Zamknij

Smog, skąd się bierze? Wyniki badań naukowców z SGGW

08:02, 13.01.2019 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 11:58, 13.01.2019
Skomentuj SGGW SGGW

Naukowcy z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska SGGW wraz z pracownikami Instytutu Podstaw Inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk w Zabrzu oraz SGSP w Warszawie od kilku lat prowadzą długoterminowe badania zanieczyszczeń powietrza na warszawskim Ursynowie. Jednoznacznie wynika z nich, że smog to zjawisko, które ma bardzo złożone przyczyny i różnorodne źródła, a dym z kominów to zaledwie jeden kawałek skomplikowanej układanki. 

Skąd ten smog?

Smog kojarzy się przede wszystkim z mgłą i charakterystycznym gryzącym zapachem. Zgodnie z encyklopedyczną definicją jest to „mgła zawierająca zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego”.  Zjawisko to nie zawsze jednak daje się zaobserwować. W powietrzu pojawiają się także duże stężenia szkodliwych substancji, których nie widać i nie czuć. 

Skąd się bierze? Znaczna część zanieczyszczeń to skutek działalności człowieka. Na obszarach zurbanizowanych w Polsce podstawowymi źródłami pyłu zawieszonego PM i jego gazowych prekursorów (tlenki azotu NOx, tlenki siarki SOx, lotne związki organiczne LZO) są pyły powstające w wyniku spalania węgla i jego pochodnych w piecach domowych (mimo zakazów niejednokrotnie opalanych także śmieciami) lub lokalnych kotłowniach (tzw. niska emisja), a także energetyka, przemysł i komunikacja, zwłaszcza szeroko pojmowany ruch drogowy. Do tego dochodzą jeszcze zanieczyszczenia powietrza pochodzenia naturalnego – np. procesy gnicia obumarłych roślin i padłych zwierząt, wyładowania atmosferyczne czy promieniowanie słoneczne. 

W skład smogu wchodzą zarówno makroskładniki (węgiel organiczny i elementarny, jony rozpuszczalnych w wodzie związków – siarczanowy, amonowy, azotanowy, a także chlorki oraz pierwiastki - sód, potas, wapń), jak i mikroskładniki (pierwiastki śladowe, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, monocukry).

Zdaniem dr. hab. Grzegorza Majewskiego, prof. SGGW: - Aby ustalić pochodzenie pyłu zawieszonego PM, czyli głównego składnika smogu, i wprowadzić narzędzia ograniczające jego stężenia w powietrzu rożnych aglomeracji miejskich na całym świecie, trzeba przez kilka lat prowadzić szeroko zakrojone badania jego składu chemicznego.

Naukowcy przeprowadzili badania składu chemicznego smogu na terenie Ursynowa. Obejmowały one frakcję PM1bardzo dobrze charakteryzującą pył drobny i jego źródła w atmosferze i zgodnie z literaturą naukową uznawaną za pochodzącą z procesów antropogenicznych. Pomiary były prowadzone przez 120 dni  w dwóch terminach: 24 lipca – 22 września 2014 oraz 8 stycznia – 8 marca 2015 r. W tym czasie zapisywane były także szczegółowe parametry meteorologiczne takie jak: temperatura powietrza, promieniowanie słoneczne, wilgotność względna powietrza, ciśnienie atmosferyczne, dzienna suma opadów atmosferycznych, a także prędkość i kierunek wiatru. 

Smog tkwi w szczególe

Wyniki badań pozwoliły określić poziom stężenia pyłu PM1, a także w skazać masę PM1 pochodzącą bezpośrednio z emisji (pierwotny PM), jak i masę wtórnego PM, powstające na skutek przemian gazowych prekursorów PM. Z przeprowadzonych badań wynika, że aerozol wtórny stanowi średnio w całym okresie aż 62% masy PM1(51% latem, 69% zimą). Do tej pory prowadzone w kraju  bilansowanie emisji z różnych źródeł czy sektorów gospodarki i próby przełożenia spadków i wzrostów emisji PM na spadki i wzrosty stężeń PM w powietrzu opiera się na założeniu, że cząstki PM są pierwotne. Tymczasem jak pokazują dane z tej pracy pierwotne cząstki stanowią znacznie mniejszy udział w stężeniu sumikronowego PM niż cząstki pochodzące z przemian gazów, które były dotąd pomijane w takich bilansach.  

