Stare, zniszczone, wybrakowane - i takie ścieżki rowerowe można znaleźć na Ursynowie. W tym roku drogowcy oraz dzielnica planują lub już prowadzą kilkanaście rowerowych inwestycji. Gdzie i co się zmieni?
Tegoroczne remonty i budowy dróg rowerowych na Ursynowie nie tylko są planowane. Część z nich już trwa. Na przykład budowa ścieżki wzdłuż ulicy Płaskowickiej. Odcinek od ul. Pileckiego do al. KEN wraz z przyszłym odcinkiem od al. KEN do ul. Cynamonowej będzie uzupełnieniem trasy rowerowej wzdłuż POW. Roboty ruszyły na początku maja i według Zarządu Dróg Miejskich miały potrwać trzy tygodnie. Nadal jednak trwają, ale jest już bliżej niż dalej do ich zakończenia.
Rowerzystów z Ursynowa mogą także zainteresować plany drogowców dotyczące skrzyżowania Doliny Służewieckiej i al. Sikorskiego z ul. Wilanowską. ZDM wyznaczy tam przejazdy rowerowe.
Natomiast już stricte na Ursynowie niedługo powinna ruszyć przebudowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Rosoła. Odcinek od bloku przy ul. Mandarynki 6 do ul. Belgradzkiej ma być gotowy do 6 lipca. Stara nawierzchnia zostanie zastąpiona nową. Drogowcy wyremontują ścieżkę w ramach projektu z budżetu obywatelskiego o nazwie "Rowerowa Od-Nowa: modernizacja dróg dla rowerów na Ursynowie".
Ten sam projekt zakłada także przebudowę dalszego odcinka - od ul. Belgradzkiej do ul. Przy Bażantarni. Tutaj jednak drogowców czeka więcej pracy. Nie tylko wymienią nawierzchnię, ale zmienią także geometrię drogi. ZDM zakładał start prac na trzeci kwartał tego roku.
W ramach “Rowerowej Od-nowy” planowany jest remont jeszcze jednej drogi. Chodzi o ścieżkę wzdłuż ul. Przy Bażantarni od ul. Stryjeńskich do ul. Telekiego. Tym jednak zajmie się już ursynowski ratusz. Chodzi o parędziesiąt metrów, o których kilka lat temu ratusz zapomniał przy okazji remontu ścieżki w Alei Kasztanowej. Wykonawca będzie miał za zadanie wymienić kostkę na asfalt oraz poszerzyć ciąg, by pasował do wcześniej wyremontowanych odcinków.
Dzielnica będzie realizować jeszcze jeden rowerowy projekt z budżetu obywatelskiego. “Łączymy rowerowe szlaki - uzupełnienie sieci dróg rowerowych na Ursynowie o brakujące odcinki” zakłada wykonanie przejazdu przez wygrodzony chodnik między budynkami numer 8B i 10 przy ul. Dembego. Dzięki temu połączone zostaną ulice Dembego i Relaksowa.
Ratusz jeszcze przygotowuje się do obu inwestycji - trwają prace nad projektami. Następnie ogłosi przetarg na wykonawcę. Podobnie jest w przypadku ostatniego niewyremontowanego odcinka ścieżki w parku im. Romana Kozłowskiego.
Co ciekawe, projekt “Łączymy rowerowe szlaki” zakłada również budowę łącznika ulic Puławskiej i Janowskiego oraz ciągu wzdłuż Doliny Służewieckiej z ul. Fosa i wyznaczenie jednokierunkowych pasów rowerowych wzdłuż tej drugiej. Kiedy powstaną? Nie wiadomo.
Ursynowski urząd szykuje jednak więcej udogodnień dla rowerzystów. Dzielnica zleciła przygotowanie koncepcji i kosztorysu budowy ścieżek rowerowych wzdłuż pięciu ulic. Cykliści dostaną swoją drogę na ulicy Nugat - od ul. Rosoła do ul. Kiedacza oraz ul. Kiedacza - od ul. Nugat do ul. Kopcińskiego.
