Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Daj bliskim chwilę,
którą zapamiętają
Kup prezent
Zamknij

Dodaj komentarz

Filtry na POW. Nikt nie chce zmierzyć jakości powietrza wokół tunelu!

Sławek Kińczyk 10:48, 15.04.2021 Aktualizacja: 16:37, 21.10.2025
16 SK SK

Nie ma chętnych do zbadania jakości powietrza w sąsiedztwie tunelu POW na Ursynowie. Fiaskiem zakończył się już drugi przetarg, a to może oznaczać, że decyzja o montażu filtrów opóźni się.

Będzie kolejny, trzeci konkurs na wykonawcę pomiarów jakości powietrza w rejonie tunelu POW. Do drugiego przetargu, ogłoszonego w marcu, nikt się nie zgłosił. A i pierwszy zakończył się klapą. Postępowanie to zostało unieważnione, ponieważ jedyna złożona w nim oferta nie spełniała wymagań postawionych w przetargu.

- Jednostka badawcza nie posiadała certyfikacji lub akredytacji wymaganej przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska - informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.

Teraz, mimo złagodzenia warunków, do konkursu nie zgłosił się nikt. Może to mieć kolosalne znaczenie dla kwestii filtrów spalin na 150 metrowych dwóch wyrzutniach górujących nad portalami tunelu.

Po co takie badania?

W październiku 2017 roku, po licznych protestach i masowym wysyłaniu przez mieszkańców wniosków w tej sprawie, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie nałożył na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia badań jakości powietrza.

- Wykonawca miał zebrać dane z wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali. Dane miały obejmować dwutlenek azotu, pył zawieszony (PM2,5 i PM10) oraz benzen. Badania na wyrzutniach wykonywane miały być całodobowo przez rok - informuje Małgorzata Tarnowska ze stołecznego oddziału GDDKiA.

Po przeprowadzeniu badań ma powstać tzw. analiza porealizacyjna, w której zostanie jasno stwierdzone, czy na wyrzutniach tunelu POW należy zamontować filtry spalin, czy też nie są one potrzebne. GDDKiA podkreślała też, że w przypadku złej jakości powietrza wcale nie muszą to być filtry, ale inne "rozwiązania minimalizujące, które zapewnią dochowanie norm". Chodzi o dozwolony poziom smogu.

Obiecywali wszyscy

W 2018 roku podczas kampanii samorządowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obiecywał, że analiza porealizacyjna rozpocznie się "zaraz po uruchomieniu tunelu", choć przepisy dają na to rok. Filtry obiecywał też ursynowianom kandydat na prezydenta stolicy Patryk Jaki. - Sprawa załatwiona - mówił 24 czerwca 2018 roku. Walkę o filtry obiecywał z kolei prezydent Rafał Trzaskowski z Koalicji Obywatelskiej. Ale - przypomnijmy - to w 2011 roku, za czasów rządu PO-PSL, do przetargu na budowę POW nie wpisano obowiązku montażu filtrów, a we wcześniejszym postępowaniu środowiskowym dyrekcja ochrony środowiska o tym nie pomyślała.

Czy uda się znaleźć wykonawcę badań w trzecim przetargu i przystąpić do badań jeszcze przed zakończeniem prac w tunelu, które drogowcy zaplanowali na czerwiec?

Jeśli GDDKiA się pospieszy to tak. Ale terminarz jest napięty. Na przeprowadzenie badań powietrza i przygotowanie analizy wykonawca będzie miał prawdopodobnie znów 20 miesięcy, choć GDDKiA wspomina o tym, że:

- Aktualnie zamówienie musi zostać zaktualizowane pod względem obowiązujących terminów realizacji S2 POW.

Jeśli laboratorium na badania miałoby tyle samo co zakładano dotychczas, to decyzja o filtrach mogłaby zapaść około stycznia 2023 roku. Jeśli mniej - o parę miesięcy szybciej. Ale to i tak kwestia najwcześniej 2022 roku. A tymczasem coraz częściej słychać o nowym terminie otwarcia tunelu - wrześniu tego roku.

(Sławek Kińczyk)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (16)

ss

10 15

po co badania - wiadomo, ze śmierdzi a radni powinni wnioskować przejęcie przez burmistrza kosztów eksploatacji filtrów i sprawy by nie było - od razu by zrezygnowano

11:02, 15.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

18 5

Hmm, radni mają decydować o czymś co do nich nie należy? Ciekawe. Choć obecnie wszystko jest możliwe, ale raczej nie w tę stronę. To Skarb Państwa zabiera sobie co potrzebuje.

11:15, 15.04.2021

HmmmHmmm

18 3

A po jakiego grzyba organizować kolejny przetarg? Przecież jeśli nikt się nie zgłosił lub jego oferta nie mogła być zaakceptowana można udzielić zamówienia z wolnej ręki bez przetargu. Czy „orły” z GDKKiA o tym nie wiedzą? Czy wręcz przeciwnie, celowo opóźniają przez ogłaszanie kolejnych przetargów? Co za beznadziejna instytucja...

11:40, 15.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

ŁupPaństwaŁupPaństwa

17 5

Jaki rząd takie i podległe mu instytucje.

12:23, 15.04.2021

filtry konieczne  filtry konieczne

10 17

ORŁY Z RATUSZA URSYNÓW WIEDZĄ < ŻE FILTRY TO ZBĘDNY WYDATEK> PRZE#TARG OGŁOSZONY GDZIE ?

