Zamknij

Kontraruch rowerowy kością niezgody. Kompletna blokada!

12:16, 13.11.2023 Maciej Nóżka Aktualizacja: 18:09, 13.11.2023
Skomentuj PM PM

Na Pasażu Ursynowskim samochody ignorują pas wydzielony dla rowerów i notorycznie parkują na nim, pomimo zakazu zatrzymywania się. Blokują ulicę, a czasem także chodniki. Rowerzyści i piesi są wściekli na kierowców, a kierowcy podają w wątpliwość sens kontraruchu. Oto nowa rzeczywistość na tej spokojnej osiedlowej uliczce!

Kontraruch dla rowerów powstał na Pasażu Ursynowskim w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2023 rok. I od razu wywołał emocje. Powstał na wąskiej i jednokierunkowej ulicy, na której samochody zawsze jeżdżą powoli.

Kierowcy podają w wątpliwość sens wytyczenia tutaj "kontrapasa". Rowerzyści z kolei są wściekli na kierowców, bo cały pas zajmują zaparkowane samochody i nie można nim przejechać. Pas dla rowerów jest wyraźnie oznaczony czerwoną farbą, a przy prawej krawędzi ulicy obowiązuje znak B-36, czyli zakaz zatrzymywania się.

Sam Pan widzi, co tu się dzieje. Na naszych oczach zaparkowało już kilka samochodów. Żaden kierowca nawet się nie zawahał. Nie sprawdził, czy tu można parkować, a niektórzy tak parkują, że albo blokują chodniki, albo przejazd na ulicy

- mówi Jan, pracownik pobliskiego sklepu.

Auta blokują całą ulicę

Pas rowerowy najczęściej blokują samochody dostawcze, które dostarczają towar do pobliskich sklepów. Kierowcy tłumaczą się, że nie mają innego miejsca do zaparkowania i że muszą szybko załadować lub rozładować towar. Niektórzy mieszkańcy również parkują tam swoje samochody, mimo tego, że przyblokowe miejsca parkingowe i garaż znajdują się przy KEN 95 i 97 i na Pasażu Ursynowskim 5.

Podczas wizyty naszego reportera na "kontrapasie" - w dodatku na zakręcie - zaparkowała kobieta, blokując dodatkowo część jednokierunkowej ulicy. Zapytana, czy jej samochód jest zaparkowany w odpowiednim miejscu, odpowiedziała:

Raczej tak, a dlaczego Pan pyta? Poza tym ja tylko na chwilkę, muszę odebrać dziecko i zaraz odjeżdżam.

Samochód tego kierowcy faktycznie stał krótko, ale tyle wystarczyło, żeby zablokować ulicę i chodnik. Nadjeżdżająca ciężarówka już nie zmieściła się i nie mogła przejechać ulicą, gdyż samochód osobowy za bardzo wystawał na jezdni.

Mieszkańcy okolicy są zaniepokojeni sytuacją i proszą o interwencję odpowiednich służb. Twierdzą, że pas rowerowy jest częścią infrastruktury drogowej i powinien być szanowany przez wszystkich użytkowników. Zwracają uwagę, że blokowanie pasa rowerowego jest nie tylko nielegalne, ale również niebezpieczne dla rowerzystów, którzy muszą omijać zaparkowane samochody lub wjeżdżać na jezdnię.

Kontraruch na Pasażu jest realizacją ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego na 2023. Projekt zakłada umożliwienie jazdy rowerem w obu kierunkach (tzw. kontraruch rowerowy) na jednokierunkowych ulicach w Warszawie. Jego głównym elementem było dodanie tabliczek "Nie dotyczy rowerów" pod znakami pionowymi, ewentualnie dodanie oznakowania poziomego.

Pytani przez nas mieszkańcy tej ulicy są zdania, że wytyczenie "kontrapasa" było fatalnym pomysłem. Żądają usunięcia albo samochodów, albo kontrapasa.