Dalej ścieżki planowane są na ul. Romera - od świateł niedaleko ronda Geografów do ronda Webera - i ul. Herbsta - od ronda Webera do al. KEN. Na Kabatach natomiast planowana jest droga wzdłuż ul. Wilczy Dół - od ul. Mielczarskiego do ul. Rybałtów.
Chociaż na pewno znalazłoby się więcej ścieżek wymagających remontu lub budowy, to rowerowych inwestycji w tym roku na Ursynowie - jak widać - nie brakuje.
Bigds07:59, 20.06.2022
Tylko ile lat to wszystko zajmie? ;) Krótki odcinek trasy rowerowej wzdłuż Płaskowickiej robią prawie drugi miesiąc i jeszcze nie skończony :// 07:59, 20.06.2022
bear08:37, 20.06.2022
Przydałaby się grafika z planem ścieżek omawianych w artykule. I np. kolor zielony to nowe ścieżki, a niebieski to ścieżki remontowane. 08:37, 20.06.2022
tymczasowy08:42, 20.06.2022
Dlaczego wywala się kasę na ścieżki rowerowe bez sensu i pomysłu? Znów kilku nawiedzonych patoaktywistów zmarnuje pieniądze z budżetu wspólnego.
Ścieżka wzdłuż Rosoła od Mandarynki do Belgradzkiej jest świeża - po co to już ruszać? :/ 08:42, 20.06.2022
fdvb09:59, 20.06.2022
Szkoda , że żaden "mądry" nie pokusił się sprawdzenie ścieżek rowerowych pod kątem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W wielu miejscach krzaki zasłaniają widok i wyjeżdża sie na przejście czy ulicę "z nienacka" (np. na KEN przy Kasztanowej, w okolicach placu zabaw przy Bażantarni). Poza tym super nowa ścieżka wzdłuż Płaskowickiej, ale nowego chodnika to już nie łaska było zrobić? Mimo iż jestem rowerzystą to uważam , że niektóre pomysły związane ze ścieżkami rowerowymi są do bani ... 09:59, 20.06.2022
Cec12:19, 20.06.2022
Dokladnie tak. Zastanawiam sie czemu ma sluzyc takie działanie, bo tylko antagonizuje ludzi przeciwko sobie. Niestety zdm juz dawno powinien zmienic nazwe na zarzad rowerów miejskich, bo są zaślepieni tylko w tym kierunku. Pieszymi jestesmy wszyscy, tymczasem brak chodnika i w zamian tylko ddr. Piesi chodzą caly rok, rowerzysci tylko czesc roku. Cos tu ktos ma nieteges z klepkami w zdm. A ludzie zaczną chodzic po ddr i bedą mieli rację. 12:19, 20.06.2022
czas najwyższy10:33, 20.06.2022
Romera: najwyższy czas, by zastąpić ten niedokończony ersatz prawdziwą ścieżką. Stragany i ich klienci, przechodnie, a jeździ tamtędy sporo rowerów, po części z konieczności, po części z nieświadomości - bo formalnie to nie jest ścieżka (a i tak urywa się nagle). Pewnie to miała być ścieżka, jedna z pierwszych na U. ... 10:33, 20.06.2022
Tk20:59, 20.06.2022
To nie jest ścieżka, ani nigdy nie była, a jak jadę rowerem ulicą, kierowcy mi wygrażają z samochodów, że co się pcham na jezdnię, jak mam ścieżkę. Tak wygląda wesołe życie rowerzysty na Ursynowie. 20:59, 20.06.2022
Boom10:54, 20.06.2022
Szkoda, że kosztem pieszych, bo nie robi się dla nich przejść. 10:54, 20.06.2022
Graf ramolo00:47, 22.06.2022
Masa przejść jest dla pieszych. Nigdy nie mam najmniejszego problemu by przejść przez jaka kolwiek ulice na Ursynowie rzekł bym że wręcz ich za dużo 00:47, 22.06.2022
Boom09:31, 22.06.2022
Artykuł dotyczy ścieżek rowerowych, a nie ulic. Nie wyznacza się już nowych przejść przez ddr. 09:31, 22.06.2022
uwielbiam_gumowe_g12:31, 20.06.2022
Budowa infrastruktury dla obsługi miłośników dziecięcej zabawki - to musi mieć absolutny priorytet! Oby zdążyli przed zimą..... 12:31, 20.06.2022
bruuum15:45, 20.06.2022
