Przez najbliższe dwa miesiące na POW tiry będą jeździć przez całą dobę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zniosła ograniczenia dla ciężarówek. Wywołała przy tym oburzenie mieszkańców i ursynowskich radnych. Bo wcześniej obiecywała, że tranzytu nie będzie.
Dotychczas pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton nie mogły jeździć Południową Obwodnicą Warszawy przez całą dobę. Podczas porannych - od 7 do 10 - oraz popołudniowych - od 16 do 20 - godzin szczytu ciężarówki nie miały wstępu na trasę S2. GDDKiA postanowiła to zmienić.
Przez cały sierpień i wrzesień tiry mogą jeździć na trasie od węzła Lubelska do węzła Opacz bez żadnych ograniczeń. Znaki informujące o godzinowych ograniczeniach zostały zasłonięte. Usunięte zostały także pasy wyznaczające zatoki do kontroli.
- Obserwacja, a następnie analiza ruchu będą stanowić materiał do dalszego rozwoju strategii zarządzania ruchem w Warszawskim Węźle Drogowym - informuje generalna dyrekcja.
Dwa lata temu GDDKiA pod naciskiem opinii publicznej zapowiadała kierowanie aut powyżej 3,5 tony na drogę krajową nr 50 oraz specjalne zabezpieczenia, m.in. bramownice i znaki. Dziś eksperymentuje z wpuszczaniem tranzytu.
- Jestem zdziwiony. GDDKiA zapewniała mieszkańców Ursynowa, że tiry wciąż nie będą przejeżdżały przez Ursynów. Ustalenia były inne - mówi burmistrz Robert Kempa.
To właśnie w naszej dzielnicy i w Wilanowie, gdzie auta przejeżdżają naziemnym nasypem, zniesienie zakazu może być najbardziej odczuwalne. Chodzi przede wszystkim o objazd nieczynnego tunelu, o czym przekonuje radny Projektu Ursynów Maciej Antosiuk.
- W momencie, kiedy dzieje się to w godzinach szczytu, to stoi cała Stryjeńskich i Płaskowickiej - stwierdza radny i przypomina sytuację z czerwca, kiedy to tunel był przez godzinę zamknięty. - Zastanawiam się, czy jako radni nie powinniśmy oprotestować decyzji generalnej dyrekcji... - dodaje.
Dodatkowa obecność tirów nie przysłuży się szybkiemu rozładowaniu korków, gdy znów przydarzy się zamknięcie tunelu. Nie wiadomo czy w przypadku awarii czy wypadku kierowcy tirów zostaną odpowiednio wcześnie przekierowani na inną trasę.
Już teraz - jak wynika z naszych obserwacji - co 4-5 pojazd wjeżdżający do tunelu to tir. Będzie ich więcej, gdy wszyscy kierowcy upewnią się, że mogą wjeżdżać na POW. Drogowcy twierdzą, że do dwumiesięcznego testu przekonał ich brak wypadków na nowej trasie.
- Pomimo odnotowanego wzrostu natężenia pojazdów nie wpłynęło to na zwiększenie liczby zdarzeń drogowych. Zaprojektowany układ drogowy od węzła Konotopa do węzła Lubelska, w przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z jezdniami zbiorczo-rozprowadzającymi na węźle Opacz, zapewnia planowany poziom warunków bezpieczeństwa ruchu - tłumaczy GDDKiA.
Bezpieczeństwo to tylko jedna strona medalu. Ciężarówki generują większy hałas, który już teraz jest odczuwalny przez mieszkańców. Temu zagadnieniu drogowcy w ogóle nie poświęcili uwagi, ogłaszając swoją decyzję. Podobnie jak kwestii emisji spalin. Tiry mało nie palą i są najczęściej wyposażone w silniki Diesla. Na możliwe pogorszenie się jakości powietrze zwraca uwagę radny KO Krystian Malesa.
- Jako przewodniczący Komisji Architektury i Ochrony Środowiska jestem zdecydowanie przeciw decyzji GDDKiA. Nikt zdroworozsądkowy nie powie, że to dobra decyzja. Jednak jako władze dzielnicy nie mamy na nią za dużego wpływu - stwierdza radny.
Wyrzutnie spalin z tunelu wciąż nie mają filtrów. Ich instalacja zależy od wyniku trwających badań powietrza. Radny Malesa zastanawia się, czy drogowcy będą je prowadzić także w czasie zniesienia ograniczeń dla ciężarówek.
Badania trwają - odpowiadają drogowcy. O ile próbki z wyrzutni są pobierane codziennie, to w rejonie wlotów do tunelu już nie.
- W sierpniu będą prowadzone pomiary przy portalu zachodnim. Pomiary przy portalu wschodnim były wykonywane w lipcu. Następna sesja pomiarowa jest planowana na październik - mówi rzeczniczka GDDKiA Warszawa Małgorzata Tarnowska.
Wyniki badań jakości powietrza, na które czekają ursynowianie zainteresowani kwestią filtrów, drogowcy poznają w II kwartale przyszłego roku. Wówczas ma też zapaść decyzja czy instalacja filtrów jest potrzebna.