Ulica jest jednokierunkowa i wąska. Poruszające się po niej samochody, jeżdżą z małą prędkością, która nie zagraża rowerzystom. Wytyczenie kontrapasa spowodowało niepotrzebne zamieszanie, bo z jednej strony ludzie nie mają gdzie parkować samochodów, a z drugiej awanturują się rowerzyści.

Można dzwonić po Straż Miejską, ale oni i tak nie są w stanie usunąć zaparkowanych samochodów wzdłuż całej ulicy. Jak tylko ktoś odjedzie, to za chwilę w jego miejsce parkuje inny samochód

- opisuje mieszaniec Pasażu Ursynowskiego.

Mogą posypać się mandaty

Straż Miejska zna temat, ale ostrzega, że parkowanie na kontrapasie rowerowym jest wykroczeniem i będzie karane mandatem.

Postój pojazdu na drodze lub pasie dla rowerów jest wykroczeniem. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wyraźnie określa, że nawet chwilowe zatrzymanie pojazdu innego niż rower jest na tej drodze lub pasie dla rowerów niedopuszczalne

- ostrzega Straż Miejska i podaje statystyki z ostatnich miesięcy.

Od 1 sierpnia do 29 października mieszkańcy 23 razy zgłaszali do straży miejskiej prośby o interwencje w sprawie nieprawidłowo pozostawionych pojazdów. Jedno zgłoszenie dotyczyło niestosowania się kierującego do znaku drogowego, 10 zgłoszeń dotyczyło zatrzymania na przejściu dla pieszych, 2 zgłoszenia dotyczyły zatrzymania w miejscu utrudniającym ruch, 9 zgłoszeń dotyczyło postoju poza miejscami wyznaczonymi, 1 zgłoszenie dotyczyło utrudnienia dojścia do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu.

Chcemy podkreślić, że za naruszenie zakazu postoju na drodze lub ścieżce dla rowerów grozi mandat karny w wysokości 100 zł oraz 1 punkt karny.

W praktyce strażnicy bardzo rzadko pojawiają się w tej okolicy. Mieszkańcy narzekają, że wezwania często pozostają bez odpowiedniej interwencji. Zanim dojedzie patrol, źle parkujący kierowcy odjeżdżają.

Jak rozwiązać problem? Czy wzywać Straż Miejską i tym samym karać kierowców, parkujących na kontrapasie? A może kontrapas powinien zostać usunięty z ulicy? Urząd dzielnicy - zarządca drogi - wypowiada się na ten temat bardzo krótko:

Stworzenie kontrapasa jest realizacją projektu z budżetu obywatelskiego. Projekt takiej stałej organizacji ruchu został dopuszczony przez Biuro Zarzadzania Ruchem Drogowym

- mówi Kamila Terpiał, rzeczniczka ursynowskiego ratusza.

Bez egzekwowania prawa ze strony służb mundurowych nic się więc na Pasażu Ursynowskim nie zmieni. Z drugiej strony w okolicy brakuje miejsc postojowych dostępnych "na chwilę". Tak się realizuje w Warszawie projekty z Budżetu Obywatelskiego - bez namysłu i przemyślenia skutków, "na papierze", a nie w praktyce.

[FOTORELACJA]5348[/FOTORELACJA]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(24)

Jasio321Jasio321

47 8

Typowa urzędnicza bezmyślność, chlapnęli na uliczce czerwonego kleksa czym doprowadzili do totalnego chaosu komunikacyjnego oraz skonfliktowali użytkowników drogi. Jeżdżę tamtędy zarówno rowerem jak i samochodem a także często poruszam się pieszo. Wcześniej było bardzo ciasno ale dało się korzystać z tej drogi, bezmyślna zmiana organizacji ruchu nie przyniosła nikomu żadnych korzyści a wręcz przeciwnie. Niestety jest to kolejny przykład, że bezrefleksyjna realizacja projektów z BP wymyślanych przez oderwanych od rzeczywistości rowerowych terrorystów więcej szkodzi niż pomaga. I piszę to jako naprawdę aktywny użytkownik roweru! 13:07, 13.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

tylewtemacietylewtemacie

42 7

Ten kontrapas to typowa dezorganizacja ruchu publicznego. Niestety rządzą nami ludzie pozbawieni poczucia rozsądku i logiki. 15:01, 13.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Docent marcowyDocent marcowy