Też uważam że taniej byłoby kupić jakiś dzielnicowy komputer i need for speeda zamiast finansować ciągle infrastrukturę dla tych którzy chcą mieć możliwość zabawy autkiem w mieście. Zaczęliby wreszcie używać transportu zbiorowego albo chodzić czy jeździć rowerem zanim wymuszać uczciwym ludziom te swoje spalinowe zabawki. 15:45, 20.06.2022
Boom19:22, 20.06.2022
To jest akurat bardzo proste do wytłumaczenia: liczą się tylko statystyki by pokazać, że Warszawa to takie "nowoczesne" miasto. I dlatego obsadza się stanowiska rowerowymi fanatykami, buduje ścieżki bez chodników, wymienia się nawierzchnię ddr, a ignoruje się chodniki w kiepskim stanie, do tego likwiduje się przejścia dla pieszych, a nie buduje się nowych. A gdy pada pomysł by w niebezpiecznych miejscach dla pieszych zrobić spowalniacze, to dostajemy odpowiedź, że to się nie podoba rowerzystom. Ale gdy spowalniacze mają się pojawić na jezdni to nikt nie pyta się kierowców o zdanie. 19:22, 20.06.2022
Graf ramolo00:46, 22.06.2022
Lol, co nie tak jest wg Ciebie z rowerem? 00:46, 22.06.2022
wiem18:21, 26.06.2022
Widać po komentarzach, że te Twoje gumowe gacie, już dawno odcięły Tobie dopływ krwi do mózgu. 18:21, 26.06.2022
Dominik14:04, 20.06.2022
Ścieżka wzdłóż ul. Płaskowickiej (odcinek pomiędzy ul. Stryjeńskich a al. KEN), to proszenie się o wypadki z udziałem samochodów i rowerzystów. Konieczne jest zainstalowanie słupków oraz sygnalizacji świetlnej w miejscu, gdzie ścieżka przecina ul. Braci Wagów, bo połączenie pochyłości terenu od strony ul. Stryjeńskich wraz z dobrej jakości nawierzchnią będzie sprawiać, iż rowerzyści będą rozwijać na tym odcinku naprawdę duże prędkości. 14:04, 20.06.2022
nvm14:09, 20.06.2022
Dobrze, że powstają ścieżki, tylko są robione chaotycznie. Przeplatanki z chodnikiem na pewno nie sprzyjają bezpieczeństwu. Np. przy skrzyżowaniu Płaskowickiej z KEN albo Belgradzkiej ze Stryjeńskich, czy wzdłuż KEN między Belgradzką a Przy bażantarni. Już nie mówiąc o wspomnianym tu wcześniej braku chodnika wzdłuż Płaskowickiej. Za chwilę będzie na tej ścieżce zarówno ruch pieszy jak i rowerowy, bo komuś zabrakło wyobraźni na zrobienie chodnika. 14:09, 20.06.2022
love tesco kabaty05:48, 21.06.2022
Ależ jest na to bardzo proste rozwiązanie. Wystarczy nie grzać rowerem jakby to był wyścig o życie, tylko zwolnić i respektować pierwszeństwo pieszych na chodniku. Krzaki, ograniczenia widoczności? Nie widzisz, nie jedź na złamanie karku. 05:48, 21.06.2022
malgosia197308:05, 21.06.2022
~love tesco kabaty - to jeszcze dla wspólnej korzyści i dla dobra wspólnego warto, żeby piesi respektowali wynikające jednoznacznie z przepisów rangi ustawowej pierwszeństwo rowerzystów na ddr. No tak właśnie jest, że na ddr rowerzysta ma pierwszeństwo, żebyśmy nie wiem jak próbowali zaklinać rzeczywistość. I będzie cudownie, jak każdy będzie korzystał z drogi publicznej ZGODNIE Z PRZEPISAMI. A teraz czekam na minusy, bo przypominanie o przestrzeganiu prawa jakże jest niepopularne. 08:05, 21.06.2022
Ursynowianka08:48, 21.06.2022
~malgosia1973 to samo można pisać o rowerzystach jeżdżących po chodnikach i jeszcze dzwoniących na pieszych, bo nie chce im się pojechać droga rowerową po drugiej stronie ulicy. Tu "No tak właśnie jest, że na ddr rowerzysta ma pierwszeństwo" nie ma Pani racji. Proszę przeczytać Kodeks drogowy, gdzie wyraźnie jest napisane o pierwszeństwie pieszych na WSZYSTKICH pasach również na ddr. 08:48, 21.06.2022
malgosia197314:45, 21.06.2022
art.11 ust.4. ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.