Naukowcy dowiedli, że skuteczne ograniczanie stężeń PM musi polegać na ograniczeniu emisji prekursorów gazowych PM, a nie samych cząstek PM. Oznacza to, że ograniczanie emisji pierwotnego PM, którego źródłem są domowe piece, pył ze ścierania nawierzchni drogowej, pierwotne cząstki metaliczne z przemysłu, bakterie, zarodniki i szczątki roślin, materia glebowa, itp.) nie wpłynie znacznie na obniżenie w powietrzu stężeń PM1. 

Pogoda a smog 

Warunki synoptyczne i meteorologiczne odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu stężenia pyłu zawieszonego (PM). Ich związek ze stężeniem PM może być pośredni (np. prędkość wiatru ma związek z szybkością i skalą rozprzestrzeniania PM) i bezpośredni (np. wilgotność powietrza i natężenie promieniowania słonecznego warunkują powstawanie wtórnego PM w powietrzu, a opad atmosferyczny – intensywność wymywania PM z atmosfery).

O obecności cząstek PM lub prekursorów wtórnego PM w atmosferze decyduje jednak przede wszystkim emisja. Innymi słowy skład chemiczny PM w danym punkcie, niezależnie od warunków synoptycznych i meteorologicznych zależy od tego, z jakich źródeł pochodzi PM. Jeśli w kształtowaniu stężeń PM w danym rejonie dominują źródła lokalne, co często obserwować można w centrach dużych miejskich aglomeracji (przemysł, transport, itp.), to skład chemiczny i stężenia PM będą zmieniać się dynamicznie wraz ze zmianami intensywności emisji z tych lokalnych źródeł.

Jeśli jednak obszar nie jest bezpośrednio narażony na oddziaływanie bliskich źródeł, wówczas zmiany w składzie chemicznym PM i w jego stężeniach nie będą już łatwe do przewidzenia i zinterpretowania, bo będą zależne od emisji z odległych źródeł, a dokładnie od jakości mas powietrza napływających nad dany obszar. W takim wypadku można powiedzieć, że kluczowy wpływ na skład chemiczny i stężenia PM mają warunki synoptyczne i meteorologiczne, które decydować będą po pierwsze  o tym, z jakiego rejonu (kierunek i odległość) nad obszar napływać będą PM i jego gazowe prekursory, po drugie - jakim transformacjom będą podlegały niesione z masami powietrza zanieczyszczenia podczas ich przemieszczania się.

Jak zdusić smog?

- Żeby w sposób zauważalny i długotrwały poprawić jakość powietrza w warszawie trzeba spojrzeć na problem PM w sposób kompleksowy i ocenić co najmniej w kilku punktach miasta pochodzenie PM (niska emisja, energetyka i ruch drogowy) w sposób przyjęty na całym świecie, a więc na bazie wiarygodnych i kompleksowych danych o składzie chemicznym PM – mówi Grzegorz Majewski.

Trzeba jednak mieć świadomość, że problem smogu to nie jest tylko problem związany z ogrzewaniem domów w sezonie zimowym, choć jest on najłatwiejszy do zaobserwowania. Smog dokucza nam także latem, choć jest wtedy mniej wyczuwalny. Zanieczyszczenia powietrza nie są także problemem lokalnym. Przy sprzyjających wiatrach wystarczy 12 godzin, by pyły przemysłowe ze śląskich fabryk dotarły nad Warszawę.

- Na pewno należy walczyć o ograniczenie źródeł emisji PM, bo generalnie pozwoli to także na radyklane ograniczenie stężenia drobnego pyłu. Trzeba jednak dążyć także do tego, by na konkretnych obszarach nie stwarzać warunków do koncentracji zanieczyszczeń powietrza - mówi prof. Grzegorz Majewski.

Bardzo istotną rolę odgrywają tu przede wszystkim korytarze nawietrzające, pełniące funkcję regeneracji zanieczyszczonego powietrza. Należy zwrócić uwagę na ograniczenie w wydawaniu pozwoleń na ich zabudowywanie.

Ważna jest również roślinność, która ma zdolność do  oczyszczania powietrza. Konieczne jest zakazanie (wraz z egzekwowaniem tych uzgodnień) palenia śmieci i odpadów oraz węgla słabej jakości (co związane jest z kontrolą sprzedawanego surowca).