Zouza08:21, 04.08.2022
No to elegancko! :/// 08:21, 04.08.2022
Korbol08:21, 04.08.2022
To może pójść za ciosem i wywalić to ograniczenie do 100 na godzinę! Mało kto jedzie tak wolno na autostradzie (tu specjalnie nazwano to S2 by obejść wiele problemów związanych z przepisami), a jak się trafi jakiś powolny to zawsze na środkowym pasie. Może jak parę Tirów śmignie takiemu po prawej to się zastanowi, e nie raczej nie. Do sedna, skoro Tiry całą dobę to zdejmijmy to ograniczenie do 100, no w tunelu może być do 100. O! 08:21, 04.08.2022
YO08:36, 04.08.2022
Z budżetu obywatelskiego zasypać tunel! 08:36, 04.08.2022
Nie przez POW09:15, 04.08.2022
No i gdzie nasi radni-bezradni? Kto pomoże mieszkańcom?
Wstyd radni- tak nie dopilnować sprawy! 09:15, 04.08.2022
Kon20:49, 06.08.2022
Co maja radni do tego ? Przeciez to wina Tuska! 20:49, 06.08.2022
Bart09:21, 04.08.2022
Jakie jest uzasadnienie tej decyzji? Bo ewidentne mieszkańcy Ursynowa-Imielina są wykańczani fizycznie. To kolejny ruch pogarszający warunki życia.. 09:21, 04.08.2022
T12:03, 04.08.2022
Remont mostu na DK50 w Górze Kalwarii 12:03, 04.08.2022
Nie to nam obiecywan10:04, 04.08.2022
Żądamy opłat deadiacenckich z powodu utraty wartości nieruchomości wynikających z pogorszenia warunków korzystania z nieruchomości czego przyczyną jest wzmożony ruch TIR-ów! 10:04, 04.08.2022
Kon19:00, 04.08.2022
Niczego ci nie bede placil!
Juz za tunel zaplacilem 3 miliardy wiecej, powinna byc rynna bez tunelu - tak jak bylo planowane!
Kupiles mieszkanie przy trasie to masz, kupiles na ursynowie a nie kampinosie to tez masz. 19:00, 04.08.2022
StasioJasio11:02, 04.08.2022
Caly czas z Tunelu PoW buczy. Jest to dosc wkurzajacy dzwiek. Najlepiej go slychac z samego rana tak przed 5-6. No ale przeciez wedle zapewnien wszystko jest Ok. 11:02, 04.08.2022
Kuba12:24, 04.08.2022
Bardzo dobrze od tego jest obwodnica miasta żeby tranzyt tedy jeździł. Ja mieszkam przy tunelu POW i nie narzekam 12:24, 04.08.2022
wkrw19:58, 04.08.2022
Szkopuł w tym, że obwodnica - jak sama nazwa wskazuje - powinna prowadzić tranzyt po obwodzie miasta, a tu jest autostrada przez środek miasta jakim jest 140- tysięczny Ursynów! 19:58, 04.08.2022
ats12:42, 05.08.2022
Jaki środek, jak idzie pod miastem, słoneczko przygrzało?
No normalnie jak te janusze, co kupiły "dziwnie tanie mieszkanie" koło lotniska a teraz ich uszy i nie tylko pieką, że "ŁOLABOGA HAŁAS" 12:42, 05.08.2022
wkrw10:47, 06.08.2022
Grażyna wracaj na ojcowiznę rozrzucać widłami obornik na polu bo nie wiesz, że autostrady nie prowadzi się przez środek 140-tysięcznego miasta, jakim jest Ursynów. 10:47, 06.08.2022
ats10:54, 08.08.2022
Dlatego januszu autostrada idzie POD dzielnicą (a nie miastem, swoją drogą, no ale przyjezdnym może się mylić dzielnica z miastem). 10:54, 08.08.2022
cicha lipa12:44, 04.08.2022
No ale po to zbudowano tunel i obwodnicę, żeby mogły bez problemu tamtędy jeździć samochody ciężarowe > 3,5 tony, czyż to nie jest oczywiste ? Obwodnica to obwodnica ! 12:44, 04.08.2022
Warszawiak8213:46, 04.08.2022
Na razie jest luzik bo nie ma tranzytu do Białorusi i do Rosji ale jak on wróci to a prawym pasie przez całą dobę będzie jechać cieżarowka za ciężarówka. Tylko totalny kretyn mógł puścić transkontynentalny tranzyt przez środek mieszkalnej dzielnicy stolicy. Póki co autor tego pomysłu nie ujawnia się 13:46, 04.08.2022
Wbjs15:22, 04.08.2022
Pisałem , że tak będzie .