Bardzo proszę o wskazanie przepisu, w którym "wyraźnie jest napisane o pierwszeństwie pieszych na WSZYSTKICH pasach również na ddr". 14:45, 21.06.2022
Boom17:24, 21.06.2022
Zgodnie z nowymi przepisami, pieszy wchodzący na przejście dla pieszych będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, za wyjątkiem tramwaju. A rower to pojazd. I dlatego w Warszawie likwiduje się przejścia dla pieszych przez ddr i nie buduje się nowych, bo w stolicy w urzędzie rządzą rowerzyści - anarchiści. 17:24, 21.06.2022
AaB17:33, 21.06.2022
To dobrze, ze tylko przed przejściem. A czy tak trudno pieszemu się rozejrzeć i przepuścić rowerzystę jadącego ddr? 17:33, 21.06.2022
malgosia197318:01, 21.06.2022
Do Ursynowianki i Boom: Ale tu rozmowa nie toczy się o przechodzeniu przez tzw. zebrę i o tym kto ma komu w tym szczególnym miejscu ustąpić i na co uważać, tylko o tym, kto ma pierwszeństwo na chodniku, a kto na ddr. 18:01, 21.06.2022
Boom18:33, 21.06.2022
AaB, niech też przy okazji poprzepuszcza wszystkich innych uczestników ruchu, co? Nie, nie ma wyjątków, rowerzyści muszą się dostosować do obowiązujących przepisów. 18:33, 21.06.2022
Max14:59, 20.06.2022
Wszystko fajnie tylko wciąż nie rozumiem jednego. Czemu nie zostanie w końcu zrobione dociągnięcie ścieżek rowerowych po KEN do dolinki służewieckiej. Przy Rosoła jest, przy Kopie jest. A tutaj zero. Ktoś wie czemu tak się dzieje. To brak wyobraźni czy jakieś powody dotyczące odpowiedzialności za grunty itd? 14:59, 20.06.2022
anzej21:40, 20.06.2022
na remont czeka jeszcze odcinek wzdłuż Wąwozowej od Stryjeńskich do KEN 21:40, 20.06.2022
Graf ramolo00:48, 22.06.2022
I pięknie, mogli by jeszcze sypnąć hajsem na kazurke i zrobić tam solidny bike park. 00:48, 22.06.2022
ats01:28, 29.06.2022
A zwieńczeniem tych inwestycji z nowymi DDRami, POWINIEN BYĆ ZAKAZ JAZDY ROWEREM NA PRZYLEGŁYCH ULICACH, a nie że dalej jakiś spandeksiarz będzie popylał między autami, bo mu ścieżki ze złota nie wylali... 01:28, 29.06.2022
rgb11:28, 20.06.2022
7 1
To wo ogóle pomyłka jest - to już powinno być uwzględnione na etapie projektu POW, ale wiadomo jak u nas jest z myśleniem ... 11:28, 20.06.2022