Znając najważniejsze rodzaje zanieczyszczeń i źródła ich emisji, można wdrożyć działanie zapobiegawcze i naprawcze. Ze względu na duże zagrożenie, jakie niesie ze sobą inhalacja bardzo zanieczyszczonego powietrza (nawet w krótkich okresach ma to znaczenie w przypadku ludzi starszych, chorych i dzieci), należy podjąć wszystkie możliwe działania mające na celu poprawienie jego jakości. Jednak w celu osiągnięcia zauważalnej i długotrwałej poprawy trzeba spojrzeć na problem PM w sposób kompleksowy

- dodaje naukowiec z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska ursynowskiej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Czy mamy w Polsce smog?

Analizując stężenia pyłu i dwutlenku siarki w Polsce z ostatnich kilkunastu lat, nie można jednoznacznie powiedzieć, że mamy ewidentnie do czynienia ze smogiem zimowym. Średniodobowe stężenia pyłu PM10 osiągały wartości powyżej 200 µg/m3, jednak z wyjątkami nie przekraczały 400 µg/m3. Także średniodobowe stężenie SO2 nie przekraczały 150 µg/m3. Pod tym względem nie powinniśmy nadużywać pojęcia smog.

- Jeśli jednak ma to zwrócić uwagę na skalę problemu, to jak najbardziej, mamy do czynienia ze smogiem, ale trzeba dodać, że jest to smog pyłowy lub aerozolowy. Na szczęście bardzo dużo brakuje nam do sytuacji, która miała miejsce w Londynie w 1952 r. W czasie tzw. czarnego smogu średniodobowe stężenia dwutlenku siarki i pyłu całkowitego osiągnęły poziom 5000 µg/m3. Niemniej jednak szacuje się, że w Polsce z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza umiera rocznie 40 tys. osób – podsumowuje prof. Majewski.

Z czego składa się warszawski smog (frakcja PM1)?

15% - emisja komunikacyjna, przemiany emitowane ze spalinami (tlenki azotu i lotne związki organiczne)

- 51% - materia związana z emisją ze spalania różnego rodzaju paliw w celu produkcji energii i ciepła zarówno w indywidualnych mieszkaniach , jak i elektrociepłowniach, elektrowniach – wtórny produkt przemian tlenków siarki, tlenków azotu, amoniaku i lotnych związków organicznych oraz niewielkie ilości stałych cząstek pierwotnych takich jak zestalone w atmosferze tlenki metali, węglowodory, cząsteczki sadzy)

- ok. 35% - pozostałe, niezidentyfikowane w tej pracy źródła PM1 w Warszawie, to emisje przemysłowe, gleba i pył drogowy,  jak również emisje napływowe. 

źródło: SGGW Warszawa 

[ZT]8488[/ZT]

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(24)

AZXAZX

26 28

Reasumując: aktywiści od smogu walczą o ułamek z 15%... gdzie są komentarze ursynowskich „zwężaczy” że ruch samochodowy generuje największy smog na Ursynowie? 08:47, 13.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

~kas~kas

6 5

Tródno, przepłaciłem ale kupilem używaną hybrydę i Ursynow przejadę z 20-30% uszyciem spalinowego, przestawcie myślenie i dbajcie o siebie, ale to niestety kosztuje... 15:03, 13.01.2019


reo

warszawiakwarszawiak

28 20

Z samochodów, z tych fabryk smogu na czterech kółkach! 10:24, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

alisterkabatalisterkabat

37 1

Są jeszcze w Warszawie jakieś nie zabudowane korytarze, gwarantujące odpowiednią cyrkulację powietrza i jego samooczyszczanie się :) ? Proszę np. przyjrzeć się zabudowie pod Skarpą Mokotowską, w ostatnich kilkunastu latach zabudowano niemal wszystko, kto wydał pozwolenia?
Wszystkie kolejne władze/instytucje odpowiedzialne kupczyły pozwoleniami, a developerzy korzystali, korzystają i pewnie korzystać będą. 10:45, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czesiek40czesiek40

30 10

Polacy są bardzo naiwni.Wszyscy wciskają nam,że smog jest z powodu spalania węgla w piecach domowych i elektrowniach.Mam 40 lat i 15-20 lat temu w miastach było bardzo dużo pieców opalanych śmieciami nie wspominając o ciężkim przemyśle i nie było smogu.Dzisiaj nie ma przemysłu i piecy,a smog jest.Wszyscy zapomnieli o wzrost liczby samochodów z 5 mln do 22 mln przez 20 lat,które trują nas niesamowicie. 11:05, 13.01.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