28 4

Instytucja budżetu obywatelskiego stała się oto metodą na przepchnięcie tylnymi drzwiami swoich pomysłów dla różnych grupek interesów. Budżety obywatelskie głosowane są zazwyczaj przy minimalnej frekwencji. I mógłbym nawet na to przystać - gdyby rozstrzyganym problemem było wydanie puli pieniędzy. Kogo ona nie interesuje, niech nie głosuje. Natomiast zza zagospodarowania tych nieznacznych często kwot wyłania się znacznie poważniejszy problem: realizacja projektu, który może mieć istotny wpływ na komfort mieszkańców, może czynić im dużo poważniejszą szkodę. I do tego ta legitymacja pojedynczych aktywistów jest oczywiście za słaba. Innymi słowy, tu głównym problemem nie jest te kilka - kilkanaście pewnie tysięcy na postawienie znaku i zrobienie malunków na drodze, ale możliwość parkowania na ulicy. Z tymi budżetami obywatelskimi trzeba coś zrobić, bo tak, jak opisano w artykule, to prowadzi po prostu do nadużyć i do karykatury tej idei. 16:04, 13.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

unicornunicorn

22 5

Tak jak jestem zwolennikiem wytyczania ścieżek i kontrpasów, tak w tym miejscu zupełnie tego nie rozumiem. Na miejscu wygląda to kuriozalnie. 18:16, 13.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XyzXyz

23 19

Chcieliście Rafalalę to japa krótko i przesiadka na rowerki. W ogóle mi Was nie szkoda. 18:27, 13.11.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PolakPolak

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


atsats

17 9

Całą tą okolicę powinni zwęzić do jednego pasa o szerokości małego fiata, po bokach barierki, a jak ktoś chce być taki "starodawny" że chce mieć auto, to niech się wyprowadza. A jak będzie pożar czy ktoś dostanie zawału, to niech skaczą z okien albo padają jak muchy, państwo nowocześni rowerkowcy, 15-minutowi piesi i inne społeczniaki. 18:32, 13.11.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jac.jac.

1 3

Może warto czasem przeczytać to co się napisało przed wysłaniem. Abstrahując od sensowności kontrpasów w tym miejscu, to nie one stanowiły by problem dla pojazdów ratunkowych tylko parkujące samochody. Niechęć do rowerzystów nie usprawiedliwia braku pomyślunku. 16:55, 15.11.2023


Jprdle Jprdle

10 1

Zastanawiam się po co ta cała Straż Miejska jest potrzebna? Żeby znajomki mieli listę synekury? A tak się reklamowała pani komendant, a jak jest wszyscy widzą. 22:14, 13.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BO BO

3 23

Skoro kontrpas powstał w ramach BO, to znaczy że powstał zgodnie z wolą mieszkańców. A skoro mieszkańcy taka wolę wyrazili, to nie należy go blokować. 22:33, 13.11.2023

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KubaKuba

14 4

Najbardziej *%#)!& pomysły przechodzą jeśli masz umiejętności w posługiwaniu się social mediami. Masz *%#)!& pomysł i masę znajomych na fejsie - wygrywasz. Uważam, że jako naród nie dorośliśmy do BO. Zamiast popierać dobre pomysły to my robimy pasy rowerowe w miejscu, gdzie nie powinno ich być bo zwyczajnie nie są potrzebne. 00:57, 14.11.2023


