ? 18:57, 12.02.2020
Krzysztof O10:18, 12.02.2020
Na tym terenie wzdłuż ruchliwej ulicy, jaką jest ulica Płaskowickiej były do tej pory parkingi. Zamiana ich na linearny park - czyli wąski pasek zieleni - ok 50 m gdzie będzie problem z ukorzenieniem prawdziwych drzew tą bomba pomysł. A jaki poprawny politycznie. Mam nadzieję, że w parkowych budkach będzie sprzedawane tylko jedzenie wegańskie 10:18, 12.02.2020
Strzelam karpiami w 12:45, 12.02.2020
Menele spod dereniowej 10 juz przebierają nóżkami 12:45, 12.02.2020
aka13:01, 12.02.2020
Nie dla TIR-ów przez Ursynów, w tym z ładunkami niebezpiecznymi. Mogą jeździć, jak dotychczas drogą nr 50, przez most Górze Kalwarii. Tam jest teraz obwodnica i dobry przejazd. 13:01, 12.02.2020
Warszawiak ( bardzo 18:54, 12.02.2020
Mówiłem już wiele razy , to COŚ nigdy nie powinno powstać w tym miejscu!!! 18:54, 12.02.2020
Młody18:57, 12.02.2020
Tam.byly pola kapusty i ślad pod obwodnicę- czas upłynął obwodnica się buduje, słoiki brzęczą. 18:57, 12.02.2020
Warszawiak ( bardzo 20:28, 12.02.2020
Do tego strzelającego , jesteś żałosny , żal mi Ciebie. 20:28, 12.02.2020
Strzelam karpiami w 20:54, 12.02.2020
To samo mówi mój kurator. 20:54, 12.02.2020
Tolkien21:15, 13.02.2020
Cicho siedź panikarzu 21:15, 13.02.2020
ret00:26, 13.02.2020
W sytuacji jaka jest, jedynym racjonalnym rozwiazaniem jest szybkie powstanie zewnetrznej obwodnicy Warszawy. Coz, trasa Berlin-Poznan - via Warszawa- do: Lwow/Minsk/Wilno-Moskwa/Kijow przechodzaca przez osiedla jest... (sami wiecie). ZEWNETRZNA OBWODNICA Warszawy zostala przewidziana jako element Centralnego Portu Komunikacyjnego. Im szybciej on powstanie, tym wiecej Ursynow zyska. Raz, ze tranzyt nie bedzie sie pchal w miasto, dwa Okecie znowu zamieni sie milego kociaka. Kazdy kto moze powinien lobbowac, gdzie sie da i przy kazdej okazji za rozpoczeciem wyznaczania (faktycznego, a nie w planach) zewnetrznej obwodnicy Warszawy i za szybkim rozpoczeciemu budowy wlasnie od poludnia (co jest logiczne z powodu natezenia ruchu, zagrozen, itd.). Gdy POW zrobi sie przelotowa, zobaczycie na niej taka ilosc TIRow, jakiej jeszcze nigdy Warszawa nie widziala. W ogole, szybkie powstanie CPK lezy w intersie calego poludnia aglomeracji warszawskiej. 00:26, 13.02.2020
asd09:44, 13.02.2020
Zewnętrzny ring warszawski powinien powstawać niezależnie od tego czy powstanie ten zmyślny i niepotrzebny twór, jakim jest CPK. Niestety do powstania ringu jeszcze z 20 lat. 09:44, 13.02.2020
seaman21:43, 25.02.2020
Niech leming z PO przestanie utrudniać i wpiep... się w sprawy, na których się nie zna! 21:43, 25.02.2020
Kabatron00:26, 23.03.2020
Przez tych kretynów radnych Ursynowa od 20 lat codziennie 100 tys. osób na godzinę traci 25 minut życia codziennie na stanie w giga korku na Sikorskiego (Dolinka Służewiecka). Swego czasu doprowadzili do sabotażu gospodarczego zmieniając normalny plan budowy drogi szybkiego ruchu przez Ursynów. Wszyscy, którzy kupowali tam mieszkania wiedzieli, że ten pas zieleni pośrodku Ursynowa to będzie autostrada. W efekcie bawimy się teraz w budowę tunelu pod trawnikiem. Do tego mało kto wie, że tunel metra był jeszcze w latach 80tych specjalnie tak budowany na przecięciu z przyszłą autostradą, że miał wzmacniany strop. Dziś ten dodatkowy ciężar jest dodatkowym problemem, bo nikt normalny by wtedy nie wymyślił, że można mieć tak powalony pomysł żeby kopać tunel pod tunelem pod trawnikiem. Niech każdy stojący w korku na Dolince przeklnie od serca tych kretynów, radnych Ursynowa. 00:26, 23.03.2020
Wiktoria15:33, 18.02.2021
Brak tunelu na Ursynowie to kara boska za powszechny na tym terenie ateizm. Cysterna z LPG, która tam ewentualnie przewróci się i eksploduje, będzie przypieczętowaniem zdania opatrzności o mieszkańcach tej dzielnicy. 15:33, 18.02.2021
Ekolog12:48, 11.02.2020
9 35
To zostalo ustalone 50 lat temu. Po to jest obwodnica, zeby wozic nia wszystko a nie przez miasto. Rozumiem, ze obecnie mieszkancom prestizowego :-))))) blokowiska na skraju miasta nie pasuje. Bo nic im nie pasuje.
No moze pasuje jak miasto za miliony wykupi dzialke za blokiem, zeby deweloper nowego nie zbudowal. Albo zostanie uchwalony plan konserwujacy parking pod oknami i kibel dla psow przed oknem. To wazne, zeby nowych blokow nie bylo, nowych sklepow nie bylo, nowych drog nie bylo. 12:48, 11.02.2020
massa13:21, 11.02.2020
12 3
Bezmyślność a jakże, lecz nie tylko urzędnicza. Przykładowo: pracuję w firmie, która często korzysta z usług serwisów zewnętrznych. Słowo daję, ale przez ostatnie 5 lat nie było u nas firmy, która zrobiłaby swoją pracę rzetelnie i uczciwie od początku do końca. Generalnie wdupizm, tumiwisizm i wyciąganie łapy po pieniądze. To jest ogólna światowa tendencja - brak zaangażowania w wykonywaną przez siebie pracę. W każdej dziedzinie to jest. 13:21, 11.02.2020