IcoIco

13 3

Powiedz Czesiu, dlaczego w wielu miastach wiekszych od Warszawy smogu albo nie ma albo jest go o wiele mniej? Tam jest jeszcze wiecej aut. Londyn teraz, Monachium.... 12:39, 13.01.2019


euro 6euro 6

4 2

@Ico norma Euro 6, Euro 6 . 2 mówi to coś? Opłaty za wjazd do centrum? Zakaz wjazdu do centrów tych wielu większych miast, o których wspominasz? Coś świta w głowie? Automatyczne wprowadzenie ograniczenia w poruszaniu się aut, do zamiennie parzystej i nieparzystej ostatniej liczby rejestracji, na terenie całego miasta (osobowych pojazdów z napędem spalinowym), po przekroczeniu rocznego limitu dni z podwyższonymi wskaźnikami smogu. Zachęty do wymiany aut starszej generacji na eko, w postaci konkretnej (a nie symbolicznej) dopłaty (stały program od lat). Nie wspominając o miastach bardziej na południe, których mieszkańcy nie znają pojęcia "sezon grzewczy" (!). Gdzie przytomne władze od lat inwestują w zieloną energię. A stare miejskie elektrociepłownie wyburzono lub zmieniono ich charakter. Mało różnic? 14:20, 13.01.2019


aqwaaqwa

0 0

Kiedys sprzedawano lepszy węgiel, teraz jakieś odpady posklejane w ekogroszek 11:41, 20.01.2019


BOGDANBOGDAN

26 5

Sol drogowa, co zawiera skoro tak reaguje agresywnie z metalem . Podwozia samochodowe. Randap czy inne swinstwa ktorymi opryskuja drogowcy pasy przydrozne, Linie kolejowe. Globalna produkcja z wykorzystaniem pestycydow, i innych srodkow ochrony roslin. Chemi Trails-czym sie zajmuja? Niemieckie Diesle maja ogromny udzial , dlaczego wiec wszystkie sa jednakowo traktowane jako truciciele. TIRY na Tory Kolejowe, ile wypadkow bedzie mniej, i drogi nie beda tak niszczone, nikt nic nie mowi o tych fabrykach smrodu na kolach. 11:42, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

andand

15 4

35% +51%+15%=101% Brawo 11:46, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wojtek1506Wojtek1506

13 4

Artykuł ,jak stanowisko Episkopatu , Fe ! 12:07, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MisiekMisiek

13 10

Niech naukowcy z SGGW to dokładnie zbadają i jeszcze raz przeanalizuja, ale ja mam przeczucie graniczące z pewnością, że ten smog bierze się że spalin. Może się mylę, więc lepiej niech sprawdza dokładnie. Ciekawe, czy jest jakiś fajny grant na te badania, ile osób bada i za ile 12:26, 13.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TORTOR

15 0

Słyszałes może o korytarzach przewietrzających (mapka na stronie UM St.) . W dawnych czasach na wykładach z urbanistyki uczono nas o tzw. Róży wiatrów i sytuowaniu budynków i osiedli tak żeby umozliwić wiatrom przewietrzanie miasta. Taeraz te korytarze są systematyczmie zabudowywane ( np. osiedla na Ursynowie) 14:54, 13.01.2019


IcoIco

6 10

Dlaczego wydawane sa pieniadze podatnika (ergo, tez moje) na takie badania? Cos tu jest odkrywczego? To pierwsze takie badania? Ok, ktis zrobi doktorat, kilka osob bedzie mialo publikacje, s smog jak byl, tak zostanie. Panstwo profesorstwo, wezcie sir za rozwiazanie problem, przetestujcie kilka pomyslow jak zmniejszyc stezenie tych "prekursorow". Stan polskiej nauki jest tak mialki jak pyl zawieszony w powietrzu w grudniu. 12:36, 13.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SFSF

17 1

U nas widocznie pierwsze. Nie możesz z czymś skutecznie walczyć, jeśli nie poznasz przyczyn. Rozwiązanie problemu oczywiście jest, tyle że nie polega na jakimś naukowym odkryciu czy magicznej sztuczce:
- więcej drzew, żywopłotów i trawników
- korytarze napowietrzające
- ograniczenie ruchu samochodowego, czyli więcej komunikacji publicznej (z naciskiem na ruch szynowy) a mniej prywatnej
- wyeliminowanie pieców węglowych
- więcej polewaczek na ulicach
- zmniejszenie liczby budów w granicach miasta: każda budowa to wielkie źródło pyłów