BOBO

2 14

Pomysłów było wiele, ale skoro mieszkańcy zagłosowali na taki, to taki jest realizowany. 07:15, 14.11.2023


BoomBoom

18 0

To nie ludzie decydują o zgłaszanym projekcie, ale urzędnicy robią wstępną selekcję wedle swojego uznania. Obecny projekt BO to patologia i wypaczenie zasad. Powstające projekty to albo niewypały ulegające szybkiemu rozpadowi, albo zwykłe naprawy i przebudowy, które nigdy nie powinny trafić do BO, albo projekty porzucane i nie realizowane przez urząd. Do tego brak głosowania na NIE. I tym sposobem małe grupki narzucają swoją wolę wszystkim mieszkańcom miasta, a potem jeszcze bredzą, że taka była wola mieszkańców. Nie, nie była. 07:51, 14.11.2023


MrekMrek

17 4

Skoro ktoś tam parkuje, to chyba jest jasne, że jest tam potrzebne miejsce do parkowania.
Robienie jakiejś rowerkowej ścieżki jest absurdalne, jeśli istnieje wyższa konieczność, między innymi miejsca parkingowe do rozładunku aut.
A mieszkańcy też nie gorsi.
Roweroey ruch jest w większości sezonowy, rzadko kto jeździ zimą.
A rowerzyści mogliby jechać obok aut (jeśli ich nie porysują złośliwie). 09:56, 14.11.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

??

0 3

Jaka wyższa konieczność to tylko subiektywna opinia. 20:58, 14.11.2023


jac.jac.

2 2

"Skoro ktoś tam parkuje, to chyba jest jasne, że jest tam potrzebne miejsce do parkowania."

Mam nadzieję, że piszący nie miewa innych potrzeb fizjologicznych chodząc po Ursynowie. 16:58, 15.11.2023


xaafxaaf

13 1

Ten pas rowerowy jest tam tak potrzebny jak drzazgi w oczach.... 11:42, 14.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Docent marcowyDocent marcowy

9 0

Poza zasadniczymi kwestiami z powyższych postów, to ja jednej rzeczy nie rozumiem. Patrząc na to zdjęcie, nie widzę, żeby kierowcy popełnili wykroczenie. Jest kawałeczek pasa dla rowerów na jednym końcu ulicy i kawałeczek na drugim. Samochody stoją tam, gdzie pasa nie ma. Kto tak idiotycznie oznaczył pas ruchu, że namalował tylko jego dwa kawałki, a między nimi to co, trzeba sobie je w wyobraźni przedłużyć? To chyba nie ma oparcia w przepisach, ale przyznam, że słabo śledzę coraz głupsze poprawki dodawane do prawa drogowego co pół roku. 11:57, 14.11.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

1 0

Zamieszkają tu to zobaczysz! 17:46, 14.11.2023


bastabasta

15 2

Skandaliczne dręczenie mieszkańców Ursynowa, pod przykryciem Budżetu Obywatelskiego i kasy dla szwagra! 12:14, 14.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UrsyniakUrsyniak

6 1

A za moment po drugiej stronie KEN wybudują apartamentowiec i zabiorą 200 miejsc parkingowych. Po co w takim razie budują autostrady i poszerzają obecne drogi, skoro utrudniają ludziom posiadanie i korzystanie z aut? 23:09, 14.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KreatywnyKreatywny

1 1

Propozycja dl urzędników: wysypać obok kupkę gruzu i postawić tabliczkę „lapidarium”. Co mają sobie żałować 😜 19:51, 15.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PO wonPO won

4 1

Stop rowerowemu terrorowi
Dość kretyńskich urzędniczych pomysłów 20:10, 15.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nick jaggerNick jagger

4 1

Kolejny przykład że kasa na *%#)!& pomysły z budżetu obywatelskiego jest zmarnowana :(( 21:36, 15.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%