13:25, 15.04.2021

lolololo

16 4

Po co badać jakość powietrza? Wiadomo, że czyste, morskie powietrze z tych wyrzutni nie będzie się wydobywać. Od razu montować filtry!

13:20, 15.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

asdasd

3 4

Czytasz artykuły czy nie? "Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie nałożył na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia badań jakości powietrza."

15:30, 15.04.2021

GotowośćNaZmianyGotowośćNaZmiany

5 2

Może jakaś współpraca z Oxygen - Miejski Filtr Powietrza, Airly itp.?

15:04, 15.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

chcemy filtrówchcemy filtrów

7 13

No pewnie niech wytrują Ursynów, tylko kto wtedy będzie siedział w Ratuszu?
A gdzie wszystkie orły, które obiecywały, że filtry będą bez 2 zdań, no gdzie?

15:34, 15.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:3
Odpowiedz

  jako jako

17 8

Orzeł zwany Jaki vel dres z opola poleciał do Brukseli i tam żyje za nadzwyczaj skromną pensyjkę.

16:26, 15.04.2021

żałuj rudy żałujżałuj rudy żałuj

8 13

Gdyby prezydentem Warszawy został Patryk Jaki , nie byłoby problemu filtrów. FILTRY BYŁYBY ODDANE DO UZYTKU Z CHWILĄ URUCHOMIENIA TUNELU.
Ale mamy prezydenta Rafała Trzaskowskiego. I mamy problem , nie tylko filtrów. Teraz Warszawiaków rozpoznają ludzie po zapachu, bo opłata za śmieci zależy od ilości zużytej wody.

22:22, 15.04.2021

  jako jako

6 6

@żałuj - to miał być sarkazm, czy kolega wypił zbyt dużo i mu się rzeczywistość pomieszała? Powiem tak: Jaki filtr Taki tunel. A to, że po zapachu poznajesz na wsi swojaków nie znaczy, że w mieście też tak będzie.

17:32, 16.04.2021

kabaciakkabaciak

8 2

Zobaczycie te filtry tak, jak park linearny.

10:26, 16.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

rabanraban

1 2

A po hu-lajnogę filtry, tunelem będziemy jeździć w maskach p-gaz, a okoliczni (wlotowo/wylotowi) włościanie tez powinni zaopatrzyć się w takie maski !

12:44, 16.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

AutoAuto

2 2

Bardzo Dobrze, człowiek chce kupić auto na prąd to mu smb mówi że nie zamontuje ladowania w garażu, a teraz chcecie filtry? Hipokryzja

22:41, 16.04.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Skandynawska skromność wygrywa. Ursynoteka z drewna

Jak nazwać osoby, które tak konstruują strony portalu haloursynow, że przycisk &quot;Zamknij reklamę&quot; przekierowuje na reklamodawcy? Oszuści? Łotry? A jak reklamodawców, którzy sądzą, że tak oszukane osoby nie zirytują się, tylko potulnie zainteresują się reklamowanym produktem? Ograniczeni umysłowo?

:/

23:02, 2025-12-06

Burza wokół planu ogólnego. Część Ursynowa z zakazem

Na Stokłosach w spółdzielni smutek. Nasz prezes już niczego nie wybuduje. Ziemi nie sprzeda. Może tylko miastu oddawać to dzierżawiliśmy przez dekady. A takie miał plany. Taki ambitny był i mądry. Ale niestety wszyscy już wiemy, żeś ***** i **** w **** ******.

No i co

21:49, 2025-12-06

Skandynawska skromność wygrywa. Ursynoteka z drewna

Otóż ma i to dużo. Biblioteki publiczne nie są objęte egzemplarzem obowiązkowym. Dobrze byłoby zapoznać się z obowiązującym regułami, ale jak widzę, niewiedza przyczyną kompleksów. To się naprawdę da wyleczyć.

Ps

18:36, 2025-12-06

13-piętrowy wieżowiec zamiast biurowca Natpollu?

Trzeba na głowę upaść aby przy tak wąskiej ulicy jak Migdałowa /szer.jezdni 6m/ stawiać bloczysko na 704 mieszkania i do tego parter przeznaczony na usługi.Zrozumiałym jest ,że właściciel terenu na którym stoi NATPOLL chce jak najwięcej zarobić ,ale nie jest to właściwe miejsce na to.Obecnie ulicą,która &quot;prawem kaduka&quot; stała się ul.wewnętrzną SM Przy Metrze,przejeżdża codziennie ca 600 do 1000 pojazdów -w tym do stacji Orlen, mieszkańcy bloków przy ulicy i domu usługowo-handl.na rogu z Lanciego oraz os.segmentów i pawilonów usługowych przy Orlenie i nieraz nie sposób się przecisnąć ,a co by było gdyby doszło jeszcze z 500 pojazdów samych mieszkańców nowego bloku .To dobrze ,że Biuro Architektury trzyma rękę na pilsie i nie pozwala na wolną amerykankę. Podobne próby czyni też właściciel pawilonu Migdałowa 1-3 ale o nieco mniejszym potencjale bo planuje budynek 7-piętrowy i czeka z utęsknieniem na MPZP ,który może mu pomóc.Inaczej by było gdyby ul.Cynamonowa dochodziła do ul.Migdałowej ,jak to było jeszcze w latach 90 tych przed uwłaszczeniem się SBM Natolin na gruntach .Wtedy komunikacja z Natpollu byłaby inna ,ale wskutek rozdrapania gruntów przez sp-nie sytuacja sie zmieniła diametralnie

sadoba

17:28, 2025-12-06

0%