Jak widać, to wszystko zależy od władz miasta a nie od naukowców.
12:54, 13.01.2019


jw3126jw3126

12 5

Smog w Polsce będzie do zamknięcia ostatniej naszej kopalni węgla,a potem to już nikogo to nie będzie obchodziło 13:09, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtośKtoś

5 7

Najwięcej smogu przy wydychanym powietrzu takowych co piszą te głupoty 13:55, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TORTOR

8 7

Pytanie tylko, czy ta akcja antysmogowa, która w Krakowie przybiera rozmiary histerii, jest w stanie doprowadzić do jakichkolwiek pozytywnych zmian. Czy nie idzie to w ślepą uliczkę. Na razie da się zaobserwować jedynie to, że do problemu kiepskiego powietrza, podczepili się sprzedawcy gazu, nowoczesnych pieców c.o. i samochodów z napędem hybrydowym. Ponadto akcja zaskutkowała w mieście Kraka zakazem palenia w kominkach (komu przeszkadza dym z sezonowanego drewna? nie znam bardziej ekologicznego opału. W dodatku nie ogrzewa się nim domów a jedynie od czasu do czasu dogrzewa. Kominek ma bardziej walory ozdobne i estetyczne, niż grzewcze). Akcja powoli przenosi się na cały kraj i zaczyna się robić trochę śmiesznie gdy w ostoji puszczańskiej nawiedzony polityk gaworzy o smogu (np. Białystok, Piła itp.) Nikt przy tym nie chce pamiętać ,że po przemianach politycznych z lat 80-tych praktycznie został zlikwidowany przemysł . W większości to jego dymiące kominy były główną przyczyną zadymienia 14:30, 13.01.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

edziuedziu

2 1

Mnie przeszkadza dym z drewna, nawet sezonowanego. Tak samo jak nie lubię siedzieć po zawietrznej stronie ogniska. 10:31, 14.01.2019


TORTOR

9 4

C.D. Do naszych czasów zniknęły osiedlowe kotłownie , zlikwidowano większość „nierentownych” hut (tak jak w Warszawie) skutecznie zasmradzające okolicę, a wielkie elektrociepłownie otrzymały w miarę skuteczne filtry zatrzymujące znaczną część szkodliwych pyłów. Wbrew logice likwiduje się linie trolejbusowe i nie rozbudowywane są sieci tramwajowe ,gdzie źródłem napędu jest ekologiczna energia elektryczna. Przesiedliśmy się też na nowoczesne samochody napędzane benzyną bezołowiową. W korytarzach przewietrzających miasto zaczęto stawiać osiedla( mapa jest na stronie Urzędu Maista Stołecznego).
Wobec powyższych faktów zadam dwa a własciwie trzy niezręczne pytania:
- Czy rzeczywiście chodzi o poprawę powietrza, czy może o to, by wcisnąć komuś drogie i nie chciane towary?
-Czy drogie modernizacje , za które zapłacimy wszyscy, rzeczywiście przyniosą poprawę powietrza?
- Czemu panowie ekolodzy nie zająkną sie nawet o spalinach wytwarzanych przez lotniska i samoloty?
14:47, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jojo.Jojo.

11 8

Wystarczy zsynchronizować sygnalizacje świetlną na skrzyżowaniach tak,żeby trafiać na zieloną fale. Przecież wiadomo że auto pożera najwiecej przy ruszaniu, ale widocznie komuś na tym zależy. 14:59, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MSMS

10 0

Czyli zabudowywanie korytarzy powietrznych, przegęszczenie budynków, to najgorsza zmora, pisałam o tym nie raz.
Tego powinniśmy najbardziej pilnować, bo korupcja w tym temacie jest ogromna. 19:31, 13.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrystiaxKrystiax

0 0

jakiż to jest skandal najgrubszy! 10:12, 17.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zittzitt

0 0

Zaraz, zaraz: smog to nie tylko PM1, lecz rowniez PM 2,5 i szczegolnie groznie PM10. Zapewne trzeba jeszcze dorzucic cala litanie innych PM. W kazdym razie na calym swiecie podaje sie w kolko PM2,5 oraz PM 10 - one sa najgrozniejsze i o nich sie ciagle mowi, Ktos to moze wyjasnic w drugim artykule? Zwlaszcza ze tu nagle PM1. 19:16, 19.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%