15:22, 04.08.2022
cik16:09, 04.08.2022
W Górze Kalwarii będzie remont mostu na DK 50. Ot i cała przyczyna. Miłego dnia 16:09, 04.08.2022
Wiedzscy16:46, 04.08.2022
Nie wprowadzaj w błąd. Most jest remontowany ale przejezdny. Zresztą remont kończy sie w lutym. A tiry maja jeździć POW do końca września. 16:46, 04.08.2022
cik17:32, 04.08.2022
Z tym że na moście z tego co czytalem będzie ruch wahadłowy. Także przejezdny będzie ten most że ho ho. Niewykluczone że ruch wahadłowy będzie właśnie do konca września, a reszta prac nie będzie wymagała już takiego działania. Moze stąd takie terminy dla ciężarówek na POW 17:32, 04.08.2022
Antypow16:33, 04.08.2022
Precz z POW! 16:33, 04.08.2022
ats12:41, 05.08.2022
Jak czereśniaku chciałeś ciszy to wracaj do swojego łochowa na wioskę 12:41, 05.08.2022
ohfl17:00, 04.08.2022
> Usunięte zostały także pasy wyznaczające zatoki do kontroli.
Kij do chleba? 17:00, 04.08.2022
wkrw20:08, 04.08.2022
Gdy w tunelu dojdzie do zderzenia to zamkną tunel i setki tirów będą stać na Płaskowickiej, aby dojechać do skrzyżowania z Puławską. Teraz widać jak ważne jest połączenie Belgradzkiej z Pileckiego, które pozwoli wydostać się z Natolina i Kabat w kierunku następnego skrzyżowania Puławskiej z Poleczki. 20:08, 04.08.2022
saadi18:42, 08.08.2022
Jest to niepotrzebne i bezensowne połączenie. 18:42, 08.08.2022
Wawapl21:18, 04.08.2022
Spie*zalać
Mieszkam w Wawie i Tiry na tej obwodnicy pasują jak masełko do świeżego pieczywa, a nie na lokalne drogi Grójca Góry Kalwarii i Kołbiel
Tam wypadki były co chwile
Tyle w temacie 21:18, 04.08.2022
Warszawa 10:36, 06.08.2022
To wróć skąd przybyłeś 10:36, 06.08.2022
ats12:47, 05.08.2022
Przecież po to jest obwodnica- żeby ruch nie jechał cholera wie gdzie, tylko ekspresówką za miastem.
W ogóle ograniczenie w ruchu tirów w tych godzinach to była głupota - po co jakieś nazywanie tego obwodnicą i ekspresówką, jak się robi jakieś wygibasy i blokuje ruch?
A jak się komuś nie podoba, że "łolaboga hałas i korki", to niech wraca do swojej wioski 50km za Warszawą i stoi w korkach 2 godziny dziennie na dojazdy. 12:47, 05.08.2022
Inżynier 10:35, 06.08.2022
Otóż to 10:35, 06.08.2022
Pi13:41, 05.08.2022
a kiedy zatem ekrany p obu stronach na odcinku od tunelu do mostu na Wiśle i pomiar odcinkowy z ograniczeniem na tym samym odcinku?
Jedynie te dwa rozwiązania są w stanie zapewnić obniżenia hałasu. Odkąd jeżdżą ciężarówki jest zauważalnie/odczuwalnie głośniej. 13:41, 05.08.2022
ToSz13:57, 06.08.2022
Dokładnie! Obwodnica przez tereny miejskie powinna być na całej długości ekranowana akustycznie. Co to za pomysł, żeby na wysokości Wilanowa od strony Ursynowa nie było ekranów?! Nie dość, że hałas wyraźnie przeszkadza mieszkańcom Ursynowa, to "zanieczyszczono" hałasem tereny rekreacyjne, jakimi były tereny zielone przy skarpie. Kiedyś regularnie chodziłem tam na spacery, teraz nie da się wytrzymać... 13:57, 06.08.2022
Inxyu10:35, 06.08.2022
Dobrze dobrze jest trasa trzeba korzystać.na Bielanach od dawna i nikt nie kweka 10:35, 06.08.2022
HO17:14, 06.08.2022
Bazarek Na dołku zgodnie z nazwą przenieść do tunelu! A ruch skierować na DK50 17:14, 06.08.2022
Rks7923:20, 17.08.2022
Tak. Niech jeżdżą na około i ktoś inny niech słucha. Warszfka to przecież lepszy sort. 23:20, 17.08.2022
saba1223:23, 06.08.2022
Ktoś zrobił sobie z mieszkańców i władców dzielnicy wielkie "jaja". 23:23, 06.08.2022
Joka22:18, 08.08.2022
Mieszkam przy ul. Nowoursynowskiekj na wysokości Parku Natolińskiego. Przez 30 lat była tu niemal całkowita cisza, tylko ptaki śpiewały. Teraz jest nieustający hałas, 24 godziny na dobę! 22:18, 08.08.2022
Rks7923:21, 17.08.2022
Możesz do lasu się wyprowadzić. 23:21, 17.08.2022
Rks79 23:28, 17.08.2022
0 0
Ale jaki to tunel? Zepchnęli.ziemie i przykryło betonem. Taki kryty rów. 23:28, 17.08.2022