Zamknij

Najgorszym wrogiem linii 401 nie są dodatkowe przystanki, lecz korki. LIST CZYTELNIKA

10:44, 11.03.2021 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 10:54, 11.03.2021
Skomentuj Bartek BD/WarszawaWikia.org/CC-BY-SA Bartek BD/WarszawaWikia.org/CC-BY-SA

Czy autobusy linii 401 powinny zatrzymywać się na większej liczbie przystanków? Zaproponował to miejski radny Piotr Żbikowski. Przekształcenie w linię zwykłą zamiast pospiesznej, jego zdaniem, poprawiłoby dostępność komunikacyjną wielu mieszkańcom i zmniejszyłoby tłok w autobusach w czasie pandemii. Dziś publikujemy list czytelnika, który popiera ten pomysł. - Najgorszym wrogiem linii 401 nie są dodatkowe przystanki, lecz korki - pisze pan Rafał. Zachęcamy do komentowania.

Przeczytałem o pomyśle Pana Radnego Piotra Żbikowskiego w sprawie przekształcenia linii 401 w linię zwykłą zatrzymującą się na każdym przystanku.

Pomysł wydaje się mi ciekawy. Linia 401 omija niewiele przystanków. Rosną tzw. potrzeby przewozowe, na które ma wpływ powstawanie nowych budynków mieszkalnych w pobliżu przystanków, na których nie zatrzymują się autobusy linii 401.

"Korzyści dla wielu osób"

Przekształcenie linii 401 w linię "zwykłą" przyniesie korzyść dla wielu osób. Codzienne dojazdy do pracy, po zakupy będą łatwiejsze. Skróci się czas oczekiwania na przystankach. Zmniejszy się tłok w autobusach - między innymi linii 189. Dojazdy do wielu miejsc. m.in. do centrum handlowego Łopuszańska 22 (przystanki "ORZECHOWA") będą bardziej dogodne również dla mieszkańców Ursusa i Ursynowa - nie będą musieli przesiadać się.

Najgorszym wrogiem linii 401 nie są dodatkowe przystanki, lecz korki. Wprowadzenie zatrzymywania na każdym przystanku (w tym wiele z nich jest "na żądanie") nie spowoduje utrudnień w kursowaniu linii, lecz zachęci nowe osoby do jeżdżenia autobusami. Poza tym, na wspólnym odcinku, na którym trasy linii 401 i 189 pokrywają się - zapełnienie autobusów będzie bardziej równomierne, co wyeliminuje przypadki, gdy jeden pojazd jest mocno zatłoczony, a jadący zaraz za nim - prawie pusty.

Ograniczy się niekorzystne zjawisko zjeżdżania się autobusów, którego przyczyną są różne czasy przejazdów i zróżnicowana ilość przystanków. Wystarczy, że autobus linii 401 nie zatrzyma się tylko na jednym przystanku i może dogonić autobus linii 189. Takie zjawisko często występuje na przystankach: "HYNKA 05" (w stronę Ursynowa) oraz "SASANKI 03" (w stronę Ursynowa). Dla linii 401 ten pierwszy przystanek, "Hynka 05", dzielą od poprzedniego, czyli "WKD Raków", dwa przystanki ("Przedpole" i "Orzechowa"), na których autobusy nie zatrzymują się. Drugi wymieniony przystanek, "Sasanki 03", od poprzedniego przystanku, którym jest "Hynka 05", też dzielą dwa przystanki ("Radarowa" i "Astronautów").

Kilka razy widziałem na przystankach "Hynka 05" oraz "Sasanki 03" taki obrazek, gdy w jednym czasie wjechały 3 albo 4 autobusy linii 189 wraz z linią 401 - w różnych kombinacjach. To jest i niebezpieczne, i niekomfortowe, i nieekonomiczne. Na raz podjeżdża kilka pojazdów, następnie przez kilka minut - żaden. Dołożenie wszystkich przystanków spowoduje, że odjazdy linii 301 i 189 będą bardziej równomierne i tą samą ilością autobusów wywoła się wrażenie większej częstotliwości kursowania.

Bezpieczeństwo w czasie pandemii

Zachorowań na koronawirusa nie ubywa. Zachowanie dystansu jest jednym z elementów profilaktyki. Najtańszym sposobem na poprawienie sytuacji w autobusach, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, jest przekształcenie pseudo przyśpieszonej linii 401 w zwykłą. Bardziej bezpieczna będzie nieco dłuższa podróż autobusem, który przewozi mniej pasażerów, niż krótsza autobusem przewożącym więcej pasażerów. Tym bardziej, że są bardzo duże korki.

Uruchomienie dodatkowych przystanków na linii 401 wpłynie na udrożnienie ruchu ulicznego. Część osób przesiądzie się do autobusów, dzięki czemu czas przejazdu się skróci, i pasażerowie nie odczują większej ilości przystanków na trasie.

Warto zapoznać się w tej sprawie nie tylko z opinią osób, które mogą na tej zmianie coś stracić (tracą przez korki, nie dodatkowe przystanki), lecz również z opinią osób, które na tej zmianie mogą zyskać.

Rafał Majewski

*******************************************
Zamieszczony tekst jest osobistą opinią autora. Śródtytuły pochodzą od redakcji. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za powyższe stwierdzenia. W dziale "Opinie" lub "List czytelnika" publikujemy stanowiska mieszkańców i instytucji, które wnoszą cenne uwagi do debaty na dany temat. Zachęcamy do komentowania i nadsyłania własnych opinii: [email protected].

[ZT]16847[/ZT]

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(12)

misiomisio

10 4

linia 148 nie można dojechać z kabat na lotnisko na 6 do pracy bo metro rusza z kabat o 5 a 5,01 na Imielinie odjeżdża 148 trzeba to zmienic 12:34, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

qwrqwr

11 1

Linii 401, podobnie jak wszystkim przyspieszonym powinno się zabrać przystanki, a nie dokładać. Teraz zatrzymują się przy każdym śmietniku. 12:58, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StasioJasioStasioJasio

10 0

Robcie tak dalej, dokladajcie kazdej przyspieszonej lini jeszcze wiecej przystankow - to zaraz ktos wyskoczy z pomyslem zeby ja zmienic na zwykla, a wtedy ludzie przesiada sie do samochodow, co zwiekszy jeszcze bardziej zatloczenie na ulicach. Pamietacie dobre czasy gdy np 503 zatrzymywalo sie przy sggw a pozniej na dolnej?- tak powinno byc przyspieszona linie musi cos oznaczac a nie ze zatrzymuje sie co 500 metrow 15:37, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZorientowanyZorientowany

8 0

Na trasie Służew - Włochy celowo jest linia zwykła i linia przyspieszona. Istnieje coś takiego jak separacja potoków pasażerskich. Nie każdy chce się zatrzymywać na każdym przystanku. Szybkie połączenia są potrzebne i tyle. Na trasach obwodowych jeszcze bardziej niż do centrum, dokąd z większości miejsc jedzie metro, tramwaj lub pociąg! 16:13, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

***** ******** ***

2 1

Skandal! 16:44, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JędruśJędruś

7 0

Co za bzdury. Autor chyba sam jeździ samochodem. Jeżdżę 189 lub 401 codziennie do pracy. W autobusach nie ma nadmiernego tłoku, a na przystankach Przedpole czy Orzechowa wysiada niewiele osób. Nie po to jest linia przyspieszona, żeby wlec się z Ursynowa na Włochy w tempie zwykłego autobusu. Sprawna komunikacja to taka, która daje możliwość szybszego dojazdu w dalsze części miasta. W godzinach szczytu 189 jeździ co 5 minut, a 401 co 10 min. W roku szkolnym tą samą trasą jeździ dodatkowe 504 i 401. Niestety zawieszone ma czas covid. Może pomysłodawca tej zmiany niech się najpierw zapozna z sytuacją. Z przystanków na żądanie korzysta niewiele osób. To lepiej będzie przesiąść sie w samochód niż telepać się prawie godzinę w autobusie. 17:02, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AdddamAdddam

4 0

Dziś jechałem na trasie 401 od początku do PKP URSUS. Pierwszy raz. Super! Nie było korków. Ludzi w sam raz. W 36 minut byłem ba miejscu. 17:19, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObserwatorObserwator

4 1

Korki będą się zmniejszaly w związku ze zmianami preferencji na podróże rowerami i komunikacją publiczną. Zachęt przebywa. Właśnie ogłoszono, że w tym roku nie tylko PL. 5 rogów i Zielona Marszałkowska. Ruszy też budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę. 19:17, 11.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

DarthVaderDarthVader

4 4

Spoko. Miasto będzie stało po pandemii, mieszkańców i aut przybywa...niech zwężą jeszcze Jerozolimskie tak by żyło się lepiej i by był taki polski Amsterdam z dużą nuta kiczu z ratusza :) 19:51, 11.03.2021


puknij siępuknij się

1 3

No to jedź z Ursynowa na Ochotę przez Wisłę! Odpoczniesz przy placu 5 rogów, dotlenisz się tam maksymalnie. 10:34, 12.03.2021


DarthVaderDarthVader

7 0

Oszołom. 19:46, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tmktmk

5 0

Komunikacja publiczna musi być sprawna, żeby zyskać nowych pasażerów. System komunikacji musi być dwustopniowy. Linie lokalne z licznymi przystankami i linie tranzytowe z przystankami w miejscach węzłowych, a ich trasy powinny być prowadzony prostymi i drożnymi ulicami. 08:53